گوش

درمان گرفتگی گوش

چه عواملی باعث گرفتگی گوش می‌شود؟

درست مانند افرادی که اغلب بینی‌شان گرفته است، گوش‌ها نیز به دلایل مختلف ممکن است دچار گرفتگی شوند. گرفتگی گوش می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • جرم گوش بیش از حد
  • وجود آب در گوش شما
  • تغییر ارتفاع (ممکن است هنگام پرواز متوجه مشکلات شده باشید)
  • عفونت‌های سینوسی
  • عفونت‌های گوش میانی
  • حساسیت (آلرژی)

هم کودکان و هم بزرگسالان دچار گرفتگی گوش می‌شوند. بچه‌ها ممکن است کمی بیشتر به این وضعیت مبتلا شوند، به‌ویژه وقتی که سرماخوردگی دارند.

مقاله مرتبط
تجمع جرم گوش و ایجاد انسداد

راه‌های درمان گرفتگی گوش

روش‌های مختلفی برای رفع مشکل گرفتگی گوش وجود دارد. بعضی از آن‌ها شامل استفاده از دارو است، اما برخی دیگر را می‌توانید با آنچه که احتمالاً از قبل در خانه داشته‌اید انجام دهید.

در برخی موارد خاص ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

در این قسمت چند نکته برای رفع گرفتگی گوش وجود دارد. اول از همه باید تعیین کنید که آیا مشکل از گوش میانی، پشت پرده گوش و یا گوش خارجی، به‌ویژه مجرای شنوایی که در آن جرم گوش تجمع می‌یابد، است.

نکاتی برای گرفتگی گوش میانی

مانور والسالوا

مانور والسالوا (Valsalva) به‌عنوان “popping your ears” نیز شناخته می‌شود و به باز شدن شیپورهای استاش کمک می‌کند.

روشی آسان برای انجام این کار این است که بینی خود را گرفته و سپس درحالی‌که لب‌های خود را بسته نگه می‌دارید، هوا را بدمید (این کار باعث باد کردن گونه‌ها می‌شود). مهم است که زیاد محکم در بینی خود ندمید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پرده گوش شما شود.

این روش فقط درصورت تغییر فشار، مانند تغییر ارتفاع مفید است و مشکلات ناشی از مایع بیش از حد در گوش داخلی را اصلاح نمی‌کند.

اسپری بینی یا ضداحتقان‌های خوراکی

اگر احتقان بینی یا سینوس داشته باشید، اسپری‌های بینی و ضداحتقان‌های خوراکی به‌ویژه هنگام پرواز می‌توانند مفید باشند. این موارد اغلب به‌عنوان درمانی پیشگیرانه موثرتر هستند.

نکاتی برای گرفتگی گوش خارجی

روغن معدنی

سعی کنید روغن معدنی، روغن زیتون یا روغن کودک را در گوش گرفته خود بچکانید.

دو تا سه قاشق غذاخوری روغن موردنظرتان را گرم کنید، اما مراقب باشید آن را زیاد داغ نکنید. آن را روی دست یا مچ خود بررسی کنید تا مطمئن شوید درجه حرارت بی‌خطری دارد و پوست شما را تحریک نمی‌کند.

سپس با استفاده از قطره‌چکان، یک تا دو قطره در گوش خود بچکانید. 10 تا 15 ثانیه سر خود را کج نگه‌دارید. این کار را چند بار در روز و تا 5 روز انجام دهید تا انسداد بهتر شود.

هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید گوشی

هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید گوشی را نیز می‌توان داخل گوش ریخت. ابتدا پراکسید را با آب گرم در کاسه ترکیب کنید. سپس مراحل را مشابه مراحل استفاده از روغن، که بالاتر ذکر شد، دنبال کنید.

احتمالاً احساس تشکیل حباب در گوش خود خواهید کرد. اجازه دهید این مرحله سپری شود و سر خود را با زاویه نگه‌دارید تا زمانی که این حالت متوقف گردد.

قطره‌های گوش بدون نسخه

می‌توانید قطره گوش را از داروخانه خریداری کنید. طبق دستورالعمل بسته‌بندی استفاده کنید.

شستشوی گوش

شستشوی گوش ممکن است بعد از این‌که اندکی در رفع انسداد پیشرفت کردید، کمک کند. این کار در خانه نیز قابل انجام است. هنگامی که جرم گوش نرم شود، شستشو می‌تواند به خارج کردن آن کمک کند.

کمپرس گرم یا بخارآب

کمپرس گرم را روی گوش خود قرار دهید یا دوش آب گرم بگیرید. دوش گرفتن می‌تواند به وارد شدن بخارآب به مجرای گوش شما کمک کند. فقط حتما حداقل 5 تا 10 دقیقه در آنجا بمانید.

احتیاط کنید

مهم است که به یاد داشته باشید که گوش قسمتی بسیار حساس از بدن است. بیشتر متخصصان گوش و حلق و بینی به‌طور معمول به بیماران توصیه نمی‌کنند که گوش خود را به‌طور منظم تمیز کنند.

اگر این کار را انجام می‌دهید باید مراقب باشید و گوش را به‌آرامی لمس کنید. داخل کردن یک گوش پاک‌کن و چرخاندن آن در گوش در هرشب ممکن است روش خوبی برای درمان یا جلوگیری از تجمع جرم گوش باشد، اما می‌تواند مشکلاتی را برای این قسمت ظریف بدن ایجاد کند.

وقتی گوش خود را تمیز می‌کنید اطمینان حاصل کنید که گوش را به‌آرامی لمس می‌کنید و انگشت خود را وارد گوش‌تان نکنید. هنگام شستن گوش، فقط از پارچه‌ای گرم و مرطوب در قسمت خارجی گوش استفاده کنید.

چه‌زمانی به پزشک مراجعه کنید

روش‌های زیادی برای درمان گرفتگی گوش در خانه وجود دارد، اما گاهی مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند یا حداقل به‌طور موثرتری منجر به شروع این روند گردد.

به‌عنوان مثال، نسخه پزشک در موارد عفونت‌های سینوسی و عفونت‌های گوش میانی بسیار کمک‌کننده است. وقتی درمورد مراجعه یا عدم مراجعه به پزشک فکر می‌کنید، سایر علائم خود را در نظر بگیرید.

اگر هریک از موارد زیر را تجربه می‌کنید، با پزشک تماس بگیرید:

  • کم شنوایی
  • گیجی
  • درد گوش
  • صدای زنگ
  • ترشح

این موارد لزوماً به معنای وجود مشکلی جدی نیست بلکه فقط ممکن است پزشک شما را به اقدام یا درمانی خاص راهنمایی کند.

مقاله مرتبط
عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا)

چکیده

خبر خوب این است که اگرچه گرفتگی گوش ناراحت‌کننده است، اما معمولاً به‌راحتی قابل کنترل است. در برخی موارد ممکن است کمی مداخله پزشکی لازم باشد.

گرفتگی گوش ممکن است باعث حواس‌پرتی شده و آزاردهنده باشد، بنابراین تمایل به رفع آن در سریع‌ترین زمان ممکن قابل درک است. مدت زمان رفع گرفتگی، بسته به این‌که علت اصلی چیست و چقدر سریع تصمیم به درمان آن می‌گیرید، متفاوت است.

گوش‌هایی که به علت آب یا فشار هوا گرفته‌اند ممکن است به سرعت بهبود یابند. رفع عفونت‌ها و تجمع جرم گوش ممکن است یک هفته طول بکشد.

در برخی موارد، به‌ویژه درصورت عفونت سینوسی که شدید باشد، بهبودی ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد. دریافت درمان موثر به تسریع زمان بهبودی شما کمک می‌کند.

منبع
healthlinemayoclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا