دستگاه‌های کمک شنوایی

سمعک‌ پشت گوشی

سمعک‌های پشت گوشی (BTE) مزایای ویژه‌ای دارند که سمعک‌های نامرئی (IIC-CIC)، داخل گوشی (ITC-ITE) و ریک یا رایت (RIC-RITE) ندارند. مزایایی مانند ویژگی‌های بیشتر، تقویت صدا بیشتر، نیاز به تعمیرات کمتر، ماندگاری بیشتر باتری سمعک، راحتی استفاده و طول عمر طولانی‌تر. به‌طور کلی، سمعک‌های پشت گوشی در بیشتر موارد بهترین انتخاب هستند.

چرا سمعک‌ پشت گوشی بهترین انتخاب است؟ در این مقاله، ما مزایای سمعک پشت گوشی، نحوه ساخت آن‌ها و این‌که چرا برای بیشتر کاربران بهترین مدل هستند را بررسی خواهیم کرد.

چه عواملی سمعک‌های پشت گوشی را منحصربه‌فرد می‌کند؟

احتمالا سمعک‌های پشت گوشی را پشت گوش اطرافیان و دوستان خود دیده‌اید. بعضی از آن‌ها بسیار کوچک هستند و دیده نمی‌شوند، به‌ویژه وقتی موهای شما پشت گوش شما را می‌پوشاند، در حالی که بعضی دیگر بزرگتر هستند، به دلیل این‌که اجزای بزرگتر و قدرتمندتری را برای افرادی که کم شنوایی عمیق دارند، در خود جای دهند.

از نظر شکل ظاهری، سمعک‌های پشت گوشی دارای محفظه کوچک و منحنی شکلی هستند که به‌راحتی پشت گوش شما قرار می‌گیرد. در داخل این محفظه، تمام قطعات الکترونیکی سمعک قرار دارند. حتی بلندگو (رسیور) نیز داخل دستگاه قرار دارد. سمعک‌های پشت گوشی با لوله (تیوب) پلاستیکی و شفافی به قالب گوش متصل می‌شوند.

لوله پلاستیکی شفافی که از پشت گوش شما وارد مجرای گوش شما می‌شود، مشخصه سمعک‌های پشت گوشی است. لوله به قالب سمعک متصل می‌شود و قالب کاملا در مجرای گوش قرار می‌گیرد. برخلاف سمعک‌های ریک یا رایت (RIC/RITE) که بلندگوی آن‌ها، داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد، در لوله و قالب سمعک‌های پشت گوشی هیچ اجزای الکتریکی وجود ندارد. لوله و قالب سمعک به‌سادگی مسیر هوایی برای ورود صدای سمعک به گوش شما فراهم می‌کنند.

برای بیشتر سمعک‌های پشت گوشی، باید با مواد مخصوصی قالب‌گیری از گوش انجام شود. سپس متناسب با شکل و اندازه منحصربه‌فرد مجرای گوش شما، قالب سمعک در لابراتوار ساخته می‌شود.

به‌طور کلی، قالب‌گیری اولیه در تجویز سمعک خیلی مهم است. چنانچه قالب‌گیری از گوش به‌درستی انجام نشود، عملکرد سمعک مناسب نخواهد بود و حتی ممکن است سمعک شما سوت (فیدبک) بزند.

در مقایسه با سمعک‌ های نامرئی، مانند IIC و CIC (که کاملا در مجرای گوش شما قرار می‌گیرند)، سمعک‌‌های پشت گوشی بزرگتر هستند. این به آن‌ها فضای بیشتری برای اجزایی می‌دهد که می‌توانند ویژگی‌های پیشرفته‌تری را ارائه دهند، مانند بلندگوهای (رسیور) قدرتمندتر برای افراد دارای کم شنوایی عمیق، میکروفون‌های اضافی برای وضوح بیشتر گفتار در موقعیت‌های مختلف و فضای بیشتر برای باتری بزرگتر با دوام بیشتر.

  • قرار گرفتن تمام اجزای الکترونیکی سمعک در پشت گوش
  • صدا از لوله شفافی که به قالب سمعک متصل است، وارد گوش می‌شود. هیچ اجزای الکترونیکی داخل مجرای گوش قرار نمی‌گیرد
  • اندازه مناسب برای قرار دادن اجزای پیشرفته و باتری بزرگتر برای عملکرد بهتر
  • پوشش بیشترین میزان کم شنوایی، از جمله کم شنوایی‌های شدید تا عمیق و عمیق
  • قرار دادن و برداشتن آسان آن روی گوش
مقاله مرتبط
انواع سمعک

اجزای سمعک پشت گوشی

سمعک‌های پشت گوشی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

  • میکروفون: میکروفون صداها را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به سیگنال‌های صوتی الکترونیکی تبدیل می‌کند. بسیاری از سمعک‌های پشت گوشی شامل چندین ورودی میکروفون هستند که به سمعک اجازه می‌دهد که بر روی صدا از یک مکان خاص تمرکز کند.
  • تقویت‌کننده: تقویت‌کننده (آمپلی‌فایر) صدا را از میکروفون دریافت می‌کند و فرکانس‌های مختلف را متناسب با نوع و میزان کم شنوایی شما تقویت می‌کند، صدا را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که به شما کمک کند واضح‌تر بشنوید.
  • پردازنده: پردازنده تراشه کامپیوتر کوچکی است که سمعک و تقویت‌کننده را کنترل می‌کند، به شما امکان می‌دهد که بلندی صدا را تنظیم کنید و صدا را مطابق با کم شنوایی شما تنظیم می‌کند.
  • بلندگو (رسیور): بلندگو سیگنال‌های دیجیتالی را از تقویت‌کننده به صداهای قابل شنیدن برای گوش شما تبدیل می‌کند.
  • ولوم صدا: بسیاری از سمعک‌های پشت گوشی دارای کلید تغییر ولوم صدا هستند که به شما امکان می‌دهد صدای سمعک‌های خود را افزایش یا کاهش دهید.
  • باتری: ممکن است یک‌بار مصرف یا شارژی باشد. باتری سمعک انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. باتری‌های قابل‌شارژ معمولا باید یک‌بار در شبانه‌روز شارژ شوند و باتری‌های یک‌بار مصرف دوام بیشتری به مدت یک هفته تا 20 روز دارند.
  • لوله و قالب: لوله (تیوب) پلاستیکی شفافی است که سمعک را به قالب متصل می‌کند. لوله مسیری ایجاد می‌کند که صدای سمعک به مجرای گوش منتقل شود. قالب در مجرای گوش قرار می‌گیرد.

آیا اندازه سمعک مهم است؟

ساخت سمعک‌های بهتر و پیشرفته‌تر تمرکز اصلی صنعت سمعک است. کوچک و کوچکتر کردن آن‌ها تمرکز مهم دیگر است. با این حال، هرچه سمعک‌های شما کوچکتر شود، اجزای الکترونیکی نیز باید کوچکتر شوند و این باعث می شود سمعک‌های کوچکتر گران‌تر و کار با آن‌ها سخت‌تر شود. سمعک‌های نامرئی IIC و CIC نیز ممکن است مجبور باشند برخی ویژگی‌های پیشرفته را فدای کوچک‌سازی کنند. به عبارت دیگر، سمعک‌های پشت گوشی در مقایسه با سمعک‌ نامرئی، ویژگی‌ها بیشتری دارند.

انواع سمعک پشت گوشی

  1. پشت گوشی مینی (Mini BTE): سمعک‌های پشت گوشی ظریف و کوچکی هستند که برای کم شنوایی‌های متوسط تا شدید مناسب است. این مدل را می‌توان با لوله باریک یا لوله استاندارد و قالب سفارشی استفاده کرد. سایز باتری سمعک پشت گوشی مینی 312 (نارنجی رنگ) است.
  2. پشت گوشی استاندارد (Standard BTE): از مدل مینی بزرگتر است و معمولا ویژگی‌های بیشتری، مانند تله‌کویل، کلید تغییر برنامه و ولوم بلندی صدا دارد. این مدل سمعک برای کم شنوایی‌های ملایم تا شدید مناسب است. در این نوع مدل می‌توان از لوله‌های استاندارد یا باریک با قالب سفارشی استفاده کرد. سایز باتری سمعک پشت گوشی استاندارد 13 (نارنجی رنگ) است.
  3.  پشت گوشی قوی (Power BTE): این سمعک برای پوشش کم شنوایی شدید طراحی شده است و ویژگی‌های مانند کلید تغییر برنامه، ولوم بلندی صدا، تله‌کویل و امکان استفاده از سیستم‌های اِف‌اِم (FM) دارد. این نوع سمعک‌ها به‌طور معمول با لوله‌های استاندارد و قالب سفارشی تجویز می‌شوند. سایز باتری سمعک پشت گوشی خیلی‌قوی 13 (نارنجی رنگ) است.
  4.  پشت گوشی خیلی‌قوی (Super Power BTE): سمعک پشت گوشی خیلی‌قوی (SP BTE) برای کم شنوایی شدید تا عمیق مناسب است. این سمعک‌ها از ویژگی‌هایی مانند کلید تغییر برنامه، ولوم بلندی صدا، تله‌کویل و امکان استفاده از سیستم‌های اِف‌اِم (FM) برخوردارند. این نوع سمعک‌ها با لوله‌های استاندارد و قالب سفارشی تجویز می‌شوند. سایز باتری سمعک پشت گوشی خیلی‌قوی 13 (نارنجی رنگ) است.
  5.  سمعک فراقوی (Ultra Power BTE): سمعک پشت گوشی فراقوی (UP BTE)، قوی‌ترین مدل پشت گوشی است و برای کم شنوایی عمیق مناسب است. این سمعک از دیگر مدل‌های پشت گوشی بزرگتر است و با لوله‌های استاندارد و قالب سفارشی تجویز می‌شود. سایز باتری سمعک پشت گوشی فراقوی 675 (آبی رنگ) است.
مقاله مرتبط
قیمت سمعک

مزایای سمعک پشت گوشی

مزایای سمعک پشت گوشی نسبت به دیگر مدل‌ها:

1. فضای بیشتری برای فناوری‌ها و ویژگی‌های پیشرفته. از آنجا که سمعک‌های پشت گوشی، در قسمت پشت گوش قرار می‌گیرند، فضای بیشتری برای قرار دادن ویژگی‌ها و فناوری‌های اضافی وجود دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید سمعک‌تان اتصال بلوتوثی، میکروفون اضافی و پردازنده قدرتمندتر داشته باشد، انجام این کار در سمعک‌های پشت گوشی به دلیل فضای بیشتر آسان‌تر از سمعک‌های داخل گوشی (ITC-ITE) است.

2. بلندگوهای (رسیورهای) قدرتمندتر. اندازه بزرگتر سمعک‌های پشت گوشی فضای بیشتری برای بلندگوهای بزرگتر و قدرتمندتر فراهم می‌کند. به همین دلیل سمعک‌های خیلی قوی برای افرادی که کم شنوایی عمیق دارند، از نوع پشت گوشی است.

3. طول عمر باتری‌ طولانی‌تر. سمعک‌های پشت گوشی می‌توانند باتری‌های بزرگتری در خود جای دهند که ماندگاری بیشتری دارند. بنابراین شما مجبور نیستید باتری‌های سمعک‌های خود را زود تعویض یا شارژ کنید. باتری‌های قوی‌تر همچنین قدرت اضافی مورد نیاز برای تقویت صدا بیشتر را فراهم می‌کنند.

4. تمیز کردن و نگهداری آسان‌تر. سمعک‌های پشت گوشی به‌راحتی تمیز و نگهداری می‌شوند. تمام اجزای الکترونیکی و ورودهای میکروفون پشت گوش‌ها هستند، جایی که جرم گوش و دیگر بقایای مجرای گوش وجود ندارد. این به ماندگاری بیشتر سمعک کمک می‌کند. ورودی بلندگو و میکروفون کمتر با جرم گوش و آلودگی‌های دیگر مسدود می‌شوند. در مورد لوله‌ (تیوب) قالب، تمیز کردن آن با ابزار مخصوص که همراه با سمعک‌های پشت گوشی ارائه می‌شود، آسان است.

5. راحتی استفاده. سمعک‌های پشت گوشی کوچک، سبک و راحت هستند. همچنین، از آنجا که کل دستگاه داخل گوش شما قرار نمی‌گیرد، ممکن است راحت‌تر از مدل‌های نامرئی و داخل گوشی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا