گوش

روغن گیاهی درمان سرگیجه | آیا می‌توان از روغن‌های عصاره‌ای برای درمان سرگیجه استفاده کرد؟

روغن‌های عصاره‌ای (essential oils)، عصاره‌های گیاهی هستند. فشردن یا جوشاندن گیاهان، خاصیت و عطر آن‌ها را در روغن‌های غنی آزاد می‌کند. این روغن‌ها اساس بیشتر محصولات رایحه-درمانی، ازجمله شمع‌ها هستند.

در سال‌های اخیر استفاده از روغن‌های عصاره‌ای محبوبیت پیدا کرده است و اکنون یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های داروهای درمانی است. از روغن‌های عصاره‌ای به‌عنوان درمان انواع بیماری‌ها، از سردرد گرفته تا بریدگی و خراش استفاده می‌شود.

فواید روغن‌های گیاهی (عصاره‌ای)

فواید

1. روغن‌های عصاره‌ای روشی طبیعی برای تسکین درد شماست.
2. اگرچه این روغن‌ها به‌طور معمول نمی‌توانند بیماری خاصی را درمان کنند، اما ممکن است علائم شما را تسکین دهند.

قرن‌هاست که از روغن‌های عصاره‌ای به‌عنوان روشی طبیعی برای تقویت سلامت روحی، عاطفی و جسمی استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از افراد به جای داروهای سنتی‌تر به دنبال درمان‌های طبیعی هستند.

روغن‌های عصاره‌ای مانند اسطوخودوس و بابونه به‌طور گسترده‌ای شناخته شده هستند که می‌توانند استرس را تسکین دهند و خواب را بهبود بخشند. برخی روغن‌ها ممکن است التهاب و سوزش را نیز درمان کنند.

برخلاف برخی داروها، استفاده از روغن‌های عصاره‌ای به‌عنوان درمانی برای یک بیماری خاص مانند سرگیجه دیده نمی‌شود. در عوض از روغن‌ها اغلب برای تسکین علائم مرتبط استفاده می‌شود.

آنچه تحقیقات می‌گوید

اگرچه مبانی پزشکی برای استفاده از روغن‌های عصاره‌ای وجود دارد، اما بیشتر شواهد غیرقابل اعتماد هستند. بسیاری از مطالعات کوچک هستند و نتایج قطعی ندارند. برای تعیین فواید طولانی‌مدت یا خطرات استفاده از روغن‌های عصاره‌ای تحقیقات بیشتری لازم است.

البته بسیاری از مردم دریافته‌اند که روغن‌های عصاره‌ای می‌توانند علائم سرگیجه، مانند گیجی، حالت تهوع و سردرد را تسکین دهند. برخی از روغن‌های خاص مورداستفاده عبارتند از:

روغن بادرنجبویه

طبق مطالعه‌ای در سال 2014، قرن‌هاست که از روغن بادرنجبویه (Lemon balm) و برگ‌های بادرنجبویه به‌عنوان درمانی برای بیماری‌ها و علائم متعدد، ازجمله سرگیجه استفاده می‌شود.

روغن نعناع‌فلفلی

گیاه نعناع‌فلفلی (Peppermint)، نژادی پیوندی از water mint و spearmint رایحه‌ای رایج در رایحه‌درمانی است.

مطالعه‌ای در سال 2013 درمورد استفاده از روغن نعناع‌فلفلی برای درد قاعدگی نشان داد که این گیاه چندین علائم مرتبط را کاهش می‌دهد. این موارد شامل حالت تهوع، سردرد و استفراغ است که در سرگیجه نیز تجربه می‌شود.

روغن زنجبیل

همین مطالعه در سال 2013 نشان داد که زنانی که از روغن زنجبیل (Ginger) برای درمان علائم قاعدگی دردناک استفاده می‌نمودند، کمتر حالت تهوع، گیجی، استفراغ و سردرد را تجربه می‌کردند.

در این مطالعه مخلوط روغن زنجبیل و روغن حامل روی شکم ماساژ داده شد. برای سرگیجه، استفاده از روغن عصاره‌ای رقیق‌شده در قسمت فوقانی قفسه سینه، گردن و شقیقه را در نظر بگیرید.

شایان ذکر است که در این مطالعه از روغن زنجبیل استفاده شده است، نه زنجبیل تازه.

از زنجبیل تازه، که می‌توان از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرد، هم قرن‌ها برای کاهش حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شده است.

مقاله مرتبط
درمان خانگی سرگیجه | 10 درمان خانگی برای سرگیجه

نحوه استفاده از روغن‌های عصاره‌ای برای علائم سرگیجه

روغن‌های عصاره‌ای اصولا به دو روش استفاده می‌شوند. می‌توانید روغن رقیق‌شده را روی پوست خود ماساژ دهید یا می‌توانید آن را بو کنید.

ماساژ

روغن‌های عصاره‌ای بسیار غلیظ هستند. به‌عنوان مثال برای تهیه یک پوند روغن اسطوخودوس 220 پوند گل اسطوخودوس نیاز است.

با توجه به این‌که این روغن‌ها بسیار قوی هستند، استفاده از آن‌ها به‌صورت مستقیم روی پوست می‌تواند خطرناک باشد. برای جلوگیری از تحریک پوست ابتدا باید روغن را با یک “روغن حامل” ترکیب کنید.

روغن‌های حامل به رقیق شدن غلظت روغن کمک کرده و باعث ملایم‌تر شدن آن روی پوست می‌شوند. روغن‌های حامل که به‌طور گسترده توصیه می‌شوند عبارتند از:

  • نارگیل بکر
  • آووکادو
  • روغن‌های زیتون بسیار بکر

پس از مخلوط کردن چند قطره روغن عصاره‌ای با حجم بیشتری از روغن حامل، دو تا سه قطره از مخلوط را روی قسمت‌های زیر ماساژ دهید:

  • پیشانی‌تان
  • پشت گردن‌تان
  • شقیقه‌هاتان

هنگام استفاده از مخلوط روغن روی صورت و گردن خود، بیشتر احتیاط کنید زیرا پوست در آن نواحی بسیار حساس است.

تحریک پوست یا واکنش آلرژیک ممکن است رخ دهد. شما باید روغن را روی پوست خود تست کنید. این کار به شما کمک می‌کند قبل از استفاده از روغن در ناحیه‌ای وسیع، متوجه شوید آیا به آن آلرژی دارید یا نه.

بو کردن (استنشاق)

چند قطره روغن عصاره‌ای را به کاسه‌ای از آب داغ اضافه کنید. صورت خود را روی آب نگه‌دارید (مراقب باشید که پوست با آن تماسی نداشته باشد). حوله‌ای را روی سر خود و کاسه قرار دهید. چند دقیقه استنشاق کنید.

همچنین می‌توانید قطره‌های روغن را در یک افشانه قرار دهید تا آن را در فضا منتشر کند.

خطرات و هشدارها

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به‌طور کلی روغن‌های عصاره‌ای را بی‌خطر می‌داند. این روغن‌ها هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می‌شوند، به‌ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی جدی می‌گردد.

البته اگر روغن عصاره‌ای رقیق‌نشده به پوست بمالید ممکن است درد، تحریک و التهاب داشته باشید. به همین دلیل، خطرات کمتری با روش‌های استنشاق یا انتشار همراه است.

همچنین نباید روغن‌های عصاره‌ای را بخورید. این کار می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • مشکلات معده
  • سردرد
  • استفراغ

برخی از روغن‌های عصاره‌ای سمی هستند.

سایر درمان‌های سرگیجه

بهترین روش درمانی به علائم شما و علت سرگیجه بستگی دارد.

اگر سرگیجه خفیف یا نادر دارید، به‌طور کلی خودبه‌خود برطرف می‌شود. دراز کشیدن در اتاقی ساکت و تاریک می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. همچنین ممکن است پزشک برای درمان علائم شما دارو تجویز کند.

اگر هنگام دراز کشیدن احساس گیجی می‌کنید ممکن است نوع خاصی از سرگیجه داشته باشید که به‌عنوان سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم (BPPV) شناخته می‌شود.

برای درمان سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم پزشک ممکن است روشی را که به‌عنوان تغییر موقعیت کانالیت (canalith) یا مانور اپلی (Epley) شناخته می‌شود، توصیه کند. این روش با هدف برگرداندن ذرات از مجاری گوش شما به مناطقی انجام می‌شود که مشکلی ایجاد نکنند. بیشتر افراد پس از یک یا دو دوره درمانی احساس بهبودی می‌کنند.

پزشک شما ممکن است به شما آموزش دهد که چگونه حرکات تغییر موقعیت کانالیت را به تنهایی انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند، اگر نمی‌توانید به مطب پزشک خود بروید، سرگیجه خود را به‌طور مستقل درمان کنید.

اگر سرگیجه شما شدید شود و گزینه درمان تغییر موقعیت موثر نباشد، ممکن است شما کاندیدایی برای گزینه جراحی باشید.

حین جراحی، جراح بخشی از گوش شما را که مسئول علائم شماست مسدود می‌کند. طبق اعلامMayo Clinic، با قرار دادن پلاگین استخوان حدود 90 درصد از افراد بهبودی موفقیت‌آمیز علائم‌شان را تجربه می‌کنند.

کاری که اکنون می‌توانید انجام دهید

بسیاری از مردم از روغن‌های عصاره‌ای با فواید بسیار زیاد استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از روغن-های عصاره‌ای برای تسکین علائم سرگیجه استفاده کنید، این نکات را به خاطر بسپارید.

منبع معتبری پیدا کنید

همانند مکمل‌های غذایی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده روغن‌های عصاره‌ای را کنترل نمی‌کند. این به آن معناست که این سازمان قبل از فروش این محصولات، آن‌ها را بررسی یا تأیید نمی‌کند.

مهم است که شما منبعی را پیدا کنید که روغن خالص بفروشد و روغن را با محصولات دیگر کمتر کارآمد و احتمالا خطرناک رقیق نکند.

مقاله مرتبط
درمان گیجی | علل شایع گیجی

به دنبال متخصص رایحه‌درمانی باشید

قبل از این‌که به دنیای روغن‌های عصاره‌ای بروید، ممکن است بخواهید با متخصص رایحه‌درمانی مشورت کنید.

رایحه‌درمانگرها مجوز پزشکی ندارند، اما در زمینه استفاده از رایحه‌درمانی به‌عنوان یک روش درمانی جایگزین آموزش دیده‌اند. آن‌ها می‌توانند شما را به سمت روغن‌های مفید راهنمایی کرده و بهترین روش‌ها را برای استفاده از آن‌ها توصیه کنند.

روغن حامل انتخاب کنید

بیشتر روغن‌های حامل برای افرادی که پوست حساس دارند خوب است، اما قبل از این‌که روغن آووکادو را روی پوست خود ماساژ دهید، آن را روی بخش کوچکی از پوست تست کنید تا ببینید آیا به آن واکنشی دارید یا نه. به این ترتیب می‌توانید هرواکنشی را قبل از این‌که دردسرساز شود، متوجه شوید.

و به یاد داشته باشید که روغن عصاره‌ای را به‌صورت مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. ابتدا باید روغن عصاره‌ای را با روغنی حامل رقیق کنید.

منبع
medicalnewstodayhealthlineaudiology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا