دستگاه‌های کمک شنوایی

کاشت‌ گوش میانی

از کاشت گوش میانی (middle ear implants) در مواردی استفاده می‌­شود که سمعک­‌های مرسوم یا دستگاه‌های شنوایی انتقال استخوانی به دلایل پزشکی گزینه­ مناسبی نباشند.

این دستگاه‌ها طی عمل جراحی کاشت می‌­شوند. آن­‌ها سیگنال­‌هایی را به گوش میانی می‌­فرستند که به­‌طور مکانیکی، استخوان­‌های گوش میانی را مرتعش می­‌کند. این مسئله باعث افزایش ارتعاشات صوتی می­‌شود که به حلزون می‌­رسد. در حلزون، ارتعاشات به سیگنال­‌های الکتریکی تبدیل شده و به مغز فرستاده می‌شوند.

کاشت گوش میانی می­‌تواند گزینه­ مناسبی برای کودکانی باشد (پنج سال و بالاتر) که دچار کم شنوایی انتقالی، حسی‌عصبی و آمیخته هستند و قادر به استفاده از سمعک­‌های مرسوم نیستند.

کاشت‌های شنوایی نوعی تکنولوژی جدید هستند و فقط تعداد کمی از کودکان در دنیا از آن­‌ها استفاده می‌کنند.

مقاله مرتبط
قیمت سمعک

کاشت گوش میانی چگونه کار می‌کند؟

انواع مختلفی از کاشت گوش میانی وجود دارد، اما همه آن­‌ها به روش­‌های مشابهی کار می‌­کنند. قسمت کاشت طی عمل جراحی، داخل گوش میانی قرار می­‌گیرد و مبدل به یکی از استخوان­‌های گوش میانی (استخوانچه‌­ها) و یا به دریچه گرد بین گوش میانی و حلزون (گوش داخلی) متصل می‌­شود.

کاشت گوش میانی دارای میکروفونی هست که صدا را دریافت می­‌کند و پردازنده صوتی، سیگنال­‌های صوتی دریافت­‌شده از میکروفون را به سیگنال­‌های الکتریکی تبدیل می­‌کند، سپس سیگنال­‌های الکتریکی متناسب با نوع و میزان کم شنوایی فرد پردازش و تقویت می­‌شوند.

سیگنال­‌های الکتریکی به ارتعاشات مکانیکی تبدیل می‌­شوند که مستقیم به گوش میانی تحویل داده می­‌شود. این امر باعث افزایش انتقال امواج صوتی به گوش داخلی (حلزون گوش) می­‌شود. در حلزون، امواج صوتی را سلول­‌های موئی تشخیص داده و صدا تفسیر می­‌شود.

کاشت گوش میانی می­‌تواند:

  • کاملا قابل‌کاشت: تمام قسمت­‌های دستگاه زیر پوست قرار می­‌گیرد، یعنی نیازی به پردازنده صوتی خارجی نیست، یا
  • نیمه قابل‌کاشت: بخشی از دستگاه خارج از گوش و بخشی در گوش میانی قرار می­‌گیرد، بنابراین مجرا گوش باز می‌ماند.

انواع مختلف کاشت گوش میانی چیست؟

کاشت‌های گوش میانی کاملا قابلکاشت (Cochlear Carina ، Envoy Esteem)

این نوع کاشت، کاملا زیر پوست کاشت می­‌شود و قسمت خارجی ندارد. میکروفون Cochlear Carina زیر پوست و پشت لاله گوش (قسمت خارجی) کاشت می­‌شود، در حالی­‌که Envoy Esteem از حرکت پرده گوش به­‌عنوان میکروفون استفاده می‌کند.

پردازنده صوتی در استخوان پشت گوش کاشت می­‌شود. این پردازنده ارتعاشات صوتی را به سیگنال­‌های الکتریکی تبدیل می‌­کند. پردازنده سپس این سیگنال­‌ها را تقویت می­‌کند و باعث ایجاد ارتعاشات مکانیکی شدید در گوش میانی می­‌شود. ارتعاشات صوتی تقویت‌شده به­‌طور معمول وارد گوش داخلی می­‌شوند و به سیگنال­‌های الکتریکی تبدیل شده و به مغز فرستاده می‌شوند.

داشتن دستگاه کاملا قابل کاشت به این معنی است که هیچ قسمت خارجی وجود ندارد. می­‌توانید تمام طول روز و شب و همچنین در حمام، هنگام شستن موها یا شنا کردن، از آن استفاده کنید.

کاشت­‌های گوش میانی نیمه قابل‌کاشت (MED-EL Vibrant Soundbridge)

این نوع کاشت از یک پردازنده صوتی خارجی تشکیل شده است که پشت گوش قرار دارد و شامل یک آهنرباست. این پردازنده با جذب مغناطیسی کاشت زیر پوست، در جای خود نگه داشته می­‌شود.

همچنین می­‌توان پردازنده صوتی Vibrant Soundbridge را با پوششی محافظ، کاملا ضدآب ساخت.

پردازنده صوتی کودک شما باید هر پنج سال، یک‌بار ارتقا یابد تا با پیشرفت­‌های تکنولوژی­‌های جدید همگام باشد.

مقاله مرتبط
کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟

آیا کاشت گوش میانی برای فرزند شما مناسب است؟

اگر دلیلی پزشکی وجود داشته باشد که مانع استفاده فرزند شما از سمعک‌های مرسوم یا دستگاه انتقال استخوانی شود، ممکن است کاشت گوش میانی برای کودک در نظر گرفته شود.

کاشت گوش میانی برای کودکانی مناسب است که:

  • قبلا عمل جراحی روی گوش آن­‌ها انجام شده است، به‌طوری‌ که استفاده از سمعک‌های مرسوم را دشوار می‌کند (برای مثال مشکلات حفره ماستوئید به دنبال جراحی کلستئاتوم)
  • با گوش خارجی تکامل ­نیافته متولد شده‌­اند (میکروشیا و آترزی)
  • به دلیل مشکلات پزشکی بافت‌­های نرم یا عدم امکان ثابت کردن سمعک روی سر، قادر به استفاده از سمعک انتقال استخوانی نیستند
  • به دلیل آلرژی، اگزما یا عفونت­‌های مکرر گوش خارجی (اوتیت گوش خارجی) قادر به استفاده از قالب‌ سمعک‌های مرسوم نیستند

کاشت گوش میانی همچنین برای کودکانی که قادر به استفاده از سمعک­‌های مرسوم نیستند و شرایط زیر را دارند، مفید است:

  • کم شنوایی ثابت (غیرپیشرونده)
  • کم شنوایی یک­‌طرفه یا دوطرفه
  • کم شنوایی متوسط ​​تا شدید
  • کم شنوایی که می‌­تواند انتقالی، حسی‌عصبی و یا آمیخته باشد
  • عدم وجود عفونت گوش میانی
  • آستانه‌­های انتقال استخوانی ثابت با افت کمتر از 15 دسی‌بل در دو سال گذشته

فرآیند دریافت کاشت گوش میانی

کلینیک شنوایی باید ارزیابی کامل و جامعی برای شنوایی فرزند شما انجام دهد و سمعک برای کودک شما، برای حداقل چهار هفته، تنظیم ­شود. سمعک ممکن است برای کودک شما فایده­‌ای نداشته باشد یا ممکن است کودک  به دلیل شرایط پزشکی نتواند از سمعک­‌های مرسوم استفاده کند.

درصورت بروز این موارد و در صورتی‌ که فرزند شما معیارهای تعیین ­شده توسط شرکت­‌های تولید دستگاه‌های کاشت شنوایی را داشته باشد، برای ارزیابی بیشتر به خدمات کاشت شنوایی ارجاع داده می­‌شوید.

فرایند ارزیابی برای کاشت گوش میانی مشابه فرایند دریافت دستگاه انتقال استخوانی خواهد بود و ممکن است فرزند شما را افراد مختلفی از تیم ارزیابی کنند.

عمل جراحی

این عمل معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌­شود و ممکن است بین یک تا دو ساعت طول بکشد. دستگاه کاشت حدود شش تا هشت هفته بعد از جراحی فعال می­‌شود. جسله پیگیری (follow-up) پس از فعال­‌سازی اولیه برای تنظیم دقیق پردازنده است. درصورت نیاز جلسات بیشتری هماهنگ خواهد شد.

مقاله مرتبط
دستگاه‌های شنوایی انتقال استخوانی

تکنولوژی

اکنون کاشت گوش میانی Cochlear Carina با هیچ وسیله کمک شنوایی، مانند سیستم‌­های حلقه القایی یا سیستم‌­های رادیویی، سازگار نیست.

کاشت گوش میانی Medel Soundbridge، تله‌کویل ندارد، اما پردازنده صوتی قادر است با رابط استریمر به حلقه القایی و سایر دستگا‌ه‌­های بی­‌سیم متصل شود. استریمر، سیگنا‌ل­‌های دیجیتالی را به دستگاه شنوایی کودک شما می‌فرستد و از طریق بلوتوث به سایر دستگاه‌­ها، مانند تلفن­‌های همراه، لپ­‌تاپ یا رایانه‌­های شخصی، متصل می­‌شود.

درباره سایر محصولات و فناوری‌­هایی که ممکن است به فرزند شما در خانه یا مدرسه کمک کند، اطلاعات کسب کنید.

باتری

باتری دستگاه­ کاشت گوش میانی، بسته به ساخت و مدل دستگاه به روش‌­های مختلفی کار می­‌کند. وب‌­سایت‌­های تأمین­‌کننده باتری را بررسی کنید تا اطلاعات بیشتری درباره ماندگاری باتری کاشت فرزندتان، چگونگی شارژ آن و نحوه تعویض باتری به دست آورید.

 

منبع
hearinglinkhear-it

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا