دستگاه‌های کمک شنوایی

بهترین سمعک برای کودکان؛ ملاحظات، گزینه‌ها و موارد دیگر

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در اوایل زندگی دستگاه‌های شنوایی مانند سمعک نیاز دارند، در صورتی‌که سمعک را زود دریافت کنند، منجر به نتایج بهتری در رشد و عملکرد روزمره آن‌ها می‌شود.

در این مقاله چگونگی و نحوه خرید سمعک برای کودکان، مواردی که باید در نظر گرفت کرد و سایر موارد بحث شده است.

چه زمانی کودک به سمعک نیاز دارد؟

شنوایی‌شناس می‌تواند ارزیابی کاملی برای تعیین بهترین دستگاه شنوایی برای کودک انجام دهد. این‌که مناسب‌ترین دستگاه کدام است به عوامل مختلفی از جمله شدت و نوع کم‌شنوایی کودک بستگی دارد.

کودکان مبتلا به کم شنوایی انتقالی دائمی، باید از سمعک استفاده کنند. کودکانی که دارای کم شنوایی حسی‌عصبی هستند، با توجه به میزان کم شنوایی خود می‌توانند از سمعک و کاشت حلزون استفاده کنند.

شنوایی‌شناس ممکن است توصیه کند که کودک از سمعک استفاده کند، به‌ویژه اگر میزان کم شنوایی کودک ملایم تا شدید باشد و توانایی نسبتا خوبی در درک گفتار داشته باشد.

متخصصان با دقت توانایی‌های شنوایی کودک را پیگیری می‌کنند و بررسی می‌کنند که آیا کودک از سمعک بهره می‌برد یا خیر. اگر این موارد بی‌اثر باشند، متخصصان ممکن است کاشت حلزون را توصیه کنند.

علاوه بر این، کودکان ممکن است توانایی شنوایی سالمی داشته باشند، اما به تقویت صدا نیاز داشته باشند. در این موارد، والدین یا مراقبان ممکن است تقویت‌کننده صدا را در نظر بگیرند. در مقایسه با سمعک که برای کم شنوایی فرد تنظیم شده، تقویت‌کننده صدا به‌سادگی صدا را تقویت می‌کند که بلندتر شود.

مقاله مرتبط
سمعک اتیکن | قیمت سمعک اتیکن

نحوه خرید سمعک برای کودکان

سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) افراد زیر 18 سال را ملزم می‌کند قبل از خرید سمعک، ارزیابی پزشکی انجام دهند. به‌محض تشخیص کم‌شنوایی، شنوایی‌شناس سمعک را متناسب با نیازهای کودک انتخاب و تجویز می‌کند.

به‌طور کلی، خرید سمعک به‌صورت آنلاین برای تمامی گروه‌های سنی توصیه نمی‌شود، به دلیل این‌که سمعک پروتز خامی است. برای این‌که سمعک کارایی لازم را داشته باشد، باید شنوایی‌شناس آن را تجویز (قالب‌گیری و تنظیم) کند.

در سمعک‌های کودکان چه مواردی را باید در نظر بگیریم

کودکان در هر سنی می‌توانند از سمعک استفاده کنند. با این حال، سمعکی وجود ندارد که مناسب همه باشد، بنابراین کودکان باید سمعک متناسب با نیازهای خود دریافت کنند. با توجه به این موارد، در زیر برخی از عوامل مورد بررسی قرار گرفته است:

  • شدت کم شنوایی: سمعک‌های پشت‌گوشی (BTE) برای کسانی که کم شنوایی ملایم تا عمیق دارند مناسب است، در حالی‌که سایر سمعک‌ها ممکن است فقط برای کم شنوایی‌های ملایم تا متوسط یا متوسط تا شدید مناسب باشد.
  • بیماری‌های گوش: سمعک‌های پشت‌گوشی برای کسانی که دچار عفونت‌های مزمن گوش هستند مناسب است. سمعک‌های داخل‌گوشی معمولا برای گوش‌هایی که جرم یا ترشح بیش از حد تولید می‌کنند، مناسب نیست.
  • توانایی و مهارت: برخی از سمعک‌ها باید از درجه حفاظت (IP) کافی برخوردار باشند و ممکن است برای کودکان و نوجوانان مناسب‌تر باشند.
  • آناتومی: انواع خاصی از سمعک‌ها برای گوش خارجی‌های غیرعادی و مجراهای گوش کم عمق انتخاب بهتری هستند.
  • ویژگی‌ها: بسیاری از سمعک‌ها از ویژگی‌هایی مانند قابل‌برنامه‌ریزی در محیط‌های مختلف، میکروفون‌های جهت‌دار، اتصال بلوتوثی و بی‌سیم، سیستم‌های تله‌کویل، سیستم‌های رادیویی، تنظیمات خودکار، کنترل با اپلیکشن تلفن‌های هوشمند و کاهش نویز و فیدبک (سوت) برخوردار هستند.
  • ایمنی: قالب سمعک‌های پشت‌گوشی از پلاستیک نرم تشکیل شده، در حالی‌که دستگاه‌های داخل گوشی از پلاستیک سخت تشکیل شده‌اند. سمعک داخل‌گوشی در صورت شکسته شدن، ممکن است به گوش کودک صدمه بزند.
  • اولویت‌های دیگر: برخی از انواع سمعک‌ها گزینه‌های طراحی و رنگ بیشتری دارند. سمعک‌های مقاوم به آب برای کودکانی که برای ورزش‌های آبی به آن‌ها نیاز دارند، در دسترس است.

سازمان غذا و دارو امریکا فقط سمعک‌هایی را که شنوایی‌شناس تجویزی می‌کند، تایید می‌کند، به این معنا که سمعک‌های بدون تجویز شنوایی‌شناس و تقویت‌کننده‌های صوتی را تایید نمی‌کند.

کاربران همچنین باید چند وقت یک‌بار برای بررسی تنظیمات و قالب‌گیری مراجعه کنند. گوش نوزادان و کودکان به‌طور مداوم از قالب گوش خود بزرگ‌تر می‌شوند، بنابراین نیاز به قالب‌گیری و تنظیم مجدد دارند.

همچنین ممکن است خریداران بخواهند هزینه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه، تنظیم و ضمانت‌ها، از جمله قطعات و… را بررسی کنند.

تحقیق در مورد شهرت شرکت تولیدکننده سمعک، خدمات مشتری و کیفیت محصولات ضروری است.

مقاله مرتبط
سمعک فوناک

بهترین برندهای سمعک برای کودکان

  • اتیکن: سمعک اُپی‌اِن پلی (Oticon’s Opn Play) برای کودکان در هر سنی مناسب است، سمعک اکسید پلی اتیکن (Oticon Xceed Play) برای کودکانی که کم‌شنوایی شدید تا عمیق دارند.
  • فوناک: فوناک چندین سمعک و وسایل جانبی برای نوزادان و خردسالان، دانش‌آموزان و نوجوانان ارائه می‌دهد. ازجمله سمعک نایدا (Naida).
  • ریساند: سمعک‌های آپ اسمارت ریساند (Resound Up Smart) با اپلیکیشن کاربردی و امکان اتصال مستقیم و بی‌سیم به دیگر دستگاه‌های بلوتوثی.
  • استارکی: به غیر از چندین گزینه رنگی برای قالب‌های گوش، سمعک‌های استارکی شامل ویژگی‌هایی مانند کنترل فیدبک، بهینه‌سازی گفتار و استفاده از نانوشیلد (Nanoshield) برای مقاومت بیشتر سمعک است.

سلامت شنوایی

طبق نظرسنجی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری امریکا (CDC) در سال 2017 میلادی، 1.7 از 1000 مورد از 98٪ نوزادان تازه متولد شده‌ای که در ایالات متحده غربالگری شده‌اند، کم شنوایی دارند.

بنابراین، مهم است بررسی کنید؛ آیا نوزادان و کودکان‌تان بر اساس نحوه برقراری ارتباط، بازی و یادگیری به مراحل رشدی خود رسیده‌اند یا خیر.

با توجه به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری امریکا، حتی اگر آن‌ها تست شنوایی قبلی را به‌خوبی گذرانده باشند، باید مراقب علائم کم شنوایی باشید.

در نوزاد، علائم آن عبارت‌اند از:

  • نچرخاندن سر خود به سمت صدا تا 6 ماهگی
  • نگفتن تک کلمات تا رسیدن به 12 ماهگی
  • چرخاندن سر هنگام دیدن کسی، اما نه هنگامی که شخصی او را صدا می‌زند
  • تشخیص برخی از صداها، اما نه همه صداها
  • مشاهده نشدن رفلکس استارتل (بازشدن و دور شدن ناگهانی دست‌ها و انگشتان از بدن) یا از جا پریدن با صداهای بلند

در کودک، آن‌ها عبارت‌اند از:

  • گفتار مبهم و تاخیر در گفتار
  • ترجیح می‌دهند که با صدای بلند به دستگاه‌های صوتی گوش دهند
  • جهت‌ها را دنبال نمی‌کنند و بارها می‌گویند: «ها؟»

تشخیص به‌موقع مشکلات شنوایی امری ضروری است. مطالعه‌ای در سال 2017 نشان داد که ارائه مداخلات زودهنگام پس از تشخیص زودهنگام می‌تواند به کودکان در ایجاد مهارت‌های ارتباطی کمک کند.

مطالعه مشابه‌ای در سال 2016 نشان داد که کودکان دارای کم شنوایی مادرزادی که زودتر سمعک‌های مناسب دریافت کرده‌اند، در آزمون‌های ارزیابی زبان نتایج بهتری داشتند.

در همین حال، مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که کودکان دارای کم شنوایی ملایم که به‌طور مداوم از سمعک استفاده می‌کنند، دارای امتیاز بالاتری در واژگان و دستور زبان نسبت به کودکانی هستند که از سمعک استفاده نکردند.

مقاله مرتبط
قیمت سمعک

مراقبت از سمعک

سازمان غذا و دارو امریکا مراحل زیر را برای مراقبت از سمعک توصیه می‌کند:

  • پرهیز از قرار دادن آن‌ها در معرض گرما
  • تمیز کردن سمعک‌ها با توجه به دستورالعمل‌ها و پرهیز از استفاده از آب، الکل و حلال‌ها در دستگاه
  • مراجعه مرتب به شنوایی‌شناس
  • تعویض فوری باتری‌ها تمام‌شده
  • خاموش کردن دستگاه در صورت عدم استفاده

چکیده

سمعک به کودکان کم شنوا کمک می‌کند که بهتر بشنوند. این دستگاه‌ها به‌راحتی در دسترس هستند، اما عوامل زیادی وجود دارند که باید قبل از خرید معک مناسب در نظر گرفته شود.

شنوایی‌شناس سمعک را برای کودکان بر اساس نیازهای فردی انتخاب، قالب‌گیری و تنظیم می‌کند. برای خرید سمعک برای نوزاد یا کودک‌تان به کلینیک‌های شنوایی و سمعک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا