گوش

درمان بیماری حرکت | ۲۱ روش درمان بیماری حرکت

 بیماری حرکت چیست

بیماری حرکت (motion sickness) می‌تواند علائمی از قبیل حالت تهوع ملایم تا گیجی، تعریق و استفراغ ایجاد کند. مسافرت با هر وسیله نقلیه‌ای – خودرو، هواپیما، قطار یا کشتی – ممکن است گاهی‌اوقات به‌طور ناگهانی باعث این بیماری شود.

مواردی وجود دارد که شما می‌توانید انجام دهید و تقریبا فوری کمک می‌کند، مانند نگاه کردن به افق. همچنین، برخی از راه‌حل‌های طولانی مدت وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، مانند مصرف برخی ویتامین-ها.

قبل از شروع مصرف داروها یا مکمل‌های جدید حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از آن‌ها ممکن است با هر بیماری زمینه‌ای یا داروهایی که مصرف می‌کنید، کنش داشته باشند.

راهکارهایی برای تسکین فوری

اقدام سریع با تغییر موقعیت یا منحرف کردن توجه خود هنگامی که برای اولین بار متوجه بیماری حرکت می‌شوید، به کاهش علائم‌تان قبل از تشدید آن‌ها کمک می‌کند.

کنترل را به‌دست بگیرید

اگر مسافر هستید، کنترل وسیله نقلیه را بر عهده بگیرید. دانشمندان معتقدند که بیماری حرکت وقتی ایجاد می‌شود که حرکتی که چشم شما می‌بیند با حرکتی که گوش داخلی شما حس می‌کند، متفاوت است. اگر شما در حال رانندگی باشید، این حواس ممکن است ارتباط بهتری برقرار کنند.

در جهت مسیر حرکت قرار بگیرید

اگر رانندگی گزینه شما نیست، در جهتی که سفر می‌کنید، قرار بگیرید. دوباره، ممکن است به قطع ارتباط بین حس بینایی و گوش داخلی کمک کند.

در قایق، سعی کنید از عقب به سمت سینه‌ی (جلوی) قایق حرکت کنید. برخی افراد گزارش می‌کنند که نشستن روی صندلی جلو، علائم را کاهش می‌دهد. در خودرو، صندلی جلو را برای نشستن انتخاب کنید.

به افق نگاه کنید

تمرکز بر شیء ثابت در فاصله دور، روش دیگری است که به محرک بینایی کمک می‌کند. دوباره، ممکن است به تغییر موقعیت خود در وسیله نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید نیاز داشته باشید.

تغییر موقعیت

برخی افراد متوجه شدند که دراز کشیدن، بیماری حرکت آن‌ها را بهتر می‌کند. برای دیگران، ایستادن ممکن است موقعیت بهتری باشد. گزینه‌های شما به نوع مسافرت شما بستگی دارد، بنابراین آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. اگر در خودرو هستید، تکیه دادن سر خود به پشتی صندلی، ممکن است با کاهش حرکات سر شما، کمک‌کننده باشد.

کمی هوا بخورید ( فن یا بیرون از خانه)

اگر بیماری حرکت برشما غلبه کرد، پنجره‌ را باز کنید یا بیرون بروید. اگر آب‌و‌هوا یا نوع سفر شما اجازه نمی‌هد، دریچه‌های هوا را به سمت خود بچرخانید یا استفاده از فن برای دمیدن هوا روی صورت خود را در نظر داشته باشید. دود سیگار نیز ممکن است بیماری شما را بدترکند.

مقاله مرتبط
باروتروما گوش چیست؟ | علائم و درمان باروتروما گوش

بیسکویت بدون قند بخورید

خوردن میان‌وعده سبک مانند بیسکویت‌های نمکی، ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد. غذاهای سنگین، چرب یا اسیدی بیماری شمارا بدتر می‌کنند، زیرا هضم آن‌ها کُند است. اگر استراحت‌گاه‌های جاده‌ای بیشتر فست فود عرضه می‌کنند، از قبل برنامه‌ریزی کنید. دیگر میان‌وعده‌های مفید شامل غلات صبحانه، نان، سایر غلات، سیب و موز است.

مقداری آب یا نوشیدنی گازدار بنوشید

جرعه‌ای آب سرد یا نوشیدنی گازدار، مانند آب‌معدنی گازدار یا لیموناد زنجبیلی، نیز می‌تواند حالت تهوع را مهار کند. از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه و برخی نوشابه‌های گازدار که ممکن است باعث کم شدن آب بدن و بدتر شدن حالت تهوع شوند، صرف‌نظرکنید. دیگر گزینه‌های مفید شامل شیر و آب سیب است.

با موسیقی یا مکالمه حواس خود را پرت کنید

رادیو را روشن کنید یا مکالمه‌ای را شروع کنید تا ذهن خود را از احساسی که دارید دور کنید. ممکن است بتوانید حواس خود را آن‌قدر پرت کنید تا احساس بهتری داشته باشید. محققان دریافته‌اند که گوش دادن به موسیقی ممکن است به حالت تهوع و سایر علائم فیزیولوژیکی مرتبط با بیماری حرکت کمک کند.

صفحه نمایش را کنار بگذارید

افرادی که دچار بیماری حرکت هستند، ممکن است هتگام خواندن کتاب یا متن در دستگاه‌های مختلف دچار مشکل شوند. این به قطع ارتباط حسی بین گوش داخلی و چشم‌ها برمی‌گردد. اگر از نزدیک روی چیزی تمرکز کرده‌اید، ممکن است علائم خود را بدتر کنید. برای گذران وقت، به سراغ کتاب‌های صوتی، موسیقی یا حتی چرت زدن بروید.

درمان‌های طبیعی سریع

انواع درمان‌های طبیعی نیز ممکن است به شما کمک کند که بیماری حرکت را در مسیر خود متوقف کنید. به یاد داشته باشید: همیشه از پزشک خود در مورد مصرف و میزان (دوز) مکمل راهنمایی بخواهید.

نقاط فشار

نقطه‌ای در طب فشاری در امتداد مچ شما به‌نام nei-kaun (P6) وجود دارد که باعث تسکین سریع علائم شما می‌شود. انگشتان اشاره، میانی و دوم دست راست خود را داخل مچ چپ‌تان که از زیر چین شروع می‌شود، قرار دهید. نقطه nei-kuan شما زیر انگشت اشاره، بین تاندون‌های مچ قرار دارد. به مدت چهار یا پنج ثانیه فشار محکم بر یک یا هر دو مچ دست وارد کنید.

رایحه‌درمانی

برخی رایحه‌ها مانند عصاره‌های روغنی (essential oils) زنجبیل خالص و اسطوخودوس نیز ممکن است مفید باشند. از عصاره روغنی نعناع‌فلفلی برای کاهش حالت تهوع بیماران در بیمارستان استفاده شده است. روش‌های بسیاری برای استفاده از روغن‌ها وجود دارد، اما انتشار آن‌ها کمترین عوارض جانبی احتمالی را دارد. شما ممکن است برای سفر خود دستگاه پخش‌کننده قابل‌حمل خریداری کنید و فقط باید در هر جلسه از چند قطره روغن استفاده کنید. یک ساعت حداکثر زمان توصیه شده برای انتشار است. استشمام از بطری عصاره روغنی یا استفاده از گردنبند عصاره روغنی در وسیله نقلیه در حال حرکت راحت‌تر است.

مقاله مرتبط
ضربه صوتی چیست؟ | علل و درمان آن

چای بابونه

بابونه گیاهی است که به تسکین معده، کاهش اسیدها و آرامش عضلات معده کمک می‌کند. چای بابونه را می‌توانید در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی و خرده‌فروشی‌های آنلاین پیدا کنید. قبل از این‌که به سفر بروید، چای را دم کرده و در لیوان مسافرتی بریزید و آن را گرم یا سرد بنوشید.

قرص‌های مکیدنی ریشه شیرین‌بیان

از ریشه شیرین‌بیان برای تسکین درد زخم معده، تحریک اسید معده و کمک به هضم غذا استفاده می‌شود. آن همچنین ممکن است به جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ نیز کمک کند. این گزینه ممکن است طعم خوبی داشته باشد، اما به‌یاد داشته باشیدکه همچنان مکمل گیاهی در نظر گرفته می‌شود.

داروهای بدون نسخه (OTC) و داروهای تجویزی

اگر این اقدامات خود مراقبتی موثر واقع نشد، گزینه‌های دیگری در داروخانه‌ها یا با نسخه پزشک در دسترس است.

آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه

30 تا 60 دقیقه قبل از سفر و حداکثر هر شش ساعت در طول سفر، سعی کنید داروهای بدون نسخه حاوی دیمن‌هیدرینات (Dramamine) ، دیفن هیدرامین (Benadryl) یا مکلیزین (Antivert) را مصرف کنید.

دیمن‌هیدرینات و دیفن‌هیدرامین به‌طور کلی برای کودکان بالای دو سال بی‌خطر هستند، اما در مورد مقدار مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید. هنگام مصرف آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است خواب‌آلوده شوید. اگر این مسئله نگران‌کننده است، مکلیزین نسبت به سایر گزینه‌ها اثر آرام‌بخشی کمتری دارد.

اسکوپولامین

اسکوپولامین (scopolamine) دارویی تجویزی است که به‌صورت قرص یا برچسب پوستی عرضه می‌شود. هر برچسبی که در پشت گوش استفاده می‌شود، ممکن است تا سه روز موثر باشد. عوارض جانبی احتمالی مانند خشکی دهان وجود دارد. افراد مبتلا به آب‌سیاه (glaucoma) یا سایر مشکلات بهداشتی باید این روش درمانی را با پزشک خود در میان بگذارند. آن ممکن است در موارد خاص گزینه درمانی نباشد. این دارو برای کودکان مناسب نیست. اگر از برچسب استفاده کرده‌اید، اجازه ندهید کودکان به آن تکیه بدهند.

پرومتازین

پرومتازین (promethazine) آنتی‌هیستامین تجویزی است که برای درمان بیماری حرکت استفاده می‌شود. آن به کاهش سیگنال‌های مغز که باعث استفراغ می‌شوند، کمک می‌کند. مقدار مصرف برای بزرگسالان کمتر از 65 سال، 25 میلی‌گرم دو‌بار در روز است که اولین دوز 30 دقیقه تا 1 ساعت قبل از سفر مصرف شود. کودکان بین 2 تا 17 سال می‌توانند بین 5/12 تا 25 میلی‌گرم دو‌بار در روز مصرف کنند.

مقاله مرتبط
سرگیجه

راه‌حل‌های طولانی مدت برای پیشگیری از بروز علائم

افرادی که اغلب برای کار به مسافرت می‌روند و افرادی که مبتلا به بیماری حرکت شدیدتری هستند، ممکن است بخواهند راه‌حل‌های طولانی‌مدت مانند مکمل یا درمان شناختی-رفتاری را بررسی کنند.

ویتامین B-6 مصرف کنید

از ویتامین B-6 (pyridoxine) اغلب برای درمان حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری و سایر بیماری‌ها مانند اضطراب، استفاده می‌شود. افزایش سطح آن ممکن است به بیماری حرکت نیز کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. حداکثر میزان مصرف پیشنهادی روزانه برای بزرگسالان 100 میلی‌گرم در روز است.

5-HTP و منیزیم مصرف کنید

برخی دانشمندان معتقدند که سطح پایین سروتونین در مغز ممکن است با بیماری حرکت و میگرن ارتباط داشته باشد. مکمل‌های هیدروکسی‌تریپتوفان (5-HTP) و منیزیم ممکن است به افزایش سروتونین کمک کنند. این مکمل‌ها را می‌توانید به‌تنهایی یا به‌صورت ترکیبی در داروخانه‌ها پیدا کنید. مشاهده نتایج با این روش درمانی ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد.

مکمل مصرف کنید

تحقیقاتی درباره تایید فواید گیاهان زنجبیل و نعناع‌فلفلی برای تسکین بیماری حرکت و حالت تهوع وجود دارد. میانگین مصرف زنجبیل 550 میلی‌گرم است که یک‌بار در روز مصرف می‌شود. برای نعناع‌فلفلی، میانگین مصرف 350 میلی‌گرم است که دو بار در روز مصرف می‌شود.

روی باندهای طب فشاری سرمایه‌گذاری کنید

باندهای طب فشاری، مانند Sea-Bands، نقطه nei-kuan شما را به‌طور مداوم تحریک می‌کنند. این باندها ممکن است بین دو تا پنج دقیقه طول بکشند تا موثر واقع شوند. آن‌ها ممکن است توسط بزرگسالان و کودکان بیشتر از 3 سال استفاده شوند.

بیوفیدبک درمانی

بیوفیدبک درمانی از افکار شما برای کنترل پاسخ های جسمی شما به محرک‌هایی مانند حرکت استفاده می‌کند. آن در زمینه مقابله با هوازدگی در پروازهای نیروی هوایی ایالات متحده موفق بوده است.

برای این روش، درمانگر حسگرها را به قسمت‌های مختلف بدن شما متصل می‌کند که مواردی مانند قلب یا میزان تنفس را اندازه‌گیری کند. سپس برای کنترل پاسخ¬های خود با درمانگرکار می‌کنید.

چه‌ زمانی به پزشک مراجعه کنید

با متوقف شدن حرکت، علائم شما باید فروکش کند. بیماری حرکت منجر به عوارض دراز مدت نمی-شود. حتی ممکن است بعد از چند روز به حرکت در سفری طولانی‌تر مانند سفر دریایی عادت کنید.

اگر شغل شما به مسافرت مکرر نیاز دارد، یا اگر احتمال ابتلا به بیماری حرکت شما را قبل از سفر مضطرب می‌کند، به پزشک مراجعه کنید. داروهای تجویزی یا گزینه‌های طولانی مدت مانند بیوفیدبک درمانی ممکن است به شما کمک کند تا بر بیماری حرکت غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا