گوش

چگونه بعد از کنسرت صدای زنگ گوش را متوقف کرده و از آن پیشگیری کنیم

رفتن به کنسرت و آواز خواندن با صدای بلند می‌تواند تجربه‌ای نشاط‌آور باشد، اما اگر پس از آن، صدای زنگ خفه‌ای در گوش خود بشنوید، پدیده‌ای که به وزوز گوش (Tinnitus) معروف است، ممکن است نشانه این باشد که شما به بلندگوها بیش از حد نزدیک بوده‌اید. این صدای زنگ وقتی اتفاق می‌افتد که صدای بلند به سلول‌های موئی بسیار کوچکی که داخل گوش شما را پوشانده‌اند، آسیب برساند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بالاتر از 85 دسی‌بل (dB) می‌تواند باعث کم شنوایی شود. کنسرت‌ها، بسته به جایی که ایستاده‌اید، معمولا صدایی در حدود 115 دسی‌بل یا بیشتر دارند. هرچه صدا بلندتر باشد، مدت زمان کمتری طول می‌کشد تا کم شنوایی ناشی از نویز ایجاد شود.

صدای زنگی که می‌شنوید ممکن است ثابت یا گاه‌به‌گاه باشد. همچنین ممکن است در قالب صداهای دیگری مانند سوت زدن، وزوز کردن یا صدای غرش‌مانند ظاهر شود. در بیشتر موارد، وزوز گوش ناشی از کنسرت‌ها ظرف چند روز به‌صورت خودبه‌خودی برطرف می‌شود.

چگونه صدای زنگ گوش خود را متوقف کنیم

اگرچه وزوز بلافاصله قابل درمان نیست، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش صدای وزوز و همچنین استرس ناشی از آن انجام دهید.

1. نویز سفید یا صداهای آرامش‌بخش پخش کنید

صداهای محیطی می‌تواند به پوشاندن صدای زنگ در گوش‌های شما کمک کند.

2. حواس خود را پرت کنید

پرت کردن حواس‌تان از نویز با استفاده از سایر صداهای خارجی می‌تواند کمک کند تا توجه شما از صدای زنگ زدن دور شود. به پادکست یا موسیقی آرام گوش دهید. از پخش این صداها در حالت حداکثر بلندی پرهیز کنید، زیرا این کار می‌تواند به اندازه حضور در یک کنسرت برای گوش‌های شما مضر باشد.

3. استرس‌زدایی

یوگا و مدیتیشن روش‌های مفید آرام‌بخشی هستند. مدیتیشن انجام دهید تا ذهنتان را از استرس یا تحریک اضافی ناشی از صدای زنگ پاک کنید.

برای کمک به زنگ زدن گوش‌های‌تان

  • از مواردی که ممکن است وزوز گوش را بدتر کند، مانند سایر صداهای بلند یا محرک‌هایی مانند کافئین، خودداری کنید.
  • اگر می‌دانید در معرض صداهای بلندتری قرار خواهید گرفت، از محافظ‌های گوش استفاده کنید.
  • از مصرف الکل بپرهیزید زیرا باعث جریان خون در گوش داخلی شما و افزایش صدای زنگ می‌شود.
مقاله مرتبط
آنچه باید درباره وزوز گوش بدانید

صدای زنگ چه مدت طول می‌کشد؟

قرار گرفتن گاه‌به‌گاه در معرض صدای بلند می‌تواند وزوز موقت ایجاد کند. صدای زنگی که همراه با صدای گرفته و خفه باشد نیز ممکن است نشانه کم شنوایی ناشی از سروصدا باشد. این علائم اغلب طی 16 تا 48 ساعت از بین می‌رود. در موارد شدید ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد. قرار گرفتن بیشتر در معرض صداهای بسیار بلند نیز می‌تواند سبب زنگ زدن مجدد در گوش‌ها شود.

گاهی این کم شنوایی ممکن است به وزوز گوش تبدیل شود و بیش از شش ماه طول بکشد. این مسئله اتفاق شایعی است که ممکن است باعث مشکلات طولانی‌مدت شود، اما به ندرت نشانه ناشنوایی یا سایر مشکلات پزشکی است.

اگر به‌طور مکرر به کنسرت می‌روید، نوازنده هستید و کار موسیقی انجام می‌دهید و یا اغلب در معرض صداهای بلند هستید، ممکن است بخواهید برای جلوگیری از کم شنوایی طولانی‌مدت اقداماتی انجام دهید.

انتظار می‌رود کم شنوایی در دهه‌های آینده به‌صورت چشمگیری افزایش یابد.

چگونه می‌توانم از زنگ زدن در گوش‌ها پیشگیری کنم؟

این‌که برای جلوگیری از وزوز گوش، قدمی بردارید همیشه ایده خوبی است. تحقیقات نشان می‌دهد حتی اگر صدای زنگ برطرف شود، ممکن است آسیب طولانی مدت باقی بماند.

  • بیاموزید که چه صداهایی باعث آسیب شنوایی می‌شوند، ازجمله کنسرت، موتورسیکلت و گوش دادن به موسیقی با بیشترین میزان بلندی صدا.هنگام شرکت در کنسرت‌ها از محافظ گوش استفاده کنید. در بعضی از کنسرت‌ها ممکن است محافظ‌های گوش ارزان‌قیمت فومی بفروشند.
  • میزان الکل مصرفی خود در طول کنسرت یا جایی با موسیقی بلند را محدود کنید. جریان خون به گوش‌های شما می‌تواند صدای زنگ را افزایش دهد.
  • اگر فکر می‌کنید دچار کم شنوایی شده‌اید، شنوایی خود را ارزیابی کنید.

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

درحالی‌که هیچ درمانی برای وزوز گوش وجود ندارد، اما تحقیقات درمورد آن همچنان ادامه دارد. متخصصان پزشکی همچنین آماده‌اند تا به شما کمک کنند تا مشکلات استرس طولانی مدت را که ممکن است ناشی از وزوز گوش باشد، کنترل کنید. اگر صدای زنگ بیش از یک هفته طول کشید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر صدای زنگ گوش‌های شما با کم شنوایی یا سرگیجه همراه است، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

منبع
atamayoclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا