شنوایی

کم شنوایی همراه با ضعف بینایی

کم شنوایی همراه با ضعف بینایی احتمال ابتلا به دمانس را افزایش می‌دهد

مطالعه‌­ای به بررسی تأثیر ضعف توام شنوایی و بینایی در احتمال بروز دمانس (dementia) پرداخته است.

محققان اختلال شنوایی و بینایی را به­‌طور جداگانه با افزایش احتمال ابتلا به دمانس مرتبط دانسته­‌اند؛ بااین‌حال، مطالعه‌ جدیدی نشان می‌­دهد که احتمال ابتلای فرد به دمانس درصورت وجود هر دو اختلال به­‌طور قابل‌­توجهی بیشتر است.

احتمال ابتلا به دمانس در افرادی که اختلال شنوایی و بینایی دارند 86٪ افزایش می‌یابد.

“ارزیابی بینایی و شنوایی در افراد سالمند ممکن است پیش­‌بینی کند که چه کسی دچار دمانس و آلزایمر خواهد شد. این مسئله پیامدهای مهمی در شناسایی شرکت­‌کنندگان احتمالی در آزمایش‌­های پیشگیری برای بیماری آلزایمر و همچنین این­که آیا درمان­‌های ضعف بینایی و کم شنوایی می­‌تواند ریسک ابتلا به دمانس را کاهش دهد، دارد. ” نویسنده اصلی مطالعه فیلیپ اچ هوانگ (Phillip H. Hwang)، دانشگاه واشنگتن.

بازنویسی داده‌های مطالعه قبلی

این تحقیق، “اختلال حسی دوگانه در سالمندان و خطر ابتلا به دمانس از مطالعه GEM”، در آلزایمر و دمانس: تشخیص، ارزیابی و پایش بیماری قابل‌رویت است.

طبق این مطالعه حدود 33٪ از افراد 70 ساله و بالاتر دچار کم شنوایی هستند و مشکل بینایی حدود 18٪ افراد این گروه سنی را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به این‌­که این شرایط با افزایش سن بدتر می‌­شود، محققان فکر می‌کنند بین پیشرفت این بیماری‌ها و از دست دادن عملکرد و مرگ­‌و­میر در افراد رابطه وجود دارد.

تحقیق قبلی ارتباط کمتری را بین کم شنوایی یا اختلال بینایی با شروع دمانس نشان داد.

دو تئوری برجسته نشان می‌­دهد که یا این اختلالات خاص ناشی از فرآیندهای فیزیکی مشابهی است که باعث دمانس نیز می­‌شود، یا کم شنوایی و اختلال بینایی منجر به افزایش احساس انزوای اجتماعی، افسردگی و عدم تحرک جسمی می‌شود که هر کدام ممکن است منجر به دمانس شود.

مطالعه جدید به بررسی تأثیر وجود هر دو وضعیت در کنار هم می­‌پردازد. از این ترکیب به‌­عنوان “اختلال دوگانه حسی” یاد می­‌شود. طبق مطالعه:

“اگرچه بیشتر مطالعات قبلی بر روی اختلالات شنوایی و بینایی به­‌صورت جداگانه متمرکز است، اما تأثیر اختلال شنوایی و بینایی در کنار هم یا اختلال حسی دوگانه (DSI) بر احتمال ابتلا به دمانس نامشخص است.”

محققان برای بررسی تأثیر اختلال حسی دوگانه در ایجاد دمانس، داده­‌های جمع­‌آوری شده با استفاده از ارزیابی حافظه­ (Gingko (GEM، ارزیابی تصادفی دوسوکور (double blind) جهت بررسی ارزش Ginkgo  برای پیشگیری از دمانس در افراد سالمند، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

مطالعه GEM شامل بزرگسالان 75 ساله یا بالاتر بود که در ابتدای مطالعه عملکرد شناختی طبیعی داشتند یا حداکثر دچار دمانس خفیف بودند. محققان شرکت­‌کنندگان را به مدت 8 سال مورد مطالعه قرار دادند.

علاوه بر جمع‌­آوری داده‌­های خوداظهاری درباره شنوایی و بینایی افراد، بررسی­‌های پیگیری شرکت­‌کنندگان پیشرفت دمانس را ارزیابی می­‌کرد.

اختلال حسی دوگانه و خطر دمانس

مجموعه داده‌­های نهایی که هوانگ و همکارانش مورد مطالعه قرار دادند شامل 2051 نفر بود. از این تعداد، 1480 نفر کم شنوایی و نقص بینایی نداشتند. 14.9٪ اختلال بینایی و 7.8٪ اختلال شنوایی گزارش کردند. فقط 5.1٪ یا 104 نفر اختلال حسی دوگانه داشتند.

در مقایسه با شرکت‌­کنندگانی که کم شنوایی یا نقص بینایی نداشتند، افراد گزارش‌­دهنده اختلال حسی دوگانه بیشتر مرد بودند، اختلالات همراه دیگری نیز داشتند و خود را افرادی سیگاری و مصرف­‌کننده مشروب توصیف می‌کردند.

معاینات پیگیری مطالعه GEM، احتمالات زیر را در بروز دمانس نشان داد:

  • 14.3٪ از افراد بدون هیچ گزارشی از نقص شنوایی یا بینایی دچار دمانس شدند.
  • 16.9٪ از کسانی که گزارشی از یک اختلال واحد داشتند به دمانس مبتلا شدند.
  • 28.8٪ از مبتلایان به اختلال حسی دوگانه دچار دمانس شدند.

افراد مبتلا به کم شنوایی و نقص بینایی تقریباً دو برابر افرادی که به این اختلالات مبتلا نبودند دچار دمانس شدند.

بااین‌حال طبق نتایج مطالعه، افزایش احتمال ابتلا به دمانس برای فرد مبتلا به اختلال حسی دوگانه تا حدودی فقط با شدت کم شنوایی و اختلال بینایی ارتباط دارد.

درحالی‌­که کسانی که در سطح بالای اختلال حسی دوگانه طبقه­‌بندی می­‌شوند بیشترین احتمال ابتلا به دمانس را دارند، احتمال ابتلای افرادی که سطح اختلال حسی دوگانه پایین­‌تری دارند نیز به­‌طور قابل‌­توجهی بالاست.

مقاله مرتبط
درمان کم شنوایی

احتمال ابتلا به انواع مختلف دمانس

محققان ارتباط بین اختلال حسی دوگانه و سه نوع دمانس را تجزیه و تحلیل کردند: دمانس (با هرعلتی)، دمانس مربوط به آلزایمر و دمانس عروقی.

احتمال ابتلا به دمانس مرتبط با آلزایمر بیشتر است. مطالعه نشان داد كه مبتلایان به اختلال حسی دوگانه، 112٪ بیشتر از افراد فاقد نقص‌های حسی به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

هوانگ و همکارانش هیچ ارتباطی بین اختلال حسی دوگانه و دمانس عروقی مشاهده نکردند.

نتایج این تحقیق

نتایج این مطالعه نشان می‌­دهد که انجام اقدامات بیشتر برای بهبود وضعیت کم شنوایی و نقص بینایی در افراد سالمند ممکن است راهی برای خاموش کردن یا به تاخیر انداختن شروع دمانس باشد.

نویسندگان نتیجه­‌گیری می­‌کنند: “برای توصیف نقش دقیق اختلالات حسی و این­‌که آیا درمان­‌هایی که عملکرد حسی را بهبود می‌­بخشد، مانند جراحی یا وسایل کمک ­حسی، دستگاه­‌ها و پروتزها، می­‌توانند این ریسک را اصلاح کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

نویسندگان این مطالعه اضافه می‌کنند كه تغییر جهت به سمت جمعیت عمومی سالخورده باعث می‌شود كه درمان شیوع دمانس در سالمندان مسئله‌ای اورژانسی و ضروری‌تر شود.

آن­‌ها می‌­نویسند: “با توجه به این‌­که مسئولیت بهداشت عمومی دمانس طی سه دهه آینده افزایش می­‌یابد، ارزیابی عملکرد بینایی و شنوایی در افراد مسن‌­تر ممکن است به شناسایی بیماران در معرض خطر ابتلا به دمانس کمک کند.”

منبع
medicalnewstodayeoent

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا