توانبخشی شنوایی/ شنیداری کودکان و بزرگسالان
توانبخشی شنوایی/ شنیداری کودکان
اغلب برای کودکان، واژه “habilitative” برای خدمات توانبخشی شنوایی مناسبتر از “rehabilitative” است. “Rehabilitation” بر بازیابی مهارتی از دست رفته متمرکز است. در کودکان، یک مهارت ممکن است در وهله اول وجود نداشته باشد، بنابراین باید آموزش داده شود و از این رو، خدمات habilitative خواهد بود و نه rehabilitative.
خدمات خاص برای کودکان به نیازهای فردی بستگی دارد که براساس سن فعلی کودک، سن شروع کم شنوایی، سن تشخیص کم شنوایی، شدت کم شنوایی، نوع کم شنوایی، گستردگی کم شنوایی و سنی که تقویت توصیه شده است تعیین میشود.
برنامه توانبخشی شنوایی نیز تحت تأثیر مدل ارتباطی است که کودک از آن استفاده میکند. نمونههایی از مدلهای ارتباطی شامل شنیداری-شفاهی، زبان اشاره آمریکایی، ارتباط کلی، گفتار نشانهدار و انگلیسی با کد دستی است.
ناتوانکنندهترین پیامد شروع کم شنوایی در کودکی، اختلال در یادگیری گفتار و زبان است. نشان داده شده است که ترکیبی از تشخیص زودهنگام و استفاده زودهنگام از تقویت، تأثیر مثبت چشمگیری بر تواناییهای زبان آموزی کودک کم شنوا دارد. در حقیقت میتوان انتظار داشت نوزادانی که تا 6 ماهگی کم شنواییشان تشخیص داده میشود، همتراز با همسالان شنوای خود، به رشد زبان برسند.
خدمات توانبخشی شنوایی برای کودکان معمولاً شامل موارد زیر است:
آموزش درک شنوایی. این قسمت شامل فعالیتهایی برای افزایش آگاهی از صدا، شناسایی اصوات، تشخیص تفاوت بین اصوات (تمایز شنیداری) و پیوند زدن معنی به اصوات است. در نهایت، این آموزش توانایی کودک در تمییز یک کلمه از کلمه دیگر را با استفاده از هرگونه باقیمانده شنوایی افزایش میدهد. درک شنوایی همچنین شامل رشد مهارتهای شنیدن با سمعک و دستگاههای کمک شنوایی و نیز نحوه مدیریت شرایط آسان و دشوار شنیداری است.
استفاده از سرنخهای دیداری. این کار فراتر از تمایز اصوات و کلمات روی لب است و شامل استفاده از انواع مختلف نشانههای دیداری است که به پیامی مانند حالت چهره گوینده، زبان بدن و بافت و محیطی که ارتباط در آن انجام میشود، معنا میبخشد.
بهبود گفتار. این قسمت شامل توسعه مهارت در تولید اصوات گفتاری (به تنهایی، در کلمات و در مکالمه)، کیفیت صدا، سرعت گفتار، کنترل تنفس، بلندی صدا و ریتم گفتار است.
توسعه زبان. این بخش شامل توسعه درک زبان (دریافت) و استفاده از زبان (بیان) بر اساس انتظارات رشدی است و فرآیندی پیچیده است که شامل مفاهیم، واژگان، دانش کلمات، کاربرد در موقعیتهای مختلف اجتماعی، مهارتهای روایت کردن، بیان از طریق نوشتن، درک قوانین دستور زبان و… است.
مدیریت ارتباطات. این قسمت شامل درک کودک از کم شنوایی، توسعه مهارتهای جراتورزانه برای استفاده در موقعیتهای مختلف شنیداری، مدیریت شکستهای ارتباطی و تغییر و تعدیل شرایط برای سادهتر کردن برقراری ارتباط است.
مدیریت سمعک و دستگاههای کمک شنوایی. با توجه به اینکه سمعک کودکان در سنین پایین تنظیم میشود، مراقبت و تنظیم زودهنگام توسط اعضای خانواده و/ یا مراقبان کودک انجام میشود. برای کودکان مهم است که تا حد امکان در مراقبت و مدیریت سمعک شرکت کنند.
با رشد کودک تنظیم کردن، تمیز کردن و عیبیابی سمعک و در نهایت پذیرش مسئولیت هماهنگی قرارهای ملاقات با ارائهدهندگان خدمات بر عهده خود اوست.
خدمات برای کودکان در حیطه مداخلات زودهنگام (تولد تا 3 سالگی) و خدمات مدرسه (3 تا 21 سال) و در چارچوب قانون آموزش افراد دارای ناتوانی انجام میشود.
در مداخله زودهنگام، برنامه خدمات خانوادگی فردی تدوین میشود که ممکن است شامل خدمات شنواییشناسی، خدمات آسیبشناسی گفتار، خدمات معلمان ناشنوایان و کم شنوایان و درصورت لزوم، خدمات سایر متخصصان باشد.
وقتی کودک 3 ساله میشود، برنامه آموزش فردی (IEP) تدوین میشود. خدمات ارائهشده برای به حداکثر رساندن موفقیت کودک در محیط آموزش عمومی و انتقال به برنامههای آموزشی متوسطه (فنی و حرفهای، آموزش عالی، تکنیکی) طراحی شده است.
برنامه آموزش فردی نیز ممکن است شامل خدمات شنواییشناسی، خدمات آسیبشناسی گفتار و زبان و معلمان ناشنوایان و کم شنوایان باشد. هر متخصص در موفقیت آموزشی و موفقیت کلی کودک نقشی دارد.
توانبخشی شنوایی/ شنیداری بزرگسالان
اگر بزرگسال هستید، خدمات توانبخشی شنیداری/ شنوایی بر سازگاری با کم شنواییتان، حداکثر استفاده از سمعک، جستجو در دستگاههای کمکی که ممکن است به شما کمک کنند، مدیریت مکالمات و مسئولیت ارتباطات شما متمرکز خواهد شد. خدمات میتواند بهصورت انفرادی، در گروههای کوچک یا ترکیبی از هر دو باشد.
کم شنوایی شما. مهم است که کم شنوایی خاص خود را بفهمید. گاهی برای حل شدن مسائل باید با شنواییشناس و خانواده خود چندین گفتگو داشته باشید.
با درک بهتر کم شنوایی، بینش جدیدی درمورد اینکه چرا فکر میکنید مردم نجواگونه حرف میزنند، چرا “میشنوید” اما نمیتوانید “بفهمید”، چرا با صدای خانمها مشکل دارید، و سایر سوالاتی که مدتهای طولانی است که از خود میپرسید، به دست خواهید آورد.
درک خانواده شما از کم شنوایی شما. خانواده شما نمیدانند شما چگونه میشنوید. آنچه آنها میدانند این است که شما خوب نمیشنوید! آنها میدانند که برای برقراری ارتباط با شما انرژی زیادی صرف میکنند.
گاهی شنواییشناس فایل ضبط شدهای را پخش میکند که شنوایی شما را شبیهسازی میکند تا خانواده شما بتوانند آنچه را که شما تجربه میکنید بهتر درک کنند.
سمعک شما. سمعک شما چه کاری انجام میدهد و چه کاری انجام نمیدهد؟ وقتی انتظارات واقعبینانهای دارید، راحتتر میتوانید با سمعک خود سازگار شوید. همچنین شنواییشناس شما باید نحوه مراقبت از سمعکتان و نحوه عیبیابی مشکلات را مرور کرده و به هریک از سوالات شما پاسخ دهد.
در زمان تنظیم سمعک، اطلاعات زیادی به شما داده میشود و یادگیری و به خاطر سپردن همه آنها دشوار است. همچنین همانطور که از سمعک خود استفاده میکنید، سوالات بیشتری به ذهن شما خطور میکند.
بسیاری از شنواییشناسان از این فرصت استفاده میکنند تا انواع سمعکها و نحوه کار آنها را مرور کنند. این مسئله به شما کمک میکند تا بفهمید چرا این نوع سمعک، برای شما انتخاب شده است.
این مرور همچنین به اعضای خانواده کمک میکند تا درک کنند که سمعک برای شما شخصیسازی شده است. اغلب اعضای خانواده و دوستان خیرخواه شما، مدام تبلیغات انواع دیگری از سمعکها را برای شما ارسال میکنند و یا درمورد دوستان دیگری که سمعک “بهتری” دارند صحبت میکنند. علت این مسئله آن است که آنها متوجه نیستند که این مدل به این دلیل برای شما انتخاب شده است که نیازهای کم شنوایی و موقعیتهای ارتباطی روزمره شما را پاسخگو باشد.
یادگیری گوش دادن دوباره. حتی اگر سمعک ندارید اما متوجه شدهاید که کم شنوایی دارید، خدمات توانبخشی شنوایی میتواند راهکارهایی برای بهبود گوش دادن و افزایش اثربخشی ارتباطات به شما ارائه دهد.
اگر سمعک جدید یا کاشت حلزون داشته باشید، دنیای شما مملو از صداهایی خواهد بود که وجود آنها را فراموش کردهاید. شما از حالتی که به یک دنیای آرام تبدیل شده است به دنیای معمولا پر از سروصدایی که در آن زندگی میکنیم باز خواهید گشت. با آموزش و تمرین، عادات شنیداری جدیدی کسب خواهید کرد.
دستگاههای کمک شنوایی. سمعک هنگام خواب شما را بیدار نمیکند. سمعک ممکن است در تئاتر به شما کمکی نکند؛ اما دستگاههای زیاد دیگری وجود دارد که میتواند به شما کمک کند، مانند دستگاههای گوش دادن به تلویزیون، سیستمهای اِفاِم (FM) شخصی برای استفاده در سخنرانیها، میکروفونهای کنفرانس و تقویتکنندههای تلفن. میتوانید با این دستگاهها آشنا شوید و ببینید چگونه میتوانند زندگی اجتماعی، خانوادگی و کاری شما را بهبود ببخشند.
استفاده از سرنخهای دیداری. همه از چشمان خود برای به دست آوردن سرنخی درمورد آنچه مردم میگویند ، خلق و خوی آنها، علاقهشان به موضوع مکالمه و… استفاده میکنند. شما احتمالاً، حتی بیشتر از سایرین، از چشمان خود برای جبران آنچه نمیتوانید بشنوید استفاده میکنید.
آموزش گفتارخوانی، دستورالعمل رسمی درمورد چگونگی تولید صداهای گفتاری ارائه میدهد که در آن، اصوات روی لبها دیده میشود. یادگیری اینکه کدام کلمات دارای حرکت دهان یکسانی هستند، اما معنی کاملاً متفاوتی دارند میتواند بهطور باورنکردنی در افزایش درک مکالمات مفید باشد. همچنین میتوانید از طریق دنبال کردن سرنخهای دیداری دیگر، مانند حالات صورت، حرکات و اشارهها، حرکت بدن و زبان بدن، اطلاعات مفید زیادی کسب کنید.
بهعنوان مثال، اگر از گفتهها اطمینان ندارید، حالت چهره ممکن است به شما کمک کند بفهمید که آیا سخنران گفته است “من دیوانهام” یا “من ناراحتم” (mad or sad). بررسی گستردهتر عواملی مانند محیط فیزیکی، بافت و مفهوم مکالمه و افراد شرکتکننده در مکالمه نیز در به دست آوردن اطلاعات درباره آنچه گفته شده و یا احتمالاً بعدا گفته میشود، مفید است.
توانبخشی شنوایی. توانبخشی استراتژیهای شنیداری زیادی را برای فرد کم شنوا و خانوادهاش فراهم میکند، بهطوریکه بتواند ارتباطات را بهبود بخشد. برخی از این موارد به شرح زیر است:
- مدیریت مکالمه. با یادگیری پذیرش جراتورزانه مسئولیت ارتباطات خود (نه پرخاشگرانه!) میتوانید ارتباطات موثرتری برقرار کنید. روشهای زیادی برای جراتورزی وجود دارد. میتوانید از مردم بخواهید که قبل از صحبت با شما توجه شما را جلب کنند، به آنها پیشنهاد کنید که روبرو شما بایستند و از آنها بخواهید فریاد نزنند.
روش دیگر جراتورزی، یادگیری و استفاده از استراتژیهای مدیریت شکستها و انقطاعهای ارتباطی است. بدانید چه موقع بهجای درخواست “تکرار کردن”، درخواست “بیان مسئله به شیوهای دیگر” کنید، بدانید چگونه یک استراتژی شفافسازی را استفاده کنید و نیز نحوه سوال پرسیدن را بیاموزید.
- چیدمان منزل شما. اکنون که اطلاعات بیشتری درمورد کم شنوایی خود کسب کردهاید، ممکن است بخواهید چیدمان منزل خود را برای داشتن مکالمه سادهتر (و آن نمای تمام رخ که بالاتر اشاره شد) تغییر دهید.
- ممکن است بخواهید نور را تغییر دهید تا بتوانید چهره شریک مکالمه خود را بهتر ببینید. شاید فرش کردن منزل بتواند از نظر استراتژیک نویز را جذب کند. شاید دستگاههای هشداردهندهای وجود داشته باشد که بتواند به شما کمک کند تشخیص دهید که زنگ در چه موقع به صدا درمیآید.
- مقابله با نویز پسزمینه خارج از خانه. بهعنوان مثال، در رستوران پُر سروصدا، میزی دورتر از آشپزخانه و ظروف پُر سروصدا درخواست کنید. بهطور مستقیم مقابل همراه خود بنشینید تا بتوانید درک خود از مکالمه را به حداکثر برسانید.
- حقوق قانونی شما. امروزه قوانینی مانند قانون معلولیت آمریکاییها وجود دارد که تطابق محل کار افراد کم شنوا و مکانهای اجتماعات عمومی، مانند بیمارستانها، دادگاهها و عبادتگاهها را فراهم میکند.
- گروههای حمایتی. تنها شما دچار کم شنوایی نیستید. عضویت در گروههای حمایتی به شما این فرصت را میدهد تا از تجربیات دیگران درس بگیرید؛ اینکه آنها چگونه سفر کردن، جلسات، قرارهای ملاقات، مراجعه به بیمارستان، مکالمات تلفنی، شنیدن در تئاترها، روابط اعضای خانواده و یا همکاران شغلی را اداره میکنند؟ آیا از دستگاههای کمک شنوایی استفاده میکنند؟ چه چیزی موثر بوده است؟
- گروههای حمایتی. انجمنها برای حل مشکلات و پشتیبانی متقابل هستند؛ همچنین برای شوخی و تفریح شما، جزء اساسی برای کنار آمدن با کم شنوایی!، مفید هستند.