توانبخشی

استراتژی‌های ارتباطی برای شنوندگان کم شنوا

ارتباط فرایندی فعال است که لازم است همه شرکت­‌کنندگان در آن نقشی ایفا کنند. به عبارت دیگر، ارتباط یک خیابان دوطرفه است. گوینده پیامی را برای شنونده ارسال می­‌کند؛ شنونده پیام را می­‌شنود و سپس پاسخ مناسب می‌­دهد تا به گوینده اطلاع دهد که پیام شنیده شده است.

کم شنوایی می­‌تواند به شدت بر این چرخه ارتباط تأثیر بگذارد. اغلب پیام توسط شنونده­ کم شنوا واضح شنیده نمی‌­شود و سپس بازخورد نامناسبی به گوینده ارائه می‌­شود. برای بهبود روند ارتباط، هم گوینده و هم شنونده می­‌توانند چندین استراتژی ساده را دنبال کنند تا اطمینان حاصل شود که پیام واضح شنیده می‌شود.

کاهش نویز

  • سعی کنید هر نویزی که می‌­تواند در گفتار تداخل ایجاد کند را حذف کنید. به­‌عنوان مثال، وقتی به صحبت­‌های شخصی گوش می­‌دهید، تلویزیون را خاموش یا بی­‌صدا کنید. از نویز دور شوید یا خود را در موقعیتی دور از نویز قرار دهید.
  • اگر سمعک شما دارای میکروفون­‌های جهت­‌دار باشد، مقداری از نویز پشت سر شما را کاهش می­‌دهد.
مقاله مرتبط
انواع سمعک

دریافت بصری خوبی داشته باشید

  • ما برای درک کامل گفتار، هم به شنوایی و هم به بینایی خود تکیه می‌­کنیم. به همین دلیل است که درک گفتار از پشت تلفن یا هنگام تماشای فیلم ممکن دشوار باشد، زیرا ورودی بصری از گوینده اغلب حذف می‌­شود.
  • اطمینان حاصل کنید که موقعیت گوینده نور کافی دارد و او در فاصله معقولی از شما قرار دارد. وقتی گوینده و شنونده در اتاق‌­های متفاوتی باشند، ارتباط موثر تقریباً غیرممکن است.

غذا خوردن در رستوران

  • غذا خوردن در رستوران­‌ها برای بسیاری از شنوندگان کم شنوا می­‌تواند کار دشواری باشد. اگر سمعک شما همانند بیشتر سمعک‌­های دیجیتالی جدید دارای میکروفن­‌های جهت­‌دار است، طوری بنشینید که بیشتر نویز پشت شما باشد. سمعک شما روی سیگنال جلوی شما متمرکز می‌­شود و سعی می­‌کند مقداری از نویز پشت سرتان را کاهش دهد. بعضی از کاربران این اشتباه را مرتکب می­‌شوند که پشت به دیوار می­‌نشینند، درحالی‌که رو به منبع نویز هستند. این کار اجازه نمی‌­دهد سمعک کار خود را به‌درستی انجام دهد.
  • از گفتن کم شنوایی خود به پیشخدمت نترسید. اگر نمی‌­توانید صحبت او را بفهمید، اشکالی ندارد اگر درخواست منوی کتبی از غذاهای ویژه کنید. اگر او از کم شنوایی شما آگاه باشد، ممکن است تمایل بیشتری نیز برای نشاندن شما در بخش آرام‌­تری از رستوران داشته باشد.
  • زمان­‌بندی می‌­تواند یک عامل حیاتی باشد. خوردن شام فقط سی دقیقه زودتر ممکن است به شما کمک کند تا بر مشکل جمعیت غلبه کنید و از برقراری ارتباط در یک محیط بسیار آرام‌­تر لذت ببرید.

از درخواست کردن از گوینده برای تکرار صحبتش نترسید.

  • اشکالی ندارد اگر از گوینده بخواهید صحبتش را تکرار کند. سوال­‌های اختصاصی بپرسید، مانند “گفتید شام چه موقع است؟”. پرسیدن یک “چی؟” کلی، پاسخ طولانی‌­تر و احتمالاً گیج‌­کننده‌­تری به شما می­دهد.
  • اگر گوینده شخصی باشد که مرتب با او ارتباط برقرار می‌­کنید، ممکن است هماهنگی سیگنال‌­های خاصی که نشان­‌دهنده نیاز به تکرار یا کاهش سرعت است مفید باشد. تنظیم این سیگنال­‌ها از قبل، ممکن است باعث شود که درخواست تکرار اطلاعات، کمتر در گفتگو تداخل ایجاد کند.
  • اگر گوینده نمی‌­تواند صحبت خود را قطع کند، همیشه می­‌توانید تکرار کردن آنچه گفته شده را از شنونده دیگری بخواهید.

کم شنوایی خود را توضیح دهید

  • صحبت کردن درمورد کم شنوایی­‌تان با گوینده ممکن است به او سرنخی برای استفاده از گفتار قابل‌فهم‌­­تر بدهد. گفتن جمله­ “من کم شنوایی دارم و به گفتار کمی واضح‌­تر احتیاج دارم” به گوینده، می­‌تواند او را برای پیشنهادات بعدی در ادامه مکالمه آماده‌­تر کند. برخی از پیشنهادات می­‌توانند این جملات باشند: “آیا ممکن است سرعت گفتار خود را کم کنید؟” یا ” ممکن است جمله آخر را تکرار کنید؟”.
  • اگر به‌سادگی پرسیده شود “چی؟”، گوینده ممکن است آنچه گفته شده را بلندتر تکرار کند، اما واضح‌­تر تکرار نکند. اگر به او بگویید واضح‌­تر و با سرعت کمتر تکرار کند و یا آنچه گفته شده را دوباره به گونه‌­ای دیگر بیان کند، موثرتر است.
مقاله مرتبط
قیمت سمعک

اطراف خود را بشناسید

  • برنامه­‌ریزی برای محیط­‌های شنیداری­‌تان می‌­تواند مفید باشد. به­‌عنوان مثال، رزرو میز در یک رستوران فرش‌­شده و با نور خوب می‌­تواند انتخاب شنیداری بهتری نسبت به نشستن روی صندلی تاریک بار باشد.
  • شرایط یکسانی برای هرموقعیت شنیداری وجود دارد. به دنبال محیط‌­هایی با فرش، پرده‌­های ضخیم و سایر پارچه‌هایی باشید که صدا را جذب می‌­کنند تا محیط بازآوایی کمتری داشته باشد.

محدودیت­‌های خود را بدانید

  • سمعک شنوایی را به حالت طبیعی برنمی­‌گرداند. در مقایسه با گوش دادن در سکوت، همچنان در شنیدن صدا در حضور نویز، مشکل خواهید داشت. حتی بهترین سمعک نیز در حضور نویز، کاربر خود را با برخی از مشکلات مواجه خواهد کرد.
  • داشتن انتظارات مناسب می­‌تواند ناامیدی را محدود کرده و گوش دادن فعالانه توسط شما را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا