بینی

درمان گرفتگی بینی│چگونه گرفتگی بینی را برطرف کنیم؟

رفع گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می‌تواند آزاردهنده باشد. وقتی صحبت می‌کنید خنده‌دار به نظر می‌رسید. و درست زمانی که می‌خواهید با بینی خود عمل دم را انجام دهید تا دوباره نفس بکشید، هیچ چیز بیرون نمی‌آید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که گرفتگی بینی نتیجه وجود مخاط بیش از حد در مجاری بینی است. با این حال، گرفتگی بینی در واقع توسط التهاب رگ‌های خونی در سینوس‌ها ایجاد می‌شود. این عروق معمولاً در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا عفونت سینوس تحریک می‌شوند.

بدون در نظر گرفتن دلیل این‌که چرا نمی‌توانید به‌راحتی از طریق بینی نفس بکشید، روش‌های آسانی برای تسکین آن وجود دارد. در این‌جا هشت راه وجود دارد که اکنون می‌توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و بهتر نفس بکشید.

1. از دستگاه رطوبت‌ساز (دستگاه بخور) استفاده کنید

استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز راهی آسان و سریع برای کاهش درد سینوس و تسکین گرفتگی بینی است. دستگاه آب را به رطوبت تبدیل می‌کند که به‌آرامی هوا را پر می‌کند و باعث افزایش رطوبت اتاق می‌شود.
تنفس در این هوای مرطوب می‌تواند باعث تسکین بافت‌های تحریک‌شده و کاهش تورم رگ‌های بینی و سینوس‌ها شود. مرطوب‌کننده‌های هوا همچنین مخاط سینوس‌های شما را رقیق می‌کنند.
آن می‌تواند به تخلیه مایعات در بینی کمک کند و تنفس شما را به حالت عادی برگرداند. دستگاه مرطوب‌کننده هوا در اتاق خود قرار دهید تا التهاب ناشی از احتقان شما کاهش یابد.

2. دوش بگیرید

آیا تا به حال دچار گرفتگی بینی شده‌اید و متوجه شده‌اید که پس از دوش آب گرم می‌توانید خیلی بهتر نفس بکشید؟ یک دلیل خوب برای آن وجود دارد. بخار دوش به رقیق شدن مخاط بینی و کاهش التهاب کمک می‌کند. گرفتن دوش آب گرم می‌تواند باعث شود تنفس شما حداقل برای مدتی به حالت طبیعی بازگردد.

تنفس بخار از آب گرم در روشویی نیز می‌تواند همین اثر را داشته باشد. نحوه کار: آب گرم روشویی را باز کنید. هنگامی که درجه حرارت مناسب است، حوله‌ای روی سر خود قرار دهید و سر خود را روی روشویی نگه دارید. اجازه دهید بخار تشکیل شود و نفس‌های عمیق بکشید. مراقب باشید صورت خود را روی آب گرم یا بخار نسوزانید.

3. مایعات بنوشید

با احساس پُری در بینی، مایعات بنوشید. تقریباً تمامی مایعات می‌توانند در هنگام بیماری آب کافی به سلول‌های بدن شما برسانند، از جمله آب، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی آب‌میوه. آن‌ها به رقیق شدن مخاط در مجاری بینی کمک می‌کنند، مایعات را از بینی خارج می‌کنند و فشار سینوس‌ها را کاهش می‌دهند. فشار کمتر به معنای التهاب و تحریک کمتر است.

اگر گرفتگی بینی شما همراه با گلودرد باشد، چای گرم و سوپ به شما کمک می‌کند تا ناراحتی گلو را تسکین دهید.

4. از اسپری سالین استفاده کنید

با سالین، محلول آب نمک، یک مرحله بیشتر آبرسانی کنید. استفاده از اسپری نمکی بینی می‌تواند رطوبت سوراخ‌های بینی شما را افزایش دهد. اسپری به رقیق شدن مخاط در مجاری بینی کمک می‌کند. این باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی و به تخلیه مایعات از بینی کمک می‌کند. تعداد زیادی اسپری نمکی بدون نسخه در دسترس است.

برخی از اسپری‌های نمکی شامل داروهای ضداحتقان نیز هستند. قبل از شروع استفاده از اسپری‌های نمکی دارای ضداحتقان با پزشک خود مشورت کنید. اگر بیش از سه روز استفاده شود ممکن است در واقع گرفتگی شما را بدتر کند. همچنین در صورت استفاده همراه با سایر داروها می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

5. سینوس‌های خود را تخلیه کنید

کار خیلی جالبی نیست، اما می‌توانید سوراخ‌های گرفته بینی خود را با نتی پات (neti pot) شستشو دهید. نتی پات ظرفی است که برای دفع مخاط و مایعات از مجاری بینی شما طراحی شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می‌کند به جای آب شیر از آب مقطر یا استریل استفاده کنید.

نحوه استفاده از نتی پات: بایستید و سر خود را روی روشویی نگه دارید. دهانه نتی پات را در یکی از سوراخ‌های بینی قرار دهید. نتی پات را کج کنید تا آب وارد مجرای بینی شود. هنگامی که آب داخل سوراخ بینی شما شد، از طریق سوراخ بینی دیگر خارج می‌شود و داخل روشویی می‌ریزد. این کار را برای حدود یک دقیقه انجام دهید، سپس برای سوراخ بینی دیگر انجام دهید.

6. از کمپرس گرم استفاده کنید

کمپرس گرم ممکن است با باز شدن مجاری بینی از خارج ، گرفتگی بینی را از بین ببرد. برای تهیه کمپرس گرم، ابتدا حوله را در آب گرم خیس کنید. آب حوله را بگیرید و سپس آن را جمع کرده و روی بینی و پیشانی خود قرار دهید. گرما می‎تواند هر دردی را تسکین دهد و به رفع التهاب سوراخ‌های بینی کمک کند. هر زمان که لازم است این کار را تکرار کنید.

مقاله مرتبط
سینوزیت چیست | آنچه باید درباره سینوزیت بدانید

7. ضداحتقان امتحان کنید

داروی ضداحتقان می‌تواند به کاهش تورم و تسکین درد مربوط به مجاری بینی تحریک‌شده کمک کند. بسیاری از ضداحتقان‌ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. آن‌ها به دو شکل وجود دارند: اسپری بینی و قرص. اسپری‌های ضداحتقان بینی شامل اکسی‌متازولین (Afrin) و فنیل‌افرین (Sinex) است. قرص‌های ضداحتقان رایج شامل سودوافدرین (Sudafed, Sudogest) است. بسیاری از این داروها در داروخانه موجود هستند، بنابراین باید آن‌ها را از داروساز تهیه کنید.

به‌طور صحیح و ایمن از تمام ضداحتقان‌ها استفاده کنید. بدون نظارت پزشک نباید بیش از سه روز از داروی ضداحتقان استفاده کنید. پس از سه روز، ممکن است داروی ضداحتقان بینی گرفتگی و احتقان شما را بدتر کند.

8. داروهای حساسیت یا آنتی‌هیستامین مصرف کنید

اگر گرفتگی بینی شما در اثر واکنش آلرژیک باشد، ممکن است بخواهید آنتی‌هیستامین یا داروی حساسیت مصرف کنید. هر دو نوع دارو می‌توانند تورم مجاری بینی شما را کاهش دهند و به از بین بردن گرفتگی بینی کمک کنند. داروهای ترکیبی حاوی آنتی‌هیستامین و ضداحتقان می‌توانند فشار سینوس و تورم ناشی از واکنش‌های آلرژیک را تسکین دهند.

دستورالعمل‌های مربوط به استفاده این داروها را با دقت بخوانید. اگر این کار را نکنید، ممکن است وضعیت خود را بدتر کنید. همچنین شایان ذکر است که آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شوند. اگر مطمئن نیستید که آنتی‌هیستامین چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد، درصورت نیاز به بیداری یا فعالیت، دارو را مصرف نکنید.

چکیده

گرفتگی بینی ممکن است ناخوشایند باشد، اما چند درمان خانگی ممکن است مجاری بینی شما را پاک کرده و تسکین دهد. چند داروی بدون نسخه (OTC) نیز می‌توانند کمک کنند، اما شما باید با دقت آن‌ها را استفاده کنید. هنگام انتخاب داروی ضداحتقان، آنتی‌هیستامین یا آلرژی حتما با دکتر داروساز مشورت کنید. دکتر داروساز همچنین می‌تواند به سوالات شما در مورد این داروها پاسخ دهد. اگر بیش از سه روز مصرف دارو، گرفتگی بینی شما بهبود نیافت یا اگر تب هم دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع
webmdwebmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا