دستگاه‌های کمک شنوایی

سمعک ضد آب ; تبلیغ یا واقعیت؟

میلیون‌ها نفر در جهان از سمعک استفاده می‌کنند، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که آن‌ها را از داشتن سبک زندگی فعال بازدارد به همین دلیل بسیاری از کاربران سمعک علاقه‌مند به استفاده از سمعک ضد آب هستند. اما آیا سمعک‌های ضد آب واقعا کارامد هستند یا چیزی جز تبلیغات نیستند؟

در این مقاله، همه مواردی را که باید در مورد سمعک‌های ضد آب بدانید، مرور خواهیم کرد. سمعک‌های ضد آب دقیقا چه هستند و تفاوت سمعک‌های ضد آب (waterproof) و مقاوم در برابر آب (water-resistant) چیست؟ سمعک‌های ضد آب چگونه کار می‌کنند و چگونه باید از آن‌ها مراقبت کنید؟ به همه سوالات در ادامه پاسخ می‌دهیم.

سمعک ضد آب چیست؟

سمعک‌های ضد آب سمعک‌هایی هستند که وقتی مدت زمان طولانی در تماس مداوم با آب قرار می‌گیرند، می‌توانند عملکرد عادی داشته باشند. بیشتر سمعک‌ها، ضد آب یا مقاوم به آب نیستند، به همین دلیل سمعک‌های ضد آب از این ویژگی خاص برخوردار هستند.

شایان ذکر است که واژه «ضد آب» اندکی گمراه‌کننده است، زیرا هیچ دستگاه یا وسیله‌ای را نمی‌توان در طی مدت زمان طولانی (برای مثال روزها، ماه‌ها یا سال‌ها) ضد آب دانست. حتی مواد به‌ظاهر ضد آب مانند پلاستیک، فلز و شیشه منافذ میکروسکوپی دارند که اجازه می‌دهد مقدار کمی نفوذپذیری داشته باشند.

موسسه International Concrete Repair واژه «ضد آب» را «غیرقابل نفوذ در برابر آب در حالت مایع یا بخار» تعریف می‌کند. علاوه‌بر این، این سازمان استفاده از «ضد آب» را توصیه می‌کند و می‌افزاید: «از آنجا که هیچ چیز نمی‌تواند در برابر فشار بی‌نهایت در مدت زمان نامحدود در برابر آب غیرقابل نفوذ باشد، این واژه نباید استفاده شود.»

هنوز هم به دلیل اینکه واژه سمعک ضد آب در هنگام خرید سمعک بسیار گسترده است، ما در ادامه این مقاله از این واژه برای راحتی استفاده خواهیم کرد.

چه تفاوتی بین سمعک‌های ضد آب و مقاوم به آب وجود دارد؟

بسیاری از افراد از اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، تشخیص تفاوت سمعک‌های ضد آب و مقاوم در برابر آب مهم است:

  • سمعک‌های مقاوم به آب مقداری محافظت در برابر صدمات ناشی از آب را دارند. با وجود این، تضمین نمی‌شود که از ورود آب به دستگاه جلوگیری کنند و همچنین تضمین نمی‌شود که برای مدت زمان طولانی کار کنند. برخی از تولیدکنندگان سمعک ممکن است از واژه‌های «مقاوم در برابر رطوبت»، «دافع آب» یا «ضدباران» به جای «مقاوم به آب» استفاده کنند.
  • سمعک‌های ضد آب سمعک‌هایی هستند که می‌توانند در مدت زمان طولانی غوطه‌ور در آب باقی بمانند. کاربرد واژه ضد آب برای محصولات مختلف همیشه نشان‌گر درجه بالاتری از حفاظت از آب در مقایسه با واژه مقاوم به آب است.
مقاله مرتبط
کاشت‌ گوش میانی

اکنون همه سمعک‌های دارای حفاظت از آب موجود در بازار در واقع مقاوم به آب هستند، نه ضد آب. حتی اگر تولیدکننده یا فروشنده از توصیف «ضد آب» برای ترفند بازاریابی استفاده کند. مشکل این است که ضد آب و مقاوم به آب اصطلاحات فنی نیستند، بنابراین هیچ تفاوت مشخصی بین آن‌ها وجود ندارد.

خوشبختانه، راهی وجود دارد که شما بتوانید از تبلیغات بازاریابی گذر کنید و همان‌طور که در بخش بعدی بحث خواهیم کرد، میزان مقاومت در برابر آب سمعک را به‌طور مستقل ارزیابی کنید.

امتیاز IPX برای سمعک‌های ضد آب

اگر به‌دنبال خرید سمعک ضد آب هستید، همیشه باید امتیاز IPX محصول را بررسی کنید. امتیاز IPX دقیقا چیست؟
سمعک‌های مدرن پیش از تایید برای عرضه، باید پروسه ارزیابی دقیق را طی کنند. این ارزیابی‌ها را آزمایشگاه‌های مستقل مجاز و مطابق با استانداردهای کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) انجام می‌دهند و به هر سمعک بر اساس میزان مقاومت در برابر آب، گرد و غبار و سایر ذرات خارجی، امتیاز IPX می‌دهد. درجه حفاظت IP مخفف “Ingress Protection” است، به‌معنای سهولت ورود اشیا و مواد خارجی به سمعک.

امتیاز IPX از دو رقم تشکیل شده است:

  • رقم اول از 0 تا 6 است و توانایی مقاومت دستگاه در برابر ذرات جامد، مانند گرد و غبار را ارزیابی می‌کند.
  • رقم دوم از 0 تا 9 است و توانایی مقاومت دستگاه در برابر آب و سایر مایعات را ارزیابی می‌کند.

برای مثال، سمعک‌های شرکت ریساند دارای امتیاز IP 57 هستند به این معنا که آن‌ها از بیشتر گرد و غبار و ذرات محافظت می‌کنند (همان‌طور که با رقم 5 نشان داده شده است) و می‌توانند به مدت 30 دقیقه در آب تا عمق 1 متر غوطه‌ور شوند (برای مثال با رقم 7 مشخص می‌شود). معنی کامل رقم دوم به شرح زیر است:

  • 0: بدون محافظت در برابر آب
  • 1: محافظت در برابر چکیدن (ریزش عمودی) قطرات آب
  • 2: محافظت در برابر چکیدن قطرات آب با زاویه حداکثر 15 درجه
  • 3: محافظت در برابر افشانه‌های (اسپری) آب تا زاویه حداکثر 60 درجه
  • 4: محافظت در برابر پاشیده شدن آب در همه زوایا
  • 5: محافظت در برابر جریان سریع آب در همه زوایا به‌مدت 3 دقیقه
  • 6: محافظت در برابر فشار آب قوی در همه زوایا به‌مدت 3 دقیقه
  • 7: محافظت از غوطه‌ور شدن در آب تا عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه
  • 8: محافظت از غوطه‌ور شدن در آب تا عمق 1 متر برای مدت زمان مداوم. طول آزمایش با توافق سازنده دستگاه تعیین می‌شود، حداقل 31 دقیقه (و اغلب تا 60 دقیقه) غوطه‌ور شدن.
مقاله مرتبط
انواع سمعک

به عبارت دیگر، اگر به‌دنبال خرید سمعک ضد آب هستید، باید به‌دنبال دستگاه‌هایی باشید که رقم دوم در امتیاز IPX در بالاترین حد ممکن باشد. حال برای سوال بعدی: آیا سمعک‌های ضد آب واقعا کارامد هستند؟

آیا سمعک‌های ضد آب کارامد هستند؟

اکنون سمعک ضد آب واقعی در بازار وجود ندارد و این سخت است که بگوییم سمعک‌های ضد آب واقعا کارامد هستند یا نه.

در سال 2013، زیمنس سمعک آکواریس (Aquaris) را عرضه کرد، که آن را اولین و تنها سمعک ضد آب، ضد گرد و غبار و مقاوم در برابر ضربه نامید. سمعک آکواریس دارای  درجه حفاظت  IP 68 است، به این معنا که از مقاومت بسیار بالایی در برابر گرد و غبار و در برابر آب برخوردار است. با این حال، تولید این محصول چند سال پیش متوقف شد و از آن زمان، هیچ تولیدکننده سمعک دیگری ادعا نکرده است که محصولاتش ضد آب است.

خانم نیکلاس (Meriah Nichols) حامی معلولان پس از بررسی سمعک آکواریس زیمنس؛ مقاومت در برابر آب دستگاه عملکردی به‌نظر می‌رسید، اگرچه نویز، هنگام استفاده از این ویژگی ناخوشایند بود:

«صدای آب خش‌دار و ناخوشایند به‌نظر می‌رسد و به جای سکوت دوست‌داشتنی که با احساس آب همراه باشد، این صدا گوش‌خراش است… من بهترین کیفیت صدا را ندارم، اما از آنجا که من مادر فعال 3 بچه بسیار پر جنب و جوش هستم که در یکی از پر باران‌ترین مناطق کالیفرنیا با سبک زندگی‌ای که حول محور آب می‌چرخد، زندگی می‌کند، آن را توصیه می‌کنم.»

خبر خوب این است که اگر به‌دنبال خرید سمعک مقاوم در برابر آب هستید، چندین گزینه در دسترس دارید. سمعک نایدا فوناک (Phonak Naída)، که در سال 2007 به بازار عرضه شد، دارای گواهی‌نامه IP 68 است و شاید اولین سمعکی باشد که واقعا شایسته توصیف «مقاوم در برابر آب» است. از آن زمان، سمعک‌ اتیکن مانند مدل اکسید (Oticon Xceed) و اسکای مارول فوناک (Phonak Sky M) نیز گواهی‌نامه IP 68 دریافت کرده‌اند که برای محافظت از آن‌ها در برابر تماس‌های گاه‌به‌گاه و اتفاقی با آب کافی است.

مقاله مرتبط
سمعک ریساند

چگونه از سمعک‌های ضد آب مراقبت کنیم

سمعک‌های شما چه ضد آب باشند چه مقاوم در برابر آب، توصیه نمی‌کنیم برای مدت زمان طولانی خودتان آن را ارزیابی کنید. اگرچه امتیاز IPX به‌طور نظری سمعک‌های ضد آب را تاحدی محافظت می‌کند، اما این ارزیابی‌ها در شرایط آزمایشگاهی ایده‌آل با آب تصفیه‌شده انجام می‌شوند. اگر سعی کنید این آزمایشات را در استخر یا اقیانوس تکرار کنید، خطر آسیب دیدن سمعک و همچنین ورود ذرات و آلاینده‌ها را به‌همراه دارد.

برای افزایش طول عمر سمعک‌های ضد آب یا مقاوم به آب خود، چندین گزینه پیش رو دارید. خارج کردن باتری‌ سمعک، پاک کردن دستگاه با یک پارچه تمیز و ورود جریان هوا به آن می‌تواند سریع‌تر رطوبت و آب را از بین ببرد. برای نتایج سریع‌تر، می‌توانید از جعبه تمیز و خشک‌کننده ماورابنفش استفاده کنید که به‌آرامی رطوبت و تعرق را با گرما از بین می‌برد. روکش‌های سمعک، محافظ‌ها و پارچه‌های عرق‌گیر می‌توانند از ورود آب به دستگاه در وهله اول جلوگیری کنند.

آیا به سمعک ضد آب نیاز دارید؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به‌نظر شما سمعک ضد آب یا مقاوم به آب خوشایند باشد:

  • شما در بسیاری از فعالیت‌های آبی شرکت می‌کنید: شنا، قایقرانی، اسکی روی آب، کشتیرانی و غیره.
  • شما در مکانی با آب و هوای بسیار مرطوب یا بارانی یا در نزدیکی تجمع مقدار زیادی آب زندگی می‌کنید.
  • شما می‌خواهید سمعک خود را طی ورزش سنگین هنگام تعریق شدید استفاده کنید، یا بیماری‌ای مانند هایپرهیدروز (hyperhidrosis) دارید که باعث تعریق بیش از حد می‌شود.
  • شما نگران آسیب‌دیدگی سمعک یا خرابی تصادفی توسط آب یا مایعات دیگر هستید (برای مثال انداختن آن‌ها در چاله آب یا استفاده از آن‌ها در زیر دوش).

مانند هر محصول دیگری، شما باید مزایای داشتن سمعک ضد آب یا مقاوم به آب را در برابر نکات منفی احتمالی بسنجید. به دلیل افزایش پیچیدگی‌های فنی و مواد درگیر، سمعک‌های مقاوم به آب معمولا گران‌تر هستند. علاوه بر این، بسیاری از مدل‌های سمعک امروزه دارای درجه‌ای از مقاومت در برابر رطوبت هستند که می‌تواند از آن‌ها در هنگام تماس کوتاه با آب محافظت کند. هنوز هم اگر نگران طول عمر سمعک خود هستید و اگر یک یا چند دلیل بالا در مورد شما صدق می‌کند، سمعک‌های مقاوم به آب می‌توانند انتخاب درستی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا