دستگاه‌های کمک شنوایی

کاشت حلزون چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر کم شنوایی شدید تا عمیق دارید، ممکن است کاشت حلزون (Cochlear implant) برای شما مفید باشد. کاشت حلزون شنوایی دستگاه‌ای است که با عمل جراحی در حلزون گوش (استخوانِ مارپیچی شکل در گوش داخلی) کاشت می‌شود. کاشت حلزون صداها را به ایمپالس­‌های الکتریکی تبدیل می­‌کند و مغز  آن‌ها را تفسیر می­‌کند. این دستگاه جایگزینی برای عملکرد حلزون است.

با ­این ­‌حال، دستگاه کاشت حلزون شنوایی برای همه مناسب نیست و عوارض احتمالی نیز وجود دارد. همچنین استفاده موفقیت‌‌آمیز از کاشت حلزون، نیازمند درمان و تربیت شنوایی گسترده است.

در این مقاله چگونگی عملکرد دستگاه و ملزومات این روند را بررسی خواهیم­ کرد. همچنین هزینه، مزایا و معایب آن را مطرح خواهیم داد.

کاشت حلزون چیست؟

کاشت حلزون دستگاه پزشکی، الکترونیکی و کوچکی است که کم شنوایی شدید تا عمیق را بهبود می­‌بخشد و برای کمک به بزرگسالان، کودکان و نوزادان کم شنوا استفاده می­‌شود. دستگاه با تحریک الکتریکی عصب حلزونی کار می­‌کند و شامل اجزای خارجی و داخلی است.

قسمت خارجی  پشت گوش قرار می­‌گیرد و از یک میکروفون تشکیل شده است که امواج صوتی را دریافت می‌کند. پردازنده گفتار نیز صداها را پردازش و آن‌ها را به سیگنال­‌های دیجیتال تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها به فرستنده (transmitter) فرستاده می‌شوند و فرستنده آن­‌ها را به گیرنده­ داخلی منتقل می­‌کند. فرستنده و گیرنده با آهنربا در کنار هم نگه داشته ­می­‌شوند.

قسمت داخلی زیر پوست و پشت گوش کاشت می­‌شود. وقتی گیرنده سیگنال­‌های دیجیتال را دریافت می­‌کند، آن­‌ها را به ایمپالس‌های الکتریکی تبدیل می­‌کند. این ایمپالس­‌ها به الکترودهای داخل حلزون فرستاده می­‌شوند که باعث تحریک عصب حلزونی می‌­گردد. عصب ایمپالس‌­ها را به مغز می‌فرستد. نتیجه احساس شنیدن است.

مغز متوجه صداها می­‌شود، اما این حالت مشابه شنوایی طبیعی نیست. تربیت شنوایی، گفتار درمانی و توانبخشی برای یادگیری نحوه­ تفسیر صحیح این صداها ضروری است.

مقاله مرتبط
کاشت‌ گوش میانی

کاشت حلزون برای چه­ کسانی مناسب است؟

کاشت حلزون شنوایی برای همه مناسب نیست. نوزادان، کودکان و بزرگسالان دارای شرایط زیر ممکن است کاندیداهای مناسبی برای کاشت باشند:

  • کم شنوایی شدید تا عمیق در هر دو گوش
  • عدم بهره‌­مندی از سمعک
  • عدم وجود شرایط پزشکی که خطرات جراحی را افزایش دهد

شما ممکن است کاندیدای بزرگسال ایده‌آلی برای کاشت باشید، اگر:

  • کم شنوایی‌­تان باعث اختلال در ارتباط گفتاری می‌شود
  • همه یا بیشتر شنوایی خود را در طول زندگی از دست داده‌­اید
  • حتی با وجود سمعک به لب خوانی وابسته­‌اید
  • مایل به انجام توانبخشی هستید
  • متوجه هستید که کاشت حلزون چه‌کاری می‌­تواند انجام دهد و چه‌کاری نمی‌تواند انجام دهد

شنوایی­‌شناس و متخصص گوش و حلق و بینی می­‌توانند تشخیص دهند که آیا کاشت حلزون برای شما مناسب است.

تفاوت کاشت حلزون با سمعک چیست؟

سمعک نیز دستگاه‌ای پزشکی برای کم شنوایی است، اما برخلاف کاشت حلزون، سیگنال­‌های صوتی را با الکترودها منتقل نمی­‌کند. سمعک­‌ها برای بلندتر کردن صداها از میکروفون، تقویت­‌کننده و رسیور (بلندگو) استفاده می­‌کنند. آن می‌تواند در بهتر شنیدن اصوات به شما کمک کند. سمعک­‌ها با عمل جراحی کاشت نمی­‌شوند، بلکه با قالب‌گیری داخل گوش یا پشت گوش قرار می­‌گیرند.

اگر کم شنوایی خفیف تا متوسط و شدید دارید، سمعک‌ها معمولا بهترین گزینه هستند. سطح تقویت دستگاه به میزان کم شنوایی شما بستگی دارد. برخی از سمعک­‌ها ممکن است به کم شنوایی شدید تا عمیق کمک کنند، اما گاهی کاربران این سمعک­‌ها همچنان از فهم گفتار سود نمی­‌برند. در این مورد، کاشت حلزون ممکن است انتخاب بهتری باشد.

هزینه­ کاشت حلزون چقدر است؟

طبق گفته بیمارستان Boys Town National Research، کاشت حلزون در امریکا به‌طور متوسط بین سی تا پنجاه هزار دلار هزینه دارد. بیشتر بیمه‌ها، کاشت حلزون یا بخشی از آن را پوشش می­‌دهند. با گذشت زمان، به احتمال زیاد شما نیاز به تعویض قطعاتی مانند میکروفن و آهنربا خواهید داشت. همچنین ممکن است تعمیراتی لازم باشد.

برخی از بیمه‌ها این هزینه­‌ها را پوشش می­‌دهند. با بیمه­ خود صحبت کنید تا بدانید دقیقا چه مواردی پوشش داده می­‌شود و آیا هزینه­‌های اضافی دیگری خواهید داشت یا نه.

در ایران هزینه کاشت حلزون شنوایی کمتر است و مقدار زیادی از این هزینه را هیات امنای ارزی و وزارت بهداشت پرداخت می‌کنند.

با حمایت دولت خانواده‌ها فقط حدود 8،000،000 تومان پرداخت می‌کنند و مابقی هزینه کاشت حلزون را دولت پرداخت می‌کند.

برای اتباع خارجی، هزینه دستگاه کاشت حلزون شنوایی در ایران حدود 15،000 تا 16،000 دلار است.

مقاله مرتبط
دستگاه‌های شنوایی انتقال استخوانی

مزایا و معایب کاشت حلزون چیست؟

مانند بیشتر دستگاه‌­های پزشکی، کاشت حلزون نیز مزایا و معایبی دارد.

مزایا

اگر مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق هستید، کاشت حلزون می­‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. مزایای کاشت حلزون به روش جراحی و روند توانبخشی شما بستگی دارد. با کاشت حلزون ممکن است قادر باشید:

  • صداهای مختلف را بشنوید
  • گفتار را بدون لب­ خوانی درک کنید
  • صداها را از پشت تلفن بشنوید
  • موسیقی گوش کنید
  • تلویزیون را بدون زیرنویس تماشا کنید

این دستگاه می‌تواند به نوزادان و کودکان نوپا کمک کند که صحبت کردن را بیاموزند.

معایب

جراحی کاشت حلزون به‌­طور کلی، فرایند ایمنی است. با این­‌ حال، خطرات بالقوه‌­ای نیز وجود داد، مانند:

  • خون­ریزی
  • ورم
  • وزوز گوش
  • سرگیجه
  • عفونت در محل جراحی
  • خشک شدن دهان
  • تغییرات چشایی
  • فلج عصب صورتی
  • مشکلات مربوط به تعادل
  • مننژیت

جراحی برای برداشتن قسمت کاشت (به دلیل عفونت) و یا رفع نقص دستگاه کاشت و خطرات احتمالی برای شما به شرایط کلی سلامت و وضعیت پزشکی شما بستگی دارد.

از طرف دیگر، کاشت حلزون، شنوایی طبیعی را بازیابی نمی­‌کند و برای برخی از افراد ممکن است اصلا سودی نداشته باشد.

سایر معایب احتمالی شامل:

  • مجبور به برداشتن بخش خارجی برای استحمام یا شنا هستید.
  • به­‌طور مرتب باید باتری­‌ها را شارژ کنید یا از باتری­‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید.
  • با کاشت حلزون، باقیمانده شنوایی طبیعی خود را از دست­ خواهید داد.
  • احتمال آسیب به دستگاه هنگام فعالیت ورزشی یا حوادث وجود دارد.
  • توانبخشی جامع برای کمک به یادگیری نحوه استفاده از دستگاه نیاز است.
مقاله مرتبط
کاشت ساقه مغز شنوایی چیست؟

عمل جراحی کاشت حلزون چیست؟

اگر پزشکان شما تصمیم بگیرند که شما می­‌توانید از کاشت حلزون بهره‌­مند شوید، به شما توضیح می­‌دهند که مقدمات این عمل چیست و جراحی را برنامه‌ریزی می­‌کنند. در این قسمت اتفاقاتی که معمولا رخ می‌­دهد، مطرح شده است:

  1. قبل از عمل، به شما بیهوشی عمومی داده می­‌شود که بتوانید بخوابید.
  2. وقتی شما خواب هستید، جراح پشت گوش شما را برش داده و شکاف کوچکی در استخوان ماستوئید ایجاد می‌کند.
  3. جراح سوراخ کوچکی را در حلزون ایجاد می­‌کند؛ سپس الکترودها را از طریق سوراخ وارد حلزون می­‌کند.
  4. سپس گیرنده را پشت گوش شما، زیر پوست، قرار می‌­دهند. گیرنده را به جمجمه ایمن می­‌کنند و برش را بخیه می­‌زنند.
  5. پس از اتمام جراحی، شما به بخش ریکاوری منتقل می‌­شوید، جایی­‌ که از خواب بیدار می­‌شوید. برای اطمینان از نداشتن عوارض جراحی پس از عمل، از نزدیک تحت نظارت قرار خواهید گرفت و وضعیت شما پایش می‌­شود.
  6. معمولا چند ساعت بعد از عمل یا روز بعد مرخص خواهید شد.

پیش از ترک بیمارستان، پزشک نحوه­ مراقبت از محل برش جراحی را به شما توضیح می‌دهد.

حدود یک هفته بعد، جلسه­ پیگیری وضعیت درمان خواهید داشت؛ بنابراین جراح شما می‌­تواند برش جراحی را بررسی کند و ببیند که روند بهبود مناسب است. قبل از فعال شدن دستگاه کاشت، برش جراحی باید بهبود یابد.

حدود یک ماه پس از عمل، پزشک قسمت­‌های خارجی را اضافه می‌­کند. سپس اجزای داخلی فعال ­می‌شوند. طی دو ماه آینده، لازم است به‌طور مرتب به پزشک و شنوایی‌شناس خود، جهت انجام تنظیمات، مراجعه کنید. شما همچنین به توانبخشی شنوایی نیاز دارید. این درمان به شما در بهبود مهارت­‌های شنوایی و گفتاری کمک می­‌کند. این کار معمولا مستلزم کار با شنوایی‌شناس و یا آسیب‌شناس گفتار و زبان است.

کلام پایانی

اگر سمعک­‌ها قادر به بهبود شنوایی یا گفتار شما نباشند، ممکن است شما کاندیدای خوبی برای کاشت حلزون باشید. این دستگاه که در حلزون گوش شما کاشت می­‌شود، صداها را به ایمپالس­‌های الکتریکی تبدیل می‌­کند که مغز شما آن‌ها را تفسیر و درک کند.

شنوایی‌­شناس از آزمون­‌های شنوایی و تست­‌های تصویربرداری استفاده می­‌کند که تشخیص دهد آیا کاشت حلزون برای شما مناسب است و همچنین میزان کم شنوایی شما چقدر است. پس از جراحی، مهم است که به توانبخشی شنوایی متعهد باشید و آن را انجام دهید. توانبخشی شنوایی برای بهبود چشم‌­انداز شما و استفاده­ موفقیت­‌آمیز از کاشت حلزون ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا