بینی

درمان خروپف | 15 روش درمانی برای خروپف

چرا مردم خروپف می‌کنند؟

اگر خروپف می کنید، تنها نیستید: حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی خروپف می‌کنند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام تنفس در خواب، هوا در حلق شما جریان می‌یابد. این مسئله باعث لرزش بافت‌های شل و منبسط در حلق و ایجاد صداهای خروپف خشن و آزاردهنده می‌شود.

خروپف ممکن است خواب شما یا همسرتان را مختل کند. حتی اگر خیلی شما را اذیت نکند، وضعیتی نیست که آن را نادیده بگیرید. در حقیقت خروپف ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد، ازجمله:

  • آپنه انسدادی خواب (انسداد مجاری هوایی)
  • چاقی
  • وجود مشکلی در ساختار دهان، بینی یا حلق
  • محرومیت خواب

در موارد دیگر، خروپف ممکن است به دلیل خوابیدن به پشت یا نوشیدن الکل در زمانی خیلی نزدیک به زمان خواب باشد.

مقاله مرتبط
درمان گرفتگی بینی│چگونه گرفتگی بینی را برطرف کنیم؟

15 درمان خروپف

در برخی موارد از خروپف، مهم است به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید درمان پزشکی لازم برای رفع بیماری زمینه‌ای را انجام دهید.

موارد خروپف ناشی از عوامل خوش‌خیم، مانند وضعیت خواب، اغلب با درمان‌های خانگی ساده قابل درمان هستند.

در این قسمت، 15 روش درمانی وجود دارد که برای درمان خروپف و دلایل مختلف آن استفاده می‌شود:

1. اگر اضافه وزن دارید، وزن کم کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا مقدار بافت حلق که ممکن است باعث خروپف شما شود را کاهش دهید. شما می‌توانید با کاهش میزان کلی کالری دریافتی از طریق خوردن کمتر غذا و نیز خوردن غذاهای سالم، وزن کم کنید. حتماً روزانه ورزش منظم داشته باشید. همچنین ممکن است بخواهید برای دریافت کمک به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

2. به پهلو بخوابید.

خوابیدن به پشت گاهی باعث حرکت زبان به پشت حلق می‌شود که تا حدی جریان هوا در حلق را مسدود می‌کند. خوابیدن به پهلو ممکن است تمام کاری باشد که باید انجام دهید تا هوا به راحتی جریان داشته باشد و خروپف شما کاهش یابد یا متوقف شود.

3. سر تخت خود را بالا بیاورید.

ده سانتیمتر بالا بردن سر تخت‌تان ممکن است با باز نگه داشتن راه‌های هوایی به کاهش خروپف شما کمک کند.

4. از نوارهای بینی و یا از متسع‌کننده خارجی بینی استفاده کنید.

نوارهای چسب‌دار بینی را می‌توان روی پل بینی قرار داد تا به افزایش فضای مجرای بینی کمک کند. این کار می‌تواند تنفس شما را موثرتر کرده و خروپف شما را کاهش دهد یا از بین ببرد.
همچنین می‌توانید متسع‌کننده بینی را امتحان کنید که یک نوار چسب‌دار سفت است که بالای بینی و بین سوراخ‌های بینی قرار می‌گیرد. این کار می‌تواند مقاومت جریان هوا را کاهش دهد و تنفس را راحت‌تر کند.
برای کمک به کاهش خروپف، نوارهای بینی را امتحان کنید.

5. آلرژی‌های مزمن را درمان کنید.

آلرژی می‌تواند جریان هوای بینی را کاهش دهد که شما را مجبور به تنفس از طریق دهان می‌کند. این مسئله احتمال خروپف را افزایش می‌دهد. با پزشک خود درمورد این‌که چه نوع داروهای آلرژی بدون نسخه یا تجویزی ممکن است شرایط شما را بهبود بخشد، صحبت کنید.

6. مشکلات ساختاری بینی خود را اصلاح کنید.

برخی از افراد با انحراف تیغه بینی متولد می‌شوند و یا صدمه‌ای را تجربه می‌کنند که منجر به انحراف تیغه بینی می‌گردد. انحراف تیغه بینی، ناهماهنگی دیواره‌ای است که دو طرف بینی را از هم جدا می‌کند و باعث می‌شود جریان هوا محدود شود. این وضعیت ممکن است باعث تنفس دهانی هنگام خواب شود که منجر به خروپف می‌گردد. برای اصلاح این وضعیت ممکن است لازم باشد که جراحی انجام شود. با دکتر خود مشورت کنید.

7. مصرف الکل را قبل از خواب محدود کنید و یا از آن اجتناب کنید.

سعی کنید حداقل دو ساعت قبل از خواب‌تان الکل مصرف نکنید. الکل می‌تواند عضلات گلو را شل کند و باعث خروپف شود.

8. از مصرف داروهای آرام‌بخش قبل از خواب خودداری کنید.

اگر خروپف می‌کنید و آرام‌بخش مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید گزینه‌های شما چیست. قطع مصرف آرام‌بخش قبل از خواب ممکن است خروپف شما را بهبود بخشد.

مقاله مرتبط
درمان خانگی آلرژی | 15 درمان خانگی برای آلرژی (حساسیت)

9. سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن عادت ناسالمی است که می‌تواند خروپف شما را بدتر کند. با پزشک خود درمورد روش‌های درمانی، مانند آدامس و چسب که می‌تواند به ترک شما کمک کند صحبت کنید.

10. خواب کافی داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که هفت تا هشت ساعت خواب توصیه‌شده موردنیاز هرشب را تامین می‌کنید.

11. از محافظ دهان استفاده کنید.

محافظ‌های دهانی‌دندانی می‌توانند به باز نگه داشتن مجاری هوای شما کمک کنند تا نفس کشیدن برای شما راحت‌تر شود. این مسئله از خروپف جلوگیری می‌کند. برای تهیه یکی از این دستگاه‌ها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

12. از دستگاه CPAP (فشار هوای مثبت مداوم) استفاده کنید.

اگر از نظر پزشکی مناسب باشد، هنگام خوابیدن ماسک هوای تحت فشار روی بینی می تواند به باز نگه داشتن راه هوایی کمک کند. این روش درمانی اغلب برای درمان آپنه انسدادی خواب (obstructive sleep apnea) توصیه می شود.

13. از دستگاه کاشت کامی استفاده کنید.

این روش که “روند ستونی” نیز نامیده می‌شود، شامل تزریق رشته‌های بافته‌شده از فیبرهای پلی‌استر به کام نرم دهان شماست. این کار باعث سفت شدن آن برای کاهش خروپف می‌شود.

14. جراحی اصلاحی حلق‌کام‌زبان کوچک (UPPP).

این نوع جراحی، بافت حلق را به این امید که خروپف را کاهش دهد، سفت می‌کند. جراحی اصلاحی حلق‌کام‌زبان کوچک با کمک لیزر (LAUPPP)، که گاهی از UPPP نیز موثرتر است، نیز در دسترس است.

15. ابلیشن بافت با فرکانس رادیویی (سومنوپلاستی).

در این روش درمانی جدید از امواج رادیویی با شدت کم برای جمع شدن بافت کام نرم شما استفاده می‌شود تا خروپف را کاهش دهد.

کنار آمدن با خروپف

خروپف می تواند خواب شما و همسرتان را مختل کند. علاوه بر آزار دهنده بودن، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. مراجعه به پزشک و امتحان یک یا چند گزینه درمانی فوق می تواند به شما کمک کند تا خواب خود را کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا