گوش

وزوز گوش ضربانی

وزوز گوش ضربانی چیست؟

وزوز گوش ضربانی (Pulsatile Tinnitus) به دلیل گردش خون در گوش یا نزدیک گوش شما ایجاد می‌شود.

برخلاف اکثر انواع وزوز گوش، وزوز ضربانی گوش منبع صوتی دارد که گوش شما صدای آن را دریافت می‌کند. این صدا، صدای تقویت‌شده گردش خون در شریان‌های شماست.

صدای زنگ یا وزوزی که در انواع دیگر وزوز گوش می‌شنوید در نتیجه دریافت سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی توسط اعصاب است که از گوش‌ها به مغز شما منتقل می‌شوند.

علائم وزوز گوش ضربانی چیست؟

اصلی‌ترین علامت وزوز ضربانی گوش، شنیدن صدایی در گوش است که به نظر می‌رسد با ضربان قلب یا نبض شما مطابقت دارد. حتی هنگام شنیدن صدا در گوش‌ها ممکن است بتوانید نبض خود را بگیرید.

همچنین ممکن است متوجه تپش قلب یا احساس سبکی‌سر شوید. این علائم باید در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی شود. اگر درد ناگهانی قفسه سینه یا سایر علائم حمله قلبی را تجربه کردید، با شماره 115 تماس بگیرید.

مقاله مرتبط
آنچه باید درباره وزوز گوش بدانید

چه چیزی باعث وزوز گوش ضربانی میشود؟

دلایل احتمالی وزوز ضربانی بسیار است اما همه آن‌ها از مشکلات گردش خون ناشی می‌شوند. از جمله علل شایع:

فشار خون بالا

وقتی فشار خون شما افزایش می‌یابد، نیروی خون در برابر دیواره‌های داخلی عروق افزایش می‌یابد. تشخیص جریان خون در عروق داخل یا اطراف گوش با شدت بیشتر برای شما راحت‌تر است.

تصلب شراین

انسداد رگ‌های شما در اثر تجمع کلسترول، چربی‌ها و مواد زائد باعث آشفتگی جریان خون می‌شود. اگر این مسئله دلیل وزوز باشد، ممکن است صدای ریتم‌داری را در یکی از گوش‌های خود بشنوید.

جریان خون آشفته

تنگ شدن شریان‌های گردن (شریان‌های کاروتید) یا وریدهای گردن (وریدهای ژوگولار) نیز ممکن است باعث تغییر جریان خون در سر شود. گوش‌های شما ممکن است صدای این گردش آشفته یا نامنظم را دریافت کرده وهمین مسئله باعث وزوز گوش ضربانی شود.

تومورهای سر یا گردن

توموری که به ورید فشار می‌آورد نیز می‌تواند باعث ایجاد وزوز ضربانی گوش شود.

مویرگ‌های غیرطبیعی

مشکلی در رگ‌های خونی کوچک که به اتصال شریان‌ها به وریدها یا مویرگ‌ها منجر می‌شود، می‌تواند باعث وزوز ضربانی شود.

وزوز ضربانی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر فکر می‌کنید وزوز ضربانی دارید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. معاینه شما با بررسی علائم و سابقه پزشکی شما آغاز می‌شود.

پزشک احتمالاً از گوشی پزشکی برای شنیدن صدای قفسه سینه، گردن و جمجمه شما استفاده می‌کند. اگر پزشک‌تان بتواند نویز ضربان‌دار را نیز بشنود، شما مبتلا به وزوز ضربانی عینی هستید. در غیر این صورت وزوز شما به‌عنوان وزوز ضربانی ذهنی تشخیص داده می‌شود.

شما همچنین تست شنوایی‌سنجی خواهید داشت تا مشخص شود آیا در یک گوش یا هردو گوش کم شنوایی وجود دارد یا نه. پزشک ممکن است برخی تست‌های تصویربرداری را نیز تجویز کند، از ‌جمله:

  • سونوگرافی
  • اِم‌آرآی (MRI)
  • سی‌تی اسکن (CT scan)
  • آنژیوگرافی

همچنین ممکن است از نظر فشار خون بالا آزمایش شوید و آزمایش خون برای بررسی بیماری تیروئید یا کم‌خونی به شما توصیه شود.

اگر به نظر می‌رسد وزوز گوش شما ضربانی است، ممکن است برای معاینه و غربالگری‌های مشکلات احتمالی گردش خون یا فشار خون بالا به کاردیولوژیست (متخصص قلب) ارجاع داده شوید.

آیا وزوز ضربانی می‌تواند عوارضی ایجاد کند؟

وزوز ضربانی گوش می‌تواند باعث مشکلات خواب شود. مشکلات خواب می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • مشکل در تمرکز
  • انرژی کم
  • مشکلات قلبی-‌عروقی
  • افزایش وزن و سایر مسائل متابولیسمی

درمان وزوز ضربانی گوش

وزوز ضربانی اغلب با پرداختن به علت زمینه‌ای درمان می‌شود.

فشار خون بالا و شرایط وریدی و شریانی معمولاً با ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی قابل درمان است، از جمله:

  • رژیم کم ‌نمک
  • ورزش منظم
  • سیگار نکشیدن
  • کاهش استرس

اگر علت وزوز مربوط به مشكل خاصي در شريان يا وريد باشد، براي درمان بيماري نياز به جراحي يا پروسه‌ی كاتتر است. گاهی یک لوله تورمانند انعطاف‌پذیر، به نام استنت، در شریان مسدودشده قرار می‌گیرد تا آن را باز کند و جریان خون را بهبود بخشد.

صدا درمانی

اگر مشکل رگ خونی قابل درمان نباشد، ممکن است از صدادرمانی بهره‌مند شوید. این درمان شامل پخش نویز پس‌زمینه، مانند موسیقی آرام یا “نویز سفید”، برای پرت کردن حواس شما از وزوز گوش یا تغییر حساسیت مغزتان نسبت به زیر و بمی وزوز است. همچنین ممکن است از درمان رفتاری شناختی، نوعی صحبت درمانی که برای تغییر نگرش شما به یک مسئله به منظور تغییر واکنش عاطفی‌تان نسبت به آن و نیز تغییر نوع رفتارتان در مواجهه با آن طراحی شده است، بهره‌مند شوید.

چشم‌انداز وزوز ضربانی چیست؟

چشم‌انداز وزوز ضربانی بستگی به علت اصلی آن دارد. بسیاری از شرایط و اختلالاتی که باعث وزوز گوش ضربانی می‌شود با دارو و تغییر سبک زندگی قابل درمان است.

منبع
tinnituswebmdradiology.ucsf.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا