دستگاه‌های کمک شنوایی

دستگاه‌های شنوایی انتقال استخوانی

دستگاه‌های شنوایی انتقال استخوانی چگونه کار می‌کنند؟

دستگاه‌ شنوایی انتقال استخوانی (که معمولاً به­‌عنوان BAHA نیز شناخته می­‌شود) با انتقال ارتعاشات صوتی از طریق استخوان کار می‌­کند.

پردازنده صوتی، صدای دریافت‌­شده توسط میکروفون خود را به ارتعاش تبدیل می‌­کند، سپس ارتعاشات را از طریق استخوا‌‌ن­‌های جمجمه به حلزون گوش داخلی منتقل می‌کند و گوش داخلی این ارتعاشات (صدا) را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می­‌کند که مغز به‌­صورت صدا تفسیر و درک می­‌کند؛ بنابراین دستگاه شنوایی انتقال استخوانی به فرد اجازه می‌دهد صداهایی را بشنود که نمی‌­تواند به روش معمول از گوش، یعنی از مسیر گوش خارجی و میانی، عبور کنند.

سه نوع دستگاه شنوایی انتقال استخوانی شنوایی وجود دارد:

  • کاشت‌های­ شنوایی انتقال استخوانی (اتصال از طریق پوست، کاشت از طریق جراحی)
  • کاشت‌های شنوایی انتقال استخوانی (آهنربا زیر پوست، کاشت از طریق جراحی)
  • سمعک‌های هدایت استخوانی (سر­بند نرم، بدون جراحی)

کاشت‌ شنوایی انتقال استخوانی به­‌طور دائم استفاده می‌­شود و برای کاشت بخشی از دستگاه، یک یا دو عمل جراحی انجام می­‌گردد.

اگر انتظار می‌­رود که شنوایی کودک با گذشت زمان بهبود یابد، دستگاه انتقال استخوانی و یا پردازنده صوتی کاشت انتقال استخوانی، که روی سربند قرار می­‌گیرد، می­‌تواند توسط کودک به‌­طور موقت استفاده شود. همچنین اگر توصیه می­‌شود کودک جراحی نکند، می­‌تواند به­‌طور دائم از آن استفاده کند.

مقاله مرتبط
انواع سمعک

چرا فرزند من به دستگاه شنوایی انتقال استخوانی نیاز دارد؟

گوش داخلی ارتعاشات صدا را از دو طریق مختلف دریافت می­‌کند: از طریق مجرای گوش، پرده گوش و گوش میانی (هدایت هوایی) و همچنین از طریق استخوان جمجمه (هدایت استخوانی).

سمعک‌­های مرسوم با استفاده از هدایت هوایی کار می­‌کنند، اما به دلایلی، برخی از کودکان کم شنوا نمی‌­توانند سمعک‌های مرسوم را استفاده کنند. دستگاه‌های شنوایی انتقال استخوانی به دلیل نوع کم شنوایی که دارند، برای آن­‌ها بهتر کار می­‌کند.

آیا دستگاه شنوایی انتقال استخوانی به فرزند من کمک می‌کند؟

اگر فرزند شما کم شنوایی انتقالی دارد و استفاده از سمعک برای او سودمند نیست، دستگاه انتقال استخوانی ممکن است گزینه­ مناسبی باشد.

دستگاه انتقال استخوانی برای کودکانی مفید است که ممکن است کم شنوایی انتقالی دائمی یا طولانی­ مدت داشته باشند، ازجمله:

  • میکروشیا (ناهنجاری در قسمت خارجی گوش) و آترزی (عدم وجود مجرای گوش)، به این معنی که این افراد نمی­‌توانند از سمعک‌های مرسوم استفاده کنند.
  • سندرم­‌های مادرزادی، مثلا سندرم داون، تریچر کالینز (Treacher Collins) و گلدن‌هار (Goldenhar)
  • مشکلات گوش میانی
  • کم شنوایی آمیخته، ترکیبی از کم شنوایی حسی‌عصبی (SNHL) و کم شنوایی انتقالی (CHL)
  • ناشنواییدائمی که فقط یک گوش را تحت ­تأثیر قرار دهد (ناشنوایی یک­طرفه)
مقاله مرتبط
کاشت‌ گوش میانی

دستگاه انتقال استخوانی ممکن است برای کودکانی که دارای موارد زیر هستند نیز در نظر گرفته شود:

  • پارگی پرده گوش
  • گوش چسبناک (glue ear)
  • عفونت مکرر گوش (همراه با ترشح از گوش) که مانع استفاده­ کودک از قالب سمعک می­‌شود و بنابراین نمی‌­تواند از سمعک‌های مرسوم به‌‌طور مداوم استفاده کند.

چگونه بفهمم آیا برای فرزند من مناسب هستند یا خیر؟

کلینیک شنوایی باید ارزیابی کاملی از شنوایی فرزندتان، شامل تست هدایت استخوانی، انجام دهد. بسته به نتایج، سمعک مناسب برای کودک شما، برای مدت حداقل چهار هفته، تنظیم می‌­شود.

اگر سمعک برای فرزند شما سودمند نباشد و کودک معیارهای تعیین­‌شده توسط شرکت­‌های تولیدکننده کاشت‌های شنوایی انتقال استخوانی را داشته باشد، به شما این امکان داده می­‌شود تا برای ارزیابی بیشتر برای کاشت انتقال استخوانی، به بخش کاشت شنوایی (Hearing Implant) ارجاع داده شوید.

داشتن کاشت شنوایی انتفال استخوانی به معنی مراقبت و تعهد مادام‌­العمر توسط خود شما، فرزندتان و بخش کاشت شنوایی خواهد بود. مهم است که شما تمام اطلاعات لازم جهت تصمیم‌­گیری آگاهانه را در اختیار داشته باشید.

مقاله مرتبط
قیمت سمعک

ملاقات با سایر کاربران کاشت‌ شنوایی انتقال استخوانی

به­‌عنوان بخشی از ارزیابی، سرویس کاشت شنوایی اطلاعاتی راجع به گروه­‌های پشتیبانی ارائه می­‌دهد و به شما این امکان را می­‌دهد تا با سایر خانواده‌ها و فرزندشان ملاقات کنید:

  • هم سن کودک شماست و از کاشت انتقال استخوانی استفاده می‌کند.
  • هنگام کاشت، در سن و در مرحله رشدی مشابه فرزند شما بوده است.
  • میزان کم شنوایی او مانند کم شنوایی فرزند شما بوده است.

ملاقات با خانواده­‌های دیگر این امکان را برای شما و فرزندتان فراهم می­‌کند که با آن­‌ها درباره تجربیات‌شان از کاشت انتقال استخوانی صحبت کنید و همچنین سوالات خود را از آن­‌ها بپرسید.

این جلسه در پاسخ به سوالات شما و کمک به شما در تصمیم‌­گیری درباره مناسب بودن یا نبودن کاشت شنوایی انتقال استخوانی برای فرزند شما بسیار ارزشمند خواهد بود.

منبع
ndcshearinglink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا