توانبخشی

در 10 قدم شنونده‌ای همدل شوید

گوش دادن همدلانه، که گاهی گوش دادن فعالانه یا گوش دادن انعکاسی نامیده می­‌شود، بسیار فراتر از توجه کردن ساده است و مربوط به این است که شخص مقابل، احساس اعتبار و دیده شدن کند.

اگر گوش دادن همراه با همدلی به‌درستی انجام شود می­‌تواند روابط شما را تعمیق بخشد و وقتی دیگران با شما صحبت می­‌کنند، به ­آن­‌ها احساس تعلق خاطر می­‌دهد. حتی بهتر؟ این کار، مهارت ساده‌­ای است که می‌­توان آن را یاد گرفت و عملی کرد.

زبان بدن خود را اصلاح کنید

اولین قدم برای نشان دادن این­‌که کسی توجه کامل شما را دریافت می­‌کند، رودرروی او بودن و حفظ تماس چشمی در حالتی توام با آرامش است.

معمولاً وقتی کسی با ما صحبت می­‌کند ممکن است ناخودآگاه به سمت دیگری بچرخیم و لیست مواد غذایی خود را مرور کنیم یا به مکان­‌هایی فکر کنیم که می­‌خواهیم برای شام برویم؛ اما گوش دادن همدلانه شامل فعالیت کل بدن است.

تصور کنید نزدیک­ترین دوست شما درحالی‌که گریه می­‌کند در قرار ناهارتان حاضر می‌­شود. آیا به‌­طور عادی و بدون برگشتن به سمت او، از او می­‌پرسید چه مشکلی وجود دارد؟ احتمالا شما بلافاصله برمی‌گردید تا با او رودررو (چهره­‌به­‌چهره) شوید. در هرمکالمه سعی کنید همین کار را انجام دهید.

مقاله مرتبط
استراتژی­‌های ارتباطی برای خانواده و دوستان

عوامل حواس‌­پرت­‌کن را حذف کنید

ما اغلب چنان درگیر تلفن­‌های خود هستیم که وقتی کسی در مقابل ما می­‌خواهد به‌طریقی معنادار با ما ارتباط برقرار کند، متوجه نمی‌­شویم.

به­‌جای پاسخ دادن به پیام­‌های متنی و سر تکان دادن به هرآنچه طرف مقابل­‌تان می‌­گوید، همه وسایل را کنار بگذارید و از آن­‌ها بخواهید که همین کار را انجام دهند. با خلاص شدن از عوامل حواس‌­پرت­‌کن می‌توانید روی صحبت‌­های یکدیگر تمرکز کرده و حضور بیشتری داشته باشید.

بدون قضاوت کردن گوش کنید

برای مردم سخت است که وقتی احساس می­‌کنند قضاوت می­‌شوند، به معنای واقعی با هم ارتباط برقرار کنند. برای جلوگیری از این مسئله، هنگام گوش دادن به آن‌­ها مراقب باشید و از پاسخ دادن با عدم تأیید یا انتقاد خودداری کنید، حتی اگر با گفته­‌های او موافق نیستید.

فرض کنید دوستی به شما اعتماد می‌­کند که در روابط خود با مشکل روبرو است. به‌­جای این­که بلافاصله به آنچه فکر می‌کنید او در روابطش اشتباه انجام می‌­دهد بپردازید، به چیزی مانند جمله­ ” از شنیدن این موضوع بسیار متاسفم. شما باید الان استرس زیادی داشته باشید.” بپردازید.

این به آن معنا نیست که شما نمی­‌توانید پیشنهادهایی ارائه دهید، به­‌ویژه اگر آن­‌ها از شما بخواهند که توصیه­‌هایی ارائه کنید. فقط وقتی نقش شنونده را بازی می‌­کنید، این کار را نکنید.

موضوع مکالمه را به خودتان تغییر ندهید

وقتی چیز مهمی را با شما به اشتراک می­‌گذارند سعی کنید در برابر گفتن دیدگاه خود مقاومت کنید.

به‌­عنوان مثال، اگر کسی به‌تازگی یکی از اقوام خود را از دست داده است، با اشاره به از دست دادن اقوام خودتان پاسخ ندهید. درعوض در ادامه گفتگو با پرسیدن سوالی درمورد تجربه او و یا به سادگی اعلام حمایت خود، به او نشان دهید که برای شما مهم است.

در این قسمت چند پاسخ محترمانه وجود دارد که می‌­توانید امتحان کنید:

  • “از این فقدان بسیار متاسفم. می­‌دانم که چقدر آن­‌ها را دوست داشتی.”
  • “درمورد مادرت بیشتر بگو.”
  • “من احتمالاً نمی‌­توانم احساس شما را درک کنم، اما هرگاه به من احتیاج داشته باشی، اینجا هستم.”

حضور داشته باشید

وقتی کسی صحبت می‌­کند، از فکر کردن درمورد آنچه قرار است در ادامه بگویید و یا قطع صحبت­‌های او خودداری کنید. قبل از ورود به مکالمه، سرعت را کم کنید و منتظر مکث­‌هایی در طول مکالمه باشید.

سعی کنید حواس خود را جمع کنید و تمرکز کنید و آنچه را که طرف مقابل می­‌گوید مجسم کنید تا به شما کمک کند تا در مکالمه­‌های طولانی­ مدت هوشیار بمانید.

به سرنخ‌­های غیرکلامی توجه کنید

فقط با گوش خود گوش ندهید.

می‌­توانید با توجه به زبان بدن و لحن صدا متوجه شوید که فرد احساس هیجان دارد، احساس ناراحتی می‌کند و یا تحت فشار و سردرگم است. به حالات اطراف چشم، دهان و نحوه نشستن افراد توجه کنید.

مثلا اگر وقتی طرف مقابل­‌تان از اتفاقات روزش به شما می­‌گوید، شانه‌­هایش افتاده و خمیده است، ممکن است به حمایت اضافی نیاز داشته باشد.

از ارائه راه­‌حل خودداری کنید

فقط به این دلیل که کسی مشکلات خود را با شما در میان می­‌گذارد، به این معنی نیست که درعوض به دنبال توصیه و مشاوره است. به یاد داشته باشید که بیشتر افراد به دنبال اعتبار و تصدیق و پشتیبانی هستند و احتمالاً علاقه‌­ای به شنیدن راه‌­حل­‌هایی که شما ارائه می‌­دهید نخواهند داشت (مهم نیست که راهکارها چقدر خیرخواهانه باشند)

به‌­عنوان مثال، اگر دوست شما به‌تازگی شغل خود را از دست داده و می­‌خواهد احساساتش را بروز دهد، از پیشنهاد فوری مکان­‌هایی که می­‌تواند رزومه‌­اش را ارسال کند، خودداری کنید (درصورت تمایل می‌توانید بعداً این اطلاعات را ارائه دهید). درعوض به او اجازه دهید مکالمه را پیش ببرد و فقط درصورتی‌که از شما درخواست کرد، نظرتان را ارائه کنید.

نگرانی­‌های آن­‌ها را دست کم نگیرید

گوش دادن همدلانه به معنای هوشیار بودن هنگام مکالمات ناراحت­‌کننده و انکار نکردن نگرانی‌­ها یا دغدغه­‌های طرف مقابل است.

حتی اگر مسائل آن­‌ها برای شما کوچک به نظر می‌­رسد، صرفاً تصدیق احساسات آن­‌ها باعث می­‌شود احساس شنیده شدن و اعتبار داشته باشند.

مقاله مرتبط
استراتژی‌های ارتباطی برای شنوندگان کم شنوا

احساسات آن‌­ها را بازتاب دهید

هنگام گوش دادن مهم است که نشان دهید درک کرده‌­اید که شخص مقابل سعی می­‌کند چه چیزی را به شما بگوید. این به معنای تکان دادن سر و ارائه بازخورد ازطریق به خاطر سپردن جزئیات و تکرار نکات کلیدی است.

برای اثبات این­‌که گوش می­‌دهید، عبارات زیر را امتحان کنید:

  • “باید هیجان‌­زده باشی!”
  • “به نظر می‌­رسد شرایط سختی باشد.”
  • “درک می‌­کنم که احساس ناراحتی و آزردگی می­‌کنی.”

نگران اشتباه کردن نباشید

هیچ کس کامل نیست. ممکن است لحظاتی در مکالمه داشته باشید که مطمئن نباشید باید چه کنید یا چه بگویید و گاهی ممکن است حرف اشتباهی بزنید. هرکس زمانی اشتباه می­‌کند.

به­‌جای نگرانی درمورد این­‌که آیا شما به خوبی گوش می­‌دهید یا پاسخ می­‌دهید، بر حفظ حضور خود تمرکز کنید. بیشتر اوقات مردم فقط می­‌خواهند شنیده و درک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا