توانبخشی

استراتژی­‌های ارتباطی برای خانواده و دوستان

توجه شنونده را جلب کنید

  • اطمینان حاصل کنید که شنونده از این‌­که شما درحال صحبت هستید آگاه است. با گفتن نام شنونده یا گرفتن پاسخ از او، توجه او را جلب کنید.
  • اطلاع دادن به شنونده و آگاه کردن او درمورد تغییرات موضوع و دریافت بازخورد، روش خوبی برای ادامه مکالمه است.

موقعیت دیداری خوبی داشته باشید

  • هنگام صحبت، دست­‌ها و هرگونه اشیا را از دهان خود دور نگه‌‌دارید. شنونده نمای واضح چهره شما را ببیند. اطمینان حاصل کنید که در محیطی با نور مناسب هستید. اگر حین صحبت آدامس یا غذا نجوید، صحبت شما بسیار واضح‌­تر به نظر می‌­رسد.
  • حتماً نزدیك شنونده و در مقابل او باشید تا چهره شما را ببیند. خیلی دور یا خیلی نزدیک بودن به شنونده می­‌تواند برای مکالمه مضر باشد. به یاد داشته باشید وقتی گوینده از آن طرف اتاق فریاد می‌­زند، شنوندگان کم شنوا نمی‌توانند خوب بشنوند و درک کنند.‌­

گفتار واضح با گفتار بلند یکی نیست

  • یکی از رایج‌­ترین خطاهای ارتباطی، صحبت کردن بسیار بلند با کاربر سمعک است. البته تفاوتی فاحش بین گفتار واضح و گفتار بلند وجود دارد. سمعک صداها را به اندازه کافی برای کاربر بلند می­‌کند، بنابراین شما، به‌­عنوان گوینده نیازی به بلندتر صحبت کردن ندارید.
  • صحبت کردن با صدای بلند به گونه‌­ای غیرطبیعی می­‌تواند صدای شما را دچار اعوجاج کرده و درک گفتار را برای کاربر سمعک دشوارتر کند. وظیفه شما به‌­عنوان گوینده، کاهش سرعت گفتار و صحبت کردن واضح است. تا زمانی که واضح صحبت می­‌کنید نیازی به تلفظ اغراق‌­آمیز کلمات نیست.
مقاله مرتبط
توانبخشی شنوایی/ شنیداری کودکان و بزرگسالان

به زبان بدن آن­‌ها توجه کنید

  • گاهی مشخص است که شنونده صحبت شما را نشنیده است، اما خجالتی‌­تر از آن است که چیزی بگوید یا از شما بخواهد بلندتر صحبت کنید.
  • اگر فکر می­‌کنید که او صحبت شما را نشنیده است، از او بپرسید که آیا لازم است آنچه را که گفتید تکرار کنید.

جور دیگری بیان کنید

  • اگر شنونده در فهم سخنان شما مشکل دارد، سعی کنید به‌­جای تکرار کردن، عبارت خود را جور دیگری بیان کنید. درصورت عدم موفقیت­ پی‌­درپی در تکرار کردن‌­ها، ممکن است مکالمه برای شما و شنونده ناامیدکننده و کلافه‌کننده شود.
  • مثالی از جور دیگر بیان کردن، این جمله است: “آیا ممکن است اسم دختر همسایه را به من بگویید؟”، به‌­جای چندین بار تکرار کردن: “او کیست؟”.

شنونده را وارد مکالمه کنید

  • در محیط­‌های دشوار شنیداری، برای فردی که دچار کم شنوایی است، گم شدن در مکالمه ساده است. حتماً با پرسیدن سوال و دادن فرصت مداخله به شنونده، بازخورد دریافت کنید.
  • وقتی در گرو‌ه‌­های بزرگ هستید، به‌­جای این­‌که از افراد نزدیک به شنونده­ کم شنوا سوال بپرسید، از خود او به‌صورت مستقیم سوال کنید. او را در مکالمه شرکت دهید!

صبور و آرام باشید

  • شکست­‌های ارتباطی می‌­تواند برای همه ناامیدکننده باشد. اگر مشکلی دارید، به یاد داشته باشید که بی‌­تابی فقط باعث بدتر شدن آن می­‌شود.
  • به همه این پیشنهادات فکر کنید و از شنونده بپرسید برای سهولت مکالمه چه کاری می‌­توانید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا