گوش

مانور اپلی (Epley)

مانور اپلی چیست؟

مانور اپلی (Epley) تمرینی است که می‌توانید در خانه برای رفع گیجی ناشی از سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم (BPPV) انجام دهید.

سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم در اثر مشکلی در گوش داخلی ایجاد می‌شود. بلورهای کلسیم که کانالیت (canaliths) نامیده می‌شوند، می‌توانند وارد مجاری نیم‌دایره شوند. اگر این بلورها از جای خود جدا شده و به اطراف حرکت کنند، می‌توانند باعث احساس چرخش یا حرکت دنیای اطراف شوند که به آن سرگیجه نیز گفته می‌شود. البته مانور اپلی می‌تواند این بلورها را از جای خود کنده و آن‌ها را از مجاری نیم‌دایره خارج کند.

مانور اپلی اغلب برای بسیاری از بیماران مبتلا به BPPV موثر است، به‌ویژه در مواردی که به نظر می‌رسد برخی حرکات خاص سر باعث ایجاد سرگیجه می‌شود. بسیاری از افراد می‌گویند که علائم‌شان بلافاصله پس از مانور برطرف می‌شود؛ اگرچه برخی از آن‌ها نیز ممکن است علائم خفیف را برای چند هفته داشته باشند. استفاده از این مانور به‌طور کلی برای بیشتر افراد بی‌خطر است.

مقاله مرتبط
درمان خانگی سرگیجه | 10 درمان خانگی برای سرگیجه

مراحل مانور اپلی

برای انجام مانور اپلی روی خود، مراحل زیر را دنبال کنید. این دستورالعمل‌ها برای مشکلی در سمت چپ نوشته شده‌اند. اگر در سمت راست مشکل دارید، همین مراحل را دنبال کنید، اما سر خود را در جهت مخالف بچرخانید.

مرحله 1: شروع به نشستن روی تخت کنید و پاهای خود را صاف روی تخت و در مقابل خود قرار دهید. سر خود را 45 درجه به سمت چپ بچرخانید.

مرحله 2: دراز بکشید و سر خود را به سمت چپ نگه‌دارید. 30 ثانیه صبر کنید.

مرحله 3: سر خود را 90 درجه به سمت راست بچرخانید، طوری‌که سرتان 45 درجه به سمت راست باشد. 30 ثانیه صبر کنید.

مرحله 4: قبل از نشستن، به سمت راست خود بچرخید.

نکاتی برای موفقیت

معمولا ایده خوبی است که از پزشک یا شنوایی‌شناس بخواهید اولین بار به شما نشان دهد چگونه مانور اپلی را انجام دهید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا به‌درستی این کار را انجام ‌دهید.

علائم بسیاری از افراد تقریباً بلافاصله برطرف می‌شود، اما برخی از افراد باید مانور را مجدد انجام دهند. برخی از افراد، سه بار قبل از خواب شب از مانور استفاده می‌کنند. به این ترتیب، اگر بعد از تمرین دچار گیجی یا سرگیجه شوید، می‌توانید بخوابید و استراحت کنید تا مشکل برطرف شود.

موثر بودن مانور اپلی فقط برای افراد مبتلا به BPPV ثابت شده است. این مانور برای سایر اشکال سرگیجه موثر نخواهد بود.

درحالی‌که مانور اپلی برای بیشتر افراد بی‌خطر است، درصورت داشتن موارد زیر با پزشک یا شنوایی‌شناس خود مشورت کنید:

  • بیماری یا آسیب‌های گردن یا کمر
  • بیماری‌های عروقی
  • جداشدگی شبکیه
مقاله مرتبط
درمان گیجی | علل شایع گیجی

اگر هنوز احساس گیجی داشته باشم؟

اگر بعد از انجام مانور اپلی در خانه هنوز گیجی دارید، به پزشک مراجعه کنید. او می‌تواند اطمینان حاصل کند که شما مانور را به‌درستی انجام می‌دهید و یا سایر روش‌های درمانی را توصیه کند.

این درمان‌ها ممکن است شامل مانورهای تغییر مکان کانالیت باشد که مجموعه‌ای از حرکات خاص سر و بدن است. این حرکات به منظور خارج کردن بلورهای کلسیم از مجاری نیم‌دایره به قسمت دیگری از گوش داخلی طراحی شده‌اند. در آنجا بدن می‌تواند آن‌ها را جذب کند.

پزشک شما همچنین ممکن است داروهای تهوع یا بیماری حرکت را توصیه کند.

با توجه به این‌که مانور اپلی فقط گیجی ناشی از سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم را درمان می‌کند، ممکن است پزشک شما جهت این‌که اطمینان حاصل کند هیچ چیز دیگری، مانند سرطان خون، میگرن یا عفونت‌های گوش باعث گیجی شما نشده است، بررسی‌هایی انجام دهد.

 

منبع
hopkinsmedicinedizziness-and-balance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا