گوش

مانور دیکس هالپایک چیست؟ | نحوه استفاده از مانور دیکس-هالپایک (Dix-Hallpike) برای شناسایی و تشخیص سرگیجه

مانور دیکس‌هالپایک (Dix-Hallpike) تستی است که پزشکان برای تشخیص نوع خاصی از سرگیجه به نام سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم (BPPV) استفاده می‌کنند. افراد مبتلا به سرگیجه احساس گیجی همراه با چرخش اتاق دارند.

مانور دیکس‌هالپایک در واقع تنها یک سری حرکات است که شما انجام می‌دهید و پزشک پاسخ شما را مشاهده می‌کند. این تست حداقل از سال 1952 مورد استفاده قرار گرفته و “استاندارد طلایی” در نظر گرفته می‌شود که پزشکان برای تشخیص سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم استفاده می‌کنند.

اگرچه سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم ممکن است نام پیچیده‌ای داشته باشد، اما علت آن ساده است. این نوع سرگیجه زمانی اتفاق می‌افتد که بلورهای کلسیم در گوش داخلی شما، که به تعادل شما کمک می‌کنند، جابجا شوند. این اتفاق منجر به علائم گیجی و حالت تهوع می‌شود.

سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم یکی از شایع‌ترین دلایل سرگیجه است و زمانی که تشخیص داده می‌شود، درمان آن معمولا ساده است.

تست دیکس‌هالپایک چگونه انجام می‌شود؟

تست دیکس‌هالپایک معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود.

پزشک از شما می‌خواهد که روی میز معاینه به حالت قائم بنشینید و پاهای خود را در مقابل‌تان به‌صورت کشیده نگه دارید و سرتان به یک سمت باشد.

سپس از شما می‌خواهد سر و تنه خود را به سمت عقب پایین بیاورید تا در نهایت دراز بکشید و سرتان از لبه میز معاینه آویزان باشد و یک گوش‌تان با زاویه 45 درجه به سمت پایین باشد. اگر در کانال خلفی گوش داخلی شما رسوبات کلسیم جابجا‌شده (که به آن‌ها کانالیت نیز می‌گویند) وجود داشته باشد، این مسئله باعث ایجاد علائم سرگیجه می‌شود.

درحالی‌که به پشت دراز کشیده‌اید، پزشک حرکت چشم تحت‌عنوان نیستاگموس را بررسی می‌کند که می‌تواند نشانه گیجی باشد. پزشک ممکن است قبل از این‌که به طرف دیگر برگردید و گوش مقابل تست شود، از شما درمورد احساس‌تان سوال کند.

مقاله مرتبط
سرگیجه

معنی نتایج چیست

بعد از انجام تست دیکس‌هالپایک، پزشک معمولاً می‌تواند نتایج آنچه را مشاهده کرده به شما ارائه دهد. بسته به این نتایج، پزشک ممکن است بلافاصله بتواند یک برنامه درمانی ارائه کند.

مانور دیکس‌هالپایک مثبت

اگر پزشک بگوید که سرگیجه شما با انجام مانور ایجاد می‌شود، احتمالاً شما سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم دارید که مجرای خلفی گوش‌تان در سمت راست، چپ یا هردو طرف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان این بیماری با چیزی به نام مانور اپلی (Epley) آغاز می‌شود که گاهی می‌تواند در همان جلسه تست دیکس‌هالپایک انجام شود.

مانور اپلی از یک سری حرکات آرام سر و گردن‌تان تشکیل شده است. این حرکات می‌تواند کانالیت‌ها را از جای خود خارج کرده و آن‌ها را به قسمتی از گوش‌تان منتقل کند که در آن‌جا باعث ایجاد سرگیجه نمی‌شوند.

مانور دیکس‌هالپایک منفی

اگر تست شما منفی است، ممکن است دلیل دیگری برای علائم سرگیجه شما وجود داشته باشد، مانند:

  • میگرن
  • عفونت گوش
  • التهاب اعصاب داخل گوش (که به آن نوریت دهلیزی گفته می‌شود)
  • سکته مغزی

دریافت پاسخ منفی کاذب نیز ممکن است. در این صورت ممکن است لازم باشد به متخصص مراجعه کرده و تست را دوباره تکرار کنید.

اگر تست منفی دریافت کنید، ممکن است پزشک آزمایشات بیشتری را برای بررسی سایر علل سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم توصیه کند.

آیا ممکن است نتایج غیرقطعی باشد؟

توانایی تست دیکس‌هالپایک در تشخیص صحیح افراد مبتلا به سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم از 48 تا 88 درصد است و بدیهی است که این شکافی بزرگ است. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که اگر متخصص یا کسی که کاملاً با این تست آشنایی دارد آن را انجام دهد، به احتمال زیاد نتیجه‌ای دقیق دریافت خواهید کرد.

با توجه به این‌که موارد منفی کاذب اتفاق می‌افتد، نتیجه منفی در شرایط بالینی به این معنی نیست که به‌طور قطع سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم علت سرگیجه شما نیست. در برخی موارد ممکن است لازم باشد که نظر دوم را بپرسید و قبل از انجام تست برای سایر بیماری‌ها، مانور را دوباره انجام دهید.

چه کسی به این تست نیاز دارد؟

افراد مبتلا به سرگیجه که به‌تازگی دچار این سرگیجه شده‌اند، کاندید مانور دیکس‌هالپایک هستند. علائم سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم شامل موارد زیر است:

  • عدم تعادل طی کارهای روزمره
  • گیجی پس از حرکت دادن سر، نشستن سریع یا دراز کشیدن
  • تهوع و استفراغ

علائم سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم معمولاً تا یک دقیقه طول می‌کشد و معمولاً عود می‌کند.

مقاله مرتبط
درمان خانگی سرگیجه | 10 درمان خانگی برای سرگیجه

ملاحظات و احتیاط‌ها

هدف از مانور دیسک‌هالپایک این است که سرگیجه شما ایجاد شود تا پزشک بتواند آن را مشاهده کند. به همین دلیل درصورتی‌که مانور باعث حالت تهوع ایجاد کند، ممکن است پزشک قبل از انجام تست داروی ضدتهوع به شما توصیه کند.

متخصصان گوش و حلق و بینی ممکن است تجربه بیشتری در انجام این تست نسبت به پزشکان عمومی داشته باشند. بنابراین بهترین کار این است که زمانی که می‌خواهید بفهمید چه چیزی باعث سرگیجه شما شده است، به متخصص مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که منفی‌های کاذب اتفاق می‌افتد و اگر اولین بار در تست نتیجه مثبتی نگرفتید، آماده برنامه‌ریزی برای جلسه ملاقات بعدی یا تست‌های بیشتر باشید.

این روش تست برای بیشتر افراد، بی‌خطر است. ریسک بسیار کمی برای عوارض جانبی طولانی مدت فراتر از گیجی تا چند دقیقه پس از انجام تست وجود دارد.

چکیده

مانور دیکس‌هالپایک روشی بی‌خطر و ساده برای ارزیابی بدن جهت مشخص شدن این‌که آیا سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم باعث ایجاد علائم سرگیجه شده است یا نه می‌باشد. برای بهبودی، به آماده‌سازی یا استراحت خاصی نیاز نیست. این مانور ساده برای تشخیص وجود کانالیت‌هایی که باید در گوش فرد تغییر موقعیت دهند، ده‌ها سال است که استفاده می‌شود. اگر تشخیص سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم شما مثبت شده است، می‌توانید به مرحله درمان سرگیجه خود بروید.

منبع
webmdhealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا