در 10 قدم شنوندهای همدل شوید

گوش دادن همدلانه، که گاهی گوش دادن فعالانه یا گوش دادن انعکاسی نامیده میشود، بسیار فراتر از توجه کردن ساده است و مربوط به این است که شخص مقابل، احساس اعتبار و دیده شدن کند.
اگر گوش دادن همراه با همدلی بهدرستی انجام شود میتواند روابط شما را تعمیق بخشد و وقتی دیگران با شما صحبت میکنند، به آنها احساس تعلق خاطر میدهد. حتی بهتر؟ این کار، مهارت سادهای است که میتوان آن را یاد گرفت و عملی کرد.
زبان بدن خود را اصلاح کنید
اولین قدم برای نشان دادن اینکه کسی توجه کامل شما را دریافت میکند، رودرروی او بودن و حفظ تماس چشمی در حالتی توام با آرامش است.
معمولاً وقتی کسی با ما صحبت میکند ممکن است ناخودآگاه به سمت دیگری بچرخیم و لیست مواد غذایی خود را مرور کنیم یا به مکانهایی فکر کنیم که میخواهیم برای شام برویم؛ اما گوش دادن همدلانه شامل فعالیت کل بدن است.
تصور کنید نزدیکترین دوست شما درحالیکه گریه میکند در قرار ناهارتان حاضر میشود. آیا بهطور عادی و بدون برگشتن به سمت او، از او میپرسید چه مشکلی وجود دارد؟ احتمالا شما بلافاصله برمیگردید تا با او رودررو (چهرهبهچهره) شوید. در هرمکالمه سعی کنید همین کار را انجام دهید.
عوامل حواسپرتکن را حذف کنید
ما اغلب چنان درگیر تلفنهای خود هستیم که وقتی کسی در مقابل ما میخواهد بهطریقی معنادار با ما ارتباط برقرار کند، متوجه نمیشویم.
بهجای پاسخ دادن به پیامهای متنی و سر تکان دادن به هرآنچه طرف مقابلتان میگوید، همه وسایل را کنار بگذارید و از آنها بخواهید که همین کار را انجام دهند. با خلاص شدن از عوامل حواسپرتکن میتوانید روی صحبتهای یکدیگر تمرکز کرده و حضور بیشتری داشته باشید.
بدون قضاوت کردن گوش کنید
برای مردم سخت است که وقتی احساس میکنند قضاوت میشوند، به معنای واقعی با هم ارتباط برقرار کنند. برای جلوگیری از این مسئله، هنگام گوش دادن به آنها مراقب باشید و از پاسخ دادن با عدم تأیید یا انتقاد خودداری کنید، حتی اگر با گفتههای او موافق نیستید.
فرض کنید دوستی به شما اعتماد میکند که در روابط خود با مشکل روبرو است. بهجای اینکه بلافاصله به آنچه فکر میکنید او در روابطش اشتباه انجام میدهد بپردازید، به چیزی مانند جمله ” از شنیدن این موضوع بسیار متاسفم. شما باید الان استرس زیادی داشته باشید.” بپردازید.
این به آن معنا نیست که شما نمیتوانید پیشنهادهایی ارائه دهید، بهویژه اگر آنها از شما بخواهند که توصیههایی ارائه کنید. فقط وقتی نقش شنونده را بازی میکنید، این کار را نکنید.
موضوع مکالمه را به خودتان تغییر ندهید
وقتی چیز مهمی را با شما به اشتراک میگذارند سعی کنید در برابر گفتن دیدگاه خود مقاومت کنید.
بهعنوان مثال، اگر کسی بهتازگی یکی از اقوام خود را از دست داده است، با اشاره به از دست دادن اقوام خودتان پاسخ ندهید. درعوض در ادامه گفتگو با پرسیدن سوالی درمورد تجربه او و یا به سادگی اعلام حمایت خود، به او نشان دهید که برای شما مهم است.
در این قسمت چند پاسخ محترمانه وجود دارد که میتوانید امتحان کنید:
- “از این فقدان بسیار متاسفم. میدانم که چقدر آنها را دوست داشتی.”
- “درمورد مادرت بیشتر بگو.”
- “من احتمالاً نمیتوانم احساس شما را درک کنم، اما هرگاه به من احتیاج داشته باشی، اینجا هستم.”
حضور داشته باشید
وقتی کسی صحبت میکند، از فکر کردن درمورد آنچه قرار است در ادامه بگویید و یا قطع صحبتهای او خودداری کنید. قبل از ورود به مکالمه، سرعت را کم کنید و منتظر مکثهایی در طول مکالمه باشید.
سعی کنید حواس خود را جمع کنید و تمرکز کنید و آنچه را که طرف مقابل میگوید مجسم کنید تا به شما کمک کند تا در مکالمههای طولانی مدت هوشیار بمانید.
به سرنخهای غیرکلامی توجه کنید
فقط با گوش خود گوش ندهید.
میتوانید با توجه به زبان بدن و لحن صدا متوجه شوید که فرد احساس هیجان دارد، احساس ناراحتی میکند و یا تحت فشار و سردرگم است. به حالات اطراف چشم، دهان و نحوه نشستن افراد توجه کنید.
مثلا اگر وقتی طرف مقابلتان از اتفاقات روزش به شما میگوید، شانههایش افتاده و خمیده است، ممکن است به حمایت اضافی نیاز داشته باشد.
از ارائه راهحل خودداری کنید
فقط به این دلیل که کسی مشکلات خود را با شما در میان میگذارد، به این معنی نیست که درعوض به دنبال توصیه و مشاوره است. به یاد داشته باشید که بیشتر افراد به دنبال اعتبار و تصدیق و پشتیبانی هستند و احتمالاً علاقهای به شنیدن راهحلهایی که شما ارائه میدهید نخواهند داشت (مهم نیست که راهکارها چقدر خیرخواهانه باشند)
بهعنوان مثال، اگر دوست شما بهتازگی شغل خود را از دست داده و میخواهد احساساتش را بروز دهد، از پیشنهاد فوری مکانهایی که میتواند رزومهاش را ارسال کند، خودداری کنید (درصورت تمایل میتوانید بعداً این اطلاعات را ارائه دهید). درعوض به او اجازه دهید مکالمه را پیش ببرد و فقط درصورتیکه از شما درخواست کرد، نظرتان را ارائه کنید.
نگرانیهای آنها را دست کم نگیرید
گوش دادن همدلانه به معنای هوشیار بودن هنگام مکالمات ناراحتکننده و انکار نکردن نگرانیها یا دغدغههای طرف مقابل است.
حتی اگر مسائل آنها برای شما کوچک به نظر میرسد، صرفاً تصدیق احساسات آنها باعث میشود احساس شنیده شدن و اعتبار داشته باشند.
احساسات آنها را بازتاب دهید
هنگام گوش دادن مهم است که نشان دهید درک کردهاید که شخص مقابل سعی میکند چه چیزی را به شما بگوید. این به معنای تکان دادن سر و ارائه بازخورد ازطریق به خاطر سپردن جزئیات و تکرار نکات کلیدی است.
برای اثبات اینکه گوش میدهید، عبارات زیر را امتحان کنید:
- “باید هیجانزده باشی!”
- “به نظر میرسد شرایط سختی باشد.”
- “درک میکنم که احساس ناراحتی و آزردگی میکنی.”
نگران اشتباه کردن نباشید
هیچ کس کامل نیست. ممکن است لحظاتی در مکالمه داشته باشید که مطمئن نباشید باید چه کنید یا چه بگویید و گاهی ممکن است حرف اشتباهی بزنید. هرکس زمانی اشتباه میکند.
بهجای نگرانی درمورد اینکه آیا شما به خوبی گوش میدهید یا پاسخ میدهید، بر حفظ حضور خود تمرکز کنید. بیشتر اوقات مردم فقط میخواهند شنیده و درک شوند.