گوش

عمل جراحی ترمیم پرده گوش | انواع روش‌های ترمیم پرده گوش

ترمیم پرده گوش (Eardrum Repair) عمل جراحی است که برای رفع سوراخ یا پارگی در پرده گوش، که به آن پرده صماخ (tympanic membrane) نیز می‌گویند، انجام می‌شود. از این جراحی می‌توان جهت ترمیم یا جایگزینی سه استخوان ریز پشت پرده گوش نیز استفاده کرد.

پرده گوش غشای نازکی بین گوش خارجی و گوش میانی شماست که با برخورد امواج صوتی به آن مرتعش می‌شود. عفونت‌های مکرر گوش، جراحی یا ضربه ممکن است باعث آسیب به پرده گوش یا استخوان‌های گوش میانی شما شود که باید با جراحی اصلاح شود. آسیب به پرده گوش یا استخوان‌های گوش میانی می‌تواند منجر به کم شنوایی و افزایش احتمال عفونت‌های گوش شود.

انواع روش‌های ترمیم پرده گوش

جراحی میرینگوپلاستی (Myringoplasty)

اگر سوراخ یا پارگی پرده گوش شما کوچک باشد، پزشک ابتدا ممکن است سعی کند سوراخ را با ژل یا بافت کاغذمانندی وصله کند. این روش 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و اغلب در مطب پزشک فقط با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

تمپانوپلاستی (Tympanoplasty)

اگر سوراخ در پرده گوش شما بزرگ باشد یا اگر دچار عفونت مزمن گوش باشید که با آنتی‌بیوتیک قابل درمان نباشد، تمپانوپلاستی انجام می‌شود. به احتمال زیاد این جراحی در بیمارستان انجام گرفته و تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت. حین این فرایند، شما هوشیار نخواهید بود.

ابتدا جراح برای از بین بردن بافت اضافی یا اسکاری که در گوش میانی شما تجمع یافته، با دقت از لیزر استفاده می‌کند. سپس تکه کوچکی از بافت خود شما را از داخل ورید یا غلاف عضله گرفته و روی پرده گوش‌تان پیوند می‌زند که سوراخ بسته شود.

مقاله مرتبط
گوش درد چیست؟ | علائم و درمان خانگی و پزشکی گوش درد

جراح یا از مجرای گوش‌تان برای ترمیم پرده گوش اقدام می‌کند و یا این‌که برش کوچکی پشت گوش شما ایجاد می‌کند و از این روش به پرده گوش شما دسترسی پیدا می‌کند.

این روش به‌طور معمول دو تا سه ساعت طول می‌کشد.

اوسیکولوپلاستی (Ossiculoplasty)

در صورتی ‌که سه استخوان ریز گوش میانی شما، که به استخوانچه معروف هستند، در اثر عفونت‌های گوش یا ضربه آسیب‌دیده باشند، ترمیم استخوانچه‌ای انجام می‌شود. این روش نیز تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد. استخوان‌ها را می‌توان با استخوان‌های اهداشده و یا وسیله‌های مصنوعی (پروتزها) جایگزین کرد.

عوارض ناشی از عمل جراحی ترمیم پرده گوش

هرنوع جراحی خطرات و عوارض دارد. خطرات ممکن است خون‌ریزی، عفونت در محل جراحی و واکنش‌های آلرژیک به داروها و بیهوشی که طی عمل انجام می‌شود، باشد.

عوارض ناشی از جراحی ترمیم پرده گوش نادر است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب به عصب صورت یا عصب کنترل‌کننده حس چشایی شما
  • آسیب به استخوان‌های گوش میانی شما که باعث کم شنوایی می‌شود
  • گیجی
  • بهبود ناقص سوراخ در پرده گوش‌تان
  • کم شنوایی متوسط یا شدید
  • کلستئاتوم، که رشد غیرطبیعی پوست، پشت پرده گوش شماست

آمادگی برای عمل جراحی ترمیم پرده گوش

هردارو و مکملی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود بگویید. همچنین باید به او در مورد هر گونه حساسیتی که احتمالا دارید، ازجمله حساسیت به داروها، لاتکس یا بیهوشی اطلاع دهید. در صورت احساس بیماری حتما به پزشک اطلاع دهید. در این حالت ممکن است لازم باشد جراحی شما به تعویق بیفتد.

احتمالا از شما خواسته می‌شود پس از نیمه‌شب قبل از جراحی، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. درصورت نیاز به مصرف داروها، آن‌ها را فقط با یک جرعه آب مصرف کنید. پزشک یا پرستار به شما خواهند گفت که در روز جراحی چه زمانی باید در بیمارستان حاضر باشید.

مقاله مرتبط
باروتروما گوش چیست؟ | علائم و درمان باروتروما گوش

پس از عمل جراحی ترمیم پرده گوش

پس از جراحی، پزشک‌تان گوش شما را با پنبه پانسمان می‌کند. پنبه باید پنج تا هفت روز پس از جراحی در گوش شما بماند. برای محافظت از آن، باندی روی کل گوش شما قرار داده می‌شود. افرادی که تحت عمل پیوند پرده گوش قرار می‌گیرند، معمولا بلافاصله از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

ممکن است پس از جراحی، قطره گوش به شما داده شود. برای استفاده از آن، پنبه را به آرامی برداشته و قطره‌ها را در گوش خود بریزید. پنبه را تعویض کنید و چیز دیگری در گوش خود قرار ندهید.

سعی کنید هنگام بهبود، از ورود آب به گوش‌تان جلوگیری کنید. از شنا خودداری کنید و برای جلوگیری از ورود آب به گوش هنگام استحمام، کلاه حمام بپوشید. در گوش‌های خود ندمید و فین نکنید. اگر می‌خواهید عطسه کنید، این کار را با دهان باز انجام دهید تا فشار در گوش‌های شما افزایش نیابد.

از مکان‌های شلوغ و افرادی که ممکن است بیمار باشند، دوری کنید. اگر پس از جراحی سرما بخورید، ممکن است احتمال ابتلای شما به عفونت گوش افزایش یابد.

پس از جراحی ممکن است در گوش خود احساس درد تیرکشنده‌ای داشته باشید یا احساس کنید گوش شما از مایع پُر شده است. همچنین ممکن است صدای پاپ کردن، کلیک یا صداهای دیگری در گوش خود بشنوید. این علائم معمولا خفیف بوده و پس از چند روز بهبود می‌یابد.

چشم‌انداز

در بیشتر موارد، ترمیم پرده گوش بسیار موفقیت‌آمیز است. بیش از 90% بیماران بدون هیچ عارضه‌ای از تمپانوپلاستی بهبود می‌یابند. اگر نیاز باشد استخوان‌های گوش میانی علاوه بر پرده گوش‌تان ترمیم شود، نتیجه جراحی ممکن است به این خوبی نباشد.

مقاله مرتبط
ضربه صوتی چیست؟ | علل و درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا