حلق

درمان طبیعی سرفه | بهترین درمان‌های طبیعی سرفه چیست؟

به‌طور کلی، سرفه کاملا طبیعی است. سرفه می‌تواند به پاک شدن گلو از مخاط و سایر مواد تحریک‌کننده کمک کند. با این‌ حال، سرفه‌های مداوم همچنین می‌تواند علامت تعدادی از بیماری‌ها مانند آلرژی، عفونت ویروسی یا عفونت باکتریایی باشد.

گاهی‌اوقات علت سرفه مربوط به ریه‌های شما نیست. بیماری ریفلاکس معده-مری (GERD) نیز می‌تواند باعث سرفه شود.

سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و عفونت‌های سینوسی را می‌توانید با تعدادی از داروهای بدون نسخه (OTC) درمان کنید، اما عفونت‌های باکتریایی به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند.

همراه با درمان دارویی، می‌توانید سایر گزینه‌ها را برای کمک به بهبود سرفه از پزشک خود بپرسید. در این مقاله ما درباره چند درمان خانگی سرفه صحبت می‌کنیم.

1. عسل

عسل دارویی پرسابقه برای گلودرد است. طبق مطالعه‌ای، عسل می‌تواند سرفه را به‌طور موثرتری نسبت به داروهای بدون نسخه که حاوی دکسترومتورفان (DM)، داروی مهارکننده سرفه هستند، تسکین دهد.

می‌توانید با مخلوط کردن 2 قاشق چای‌خوری عسل با چای گیاهی یا آب گرم و لیمو، درمان خود را در خانه شروع کنید.

عسل تسکین‌دهنده است و آب لیمو می‌تواند به رفع احتقان کمک کند. شما همچنین می‌توانید عسل را به‌راحتی با قاشق بخورید یا آن را برای میان وعده با نان استفاده کنید.

مقاله مرتبط
آلرژی چیست؟ | هرآنچه باید درباره آلرژی (حساسیت) بدانید

2. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند بسیاری از فواید سلامتی را فراهم کنند. اگرچه آن‌ها به‌طور مستقیم سرفه را تسکین نمی‌دهند، اما به تعادل فلور دستگاه گوارش کمک می‌کنند. فلور دستگاه گوارش باکتری‌هایی هستند که در روده شما زندگی می‌کنند.

این تعادل می‌تواند از عملکرد سیستم ایمنی بدن در سراسر بدن پشتیبانی کند. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که تعداد افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی پس از تزریق انواع مختلف پروبیوتیک کاهش یافته است، اگرچه شواهد هنوز قطعی نیست.

هر تولیدکننده مکمل ممکن است مصرف روزانه توصیه‌شده متفاوتی داشته باشد. پروبیوتیک‌ها به برخی انواع ماست نیز اضافه می‌شوند و در سوپ میسو و نان‌های خمیر ترش وجود دارند.

با توجه به تنوع پروبیوتیک‌های موجود، باید با پزشک خود درمورد این‌که کدام یک از پروبیوتیک‌ها برای شما و شرایط شما مناسب است صحبت کنید. طبیعی‌ترین راه دریافت پروبیوتیک از طریق غذاهای تخمیرشده است، ازجمله:

  • میسو
  • کلم ترش
  • ماست
  • کفیر
  • کامبوچا
  • تمپه
  • کیمچی
  • خمیر ترش

3. بروملین

شما ممکن است آناناس را داروی سرفه تصور نکنید، اما این ممکن است به این دلیل باشد که شما هرگز درمورد بروملین چیزی نشنیده‌اید.

شواهد اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد بروملین، آنزیمی که فقط در ساقه و میوه آناناس وجود دارد، می‌تواند به سرکوب سرفه و همچنین رقیق شدن مخاط در گلو کمک کند.

برای بهره‌مندی از بیشترین فواید آناناس و بروملین، تکه‌ای آناناس بخورید یا سه بار در روز، 100 میلی‌لیتر آب آناناس تازه بنوشید.

همچنین ادعاهایی وجود دارد که بروملین می‌تواند به تسکین سینوزیت و مشکلات سینوسی مبتنی بر آلرژی کمک کند که این مسئله به‌خودی‌خود می‌تواند به سرفه و مخاط کمک کند. با این‌ حال، شواهد کافی برای تایید این مسئله وجود ندارد.

بروملین همچنین گاهی برای درمان التهاب و تورم استفاده می‌شود.

مکمل‌های بروملین را نباید کودکان یا بزرگسالانی که رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند، استفاده کنند. همچنین اگر از آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین استفاده می‌کنید، مراقب استفاده از بروملین باشید زیرا می‌تواند باعث افزایش جذب آنتی‌بیوتیک شود.

همیشه قبل از مصرف مکمل‌های جدید یا ناآشنا با پزشک خود مشورت کنید.

4. نعناع‌فلفلی

برگ‌های نعناع‌فلفلی به دلیل خواص درمانی بسیار شناخته شده است. منتول موجود در نعناع‌فلفلی، حلق را تسکین می‌دهد و مانند ضداحتقان عمل می‌کند و به تجزیه مخاط کمک می‌کند.

با نوشیدن چای نعناع‌فلفلی و یا استنشاق بخارهای آن از حمام بخار می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. برای ساخت حمام بخار، به ازای هر 150 میلی‌لیتر آب داغ، 3 یا 4 قطره روغن نعناع‌فلفلی اضافه کنید. حوله‌ای را روی سر خود بکشید و مستقیم از بالای آب نفس بکشید.

5. گل ختمی

گل ختمی از گیاه Althaea officinalis، گیاه چندساله‌ای که در تابستان گل می‌دهد، تهیه می‌شود. از دوران باستان، از برگ و ریشه این گیاه  برای درمان گلودرد و سرکوب سرفه استفاده می‌کردند.

هیچ مطالعه کنترل‌شده‌ای برای تایید این ادعاها وجود ندارد، اما گیاه گل ختمی به‌طور کلی بی‌خطر محسوب می‌شود.

گیاه گل ختمی حاوی موسیلاژ است که گلو را پوشانده و تحریک را تسکین می‌دهد.

امروزه می‌توانید ریشه گل ختمی را به‌صورت چای یا به‌صورت کپسول تهیه کنید. چای گرم می‌تواند برای سرفه‎ای که همراه با گلودرد است تسکین‌دهنده باشد.

ریشه گل ختمی برای کودکان توصیه نمی‌شود.

6. آویشن

بعضی از افراد از آویشن برای بیماری‌های تنفسی استفاده می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داد که عصاره استخراج‌شده از برگ‌های آویشن ترکیب‌شده با پیچک می‌تواند به تسکین سرفه و همچنین برونشیت کوتاه‌مدت کمک کند.

برگ‌ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که عضلات حلقی درگیر در سرفه را شل و منبسط می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند.

می‌توانید چای آویشن را در خانه با استفاده از 2 قاشق چای‌خوری برگ خردشده آویشن و 1 فنجان آب جوش تهیه کنید. فنجان را بپوشانید تا به مدت 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید.

7. غرغره ‌آب نمک

درمان با آب نمک ممکن است به نسبت ساده به نظر برسد، اما غرغره نمک و آب می‌تواند به تسکین خارش گلو که باعث سرفه می‌شود، کمک کند. ترکیب کردن 1/4 تا 1/2 قاشق چای‌خوری نمک با 250 میلی‌لیتر آب گرم می‌تواند به تسکین و بهبود تحریک کمک کند.

توجه داشته باشید که کودکان زیر 6 سال نمی‌توانند خوب غرغره کنند. بهتر است روش‌های درمانی دیگر را برای این گروه سنی امتحان کنید.

مقاله مرتبط
15 درمان طبیعی گلودرد

چگونه می‌توان از سرفه پیشگیری کرد

علاوه بر یادگیری نحوه درمان سرفه، ممکن است بخواهید چگونگی پیشگیری از ابتلا به آن را یاد بگیرید.

برای محافظت در برابر آنفلوانزا، حتما سالانه تزریق واکسن آنفلوانزا را انجام دهید که معمولا از ماه اکتبر شروع می‌شود. اقدامات دیگری که می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • از تماس با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. اگر می‌دانید که بیمار هستید، از رفتن به محل کار یا مدرسه خودداری کنید تا دیگران را مریض نکنید.
  • هرزمان سرفه یا عطسه می‌کنید، بینی و دهان خود را بپوشانید.
  • مایعات زیادی بنوشید که هیدراته بمانید.
  • مکان‌های مشترک خانه، محل کار یا مدرسه خود را مرتب تمیز کنید. این مسئله به‌ویژه برای میزهای پیشخوان، اسباب‌بازی‌ها یا تلفن‌های همراه بسیار مهم است.
  • دستان خود را مرتب بشویید، به‌ویژه پس از سرفه، غذا خوردن، دستشویی رفتن یا مراقبت از فردی که بیمار است.

برای آلرژی می‌توانید با شناسایی مواد حساسیت‌زایی که در شما تأثیر می‌گذارند و پیشگیری از قرار گرفتن در معرض آن‌ها، دوره‌های شدید و حاد آلرژی را کاهش دهید. مواد حساسیت‌زای شایع شامل درختان، گرده‌ها، مایت گرد و غبار، خز حیوانات، کپک و حشرات است.

تزریق‌های آلرژی نیز مفید هستند و می‌توانند حساسیت شما را نسبت به مواد حساسیت‌زا کاهش دهند. با پزشک خود در مورد این‌که چه برنامه‌ای مناسب شماست مشورت کنید.

چه‌زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر سرفه در توانایی تنفس شما تأثیر می‌گذارد یا اگر سرفه خونی دارید، به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید.

عفونت‌های دستگاه تنفسی همراه با دردهای بدن و تب هستند، در حالی‌ که آلرژی چنین نیست.

درصورت بروز علائم زیر در کنار سرفه، به پزشک خود مراجعه کنید:

  • لرز
  • کمبود آب بدن
  • تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد)
  • بی‌حالی یا احساس عمومی ناخوشی
  • سرفه مولد (خلط‌دار) که شامل مخاط با بوی بد، ضخیم و با رنگ مایل سبز یا زرد است
  • ضعف
منبع
medicalnewstodaywebmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا