توانبخشی
استراتژیهای ارتباطی برای خانواده و دوستان
توجه شنونده را جلب کنید
- اطمینان حاصل کنید که شنونده از اینکه شما درحال صحبت هستید آگاه است. با گفتن نام شنونده یا گرفتن پاسخ از او، توجه او را جلب کنید.
- اطلاع دادن به شنونده و آگاه کردن او درمورد تغییرات موضوع و دریافت بازخورد، روش خوبی برای ادامه مکالمه است.
موقعیت دیداری خوبی داشته باشید
- هنگام صحبت، دستها و هرگونه اشیا را از دهان خود دور نگهدارید. شنونده نمای واضح چهره شما را ببیند. اطمینان حاصل کنید که در محیطی با نور مناسب هستید. اگر حین صحبت آدامس یا غذا نجوید، صحبت شما بسیار واضحتر به نظر میرسد.
- حتماً نزدیك شنونده و در مقابل او باشید تا چهره شما را ببیند. خیلی دور یا خیلی نزدیک بودن به شنونده میتواند برای مکالمه مضر باشد. به یاد داشته باشید وقتی گوینده از آن طرف اتاق فریاد میزند، شنوندگان کم شنوا نمیتوانند خوب بشنوند و درک کنند.
گفتار واضح با گفتار بلند یکی نیست
- یکی از رایجترین خطاهای ارتباطی، صحبت کردن بسیار بلند با کاربر سمعک است. البته تفاوتی فاحش بین گفتار واضح و گفتار بلند وجود دارد. سمعک صداها را به اندازه کافی برای کاربر بلند میکند، بنابراین شما، بهعنوان گوینده نیازی به بلندتر صحبت کردن ندارید.
- صحبت کردن با صدای بلند به گونهای غیرطبیعی میتواند صدای شما را دچار اعوجاج کرده و درک گفتار را برای کاربر سمعک دشوارتر کند. وظیفه شما بهعنوان گوینده، کاهش سرعت گفتار و صحبت کردن واضح است. تا زمانی که واضح صحبت میکنید نیازی به تلفظ اغراقآمیز کلمات نیست.
به زبان بدن آنها توجه کنید
- گاهی مشخص است که شنونده صحبت شما را نشنیده است، اما خجالتیتر از آن است که چیزی بگوید یا از شما بخواهد بلندتر صحبت کنید.
- اگر فکر میکنید که او صحبت شما را نشنیده است، از او بپرسید که آیا لازم است آنچه را که گفتید تکرار کنید.
جور دیگری بیان کنید
- اگر شنونده در فهم سخنان شما مشکل دارد، سعی کنید بهجای تکرار کردن، عبارت خود را جور دیگری بیان کنید. درصورت عدم موفقیت پیدرپی در تکرار کردنها، ممکن است مکالمه برای شما و شنونده ناامیدکننده و کلافهکننده شود.
- مثالی از جور دیگر بیان کردن، این جمله است: “آیا ممکن است اسم دختر همسایه را به من بگویید؟”، بهجای چندین بار تکرار کردن: “او کیست؟”.
شنونده را وارد مکالمه کنید
- در محیطهای دشوار شنیداری، برای فردی که دچار کم شنوایی است، گم شدن در مکالمه ساده است. حتماً با پرسیدن سوال و دادن فرصت مداخله به شنونده، بازخورد دریافت کنید.
- وقتی در گروههای بزرگ هستید، بهجای اینکه از افراد نزدیک به شنونده کم شنوا سوال بپرسید، از خود او بهصورت مستقیم سوال کنید. او را در مکالمه شرکت دهید!
صبور و آرام باشید
- شکستهای ارتباطی میتواند برای همه ناامیدکننده باشد. اگر مشکلی دارید، به یاد داشته باشید که بیتابی فقط باعث بدتر شدن آن میشود.
- به همه این پیشنهادات فکر کنید و از شنونده بپرسید برای سهولت مکالمه چه کاری میتوانید انجام دهید.