شنوایی

بیماری مالتیپل اسکلروز چیست؟ | آیا بیماری مالتیپل اسکلروز (MS) مشکلات شنوایی ایجاد می‌کند؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) بیماری مغز و نخاع است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به پوشش میلینی که اعصاب شما را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند، حمله می‌کند. آسیب عصب منجر به بروز علائمی مانند بی‌حسی، ضعف، مشکلات بینایی و مشکل راه رفتن می‌شود.

درصد کمی از افراد مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروز دچار مشکلات شنوایی می‌شوند. اگر شنیدن صحبت دیگران در یک اتاق پُر سروصدا برای شما دشوارتر می‌شود یا صداهای اعوجاج‌یافته و یا صدای زنگ زدن در گوش‌های خود می‌شنوید، وقت آن است که با متخصص مغز و اعصاب یا شنوایی‌شناس تماس بگیرید.

آیا MS می‌تواند باعث کم شنوایی شود؟

کم شنوایی، از دست دادن شنوایی به اندازه 30 دسی‌بل یا بیشتر است. کم شنوایی در مبتلایان به MS شایع نیست، اما ممکن است اتفاق بیفتد. طبق اعلام انجمن ملی MS، حدود 6 درصد از مبتلایان به MS کم شنوایی دارند.

گوش داخلی شما ارتعاشات صوتی پرده گوش را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس آن‌ها از‌طریق عصب شنوایی به مغز منتقل می‌شوند. مغز شما سپس این سیگنال‌ها را به صداهایی که تشخیص می‌دهید رمزگشایی می‌کند.

کم شنوایی می‌تواند نشانه‌ای از MS باشد. ضایعات می‌توانند روی عصب شنوایی ایجاد شوند. این مسئله باعث اختلال در مسیرهای عصبی می‌شود که به مغز شما کمک می‌کنند صدا را انتقال داده و درک کند. ضایعات همچنین ممکن است روی ساقه‌ مغز ایجاد شود که بخشی از مغز است که در شنوایی و تعادل نقش دارد.

کم شنوایی می‌تواند یک نشانه اولیه از MS باشد. همچنین اگر در گذشته کم شنوایی گذرا داشته‌اید، می‌تواند نشانه‌ای از عود علائم باشد.

بیشتر کم شنوایی‌ها موقتی است و وقتی که عود بیماری فروکش می‌کند، بهبود می‌یابد. بسیار نادر است که MS باعث ناشنوایی شود.

مقاله مرتبط
درمان کم شنوایی

کم شنوایی حسی‌عصبی (SNHL)

کم شنوایی حسی‌عصبی شنیدن صداهای آهسته را دشوار کرده و صداهای بلند را ناواضح می‌سازد. این نوع کم شنوایی، شایع‌ترین نوع کم شنوایی دائمی است. آسیب مسیرهای عصبی بین گوش داخلی و مغز می‌تواند باعث کم شنوایی حسی‌عصبی شود.

این نوع کم شنوایی در مبتلایان به MS بسیار بیشتر از سایر اشکال کم شنوایی است.

کم شنوایی ناگهانی

کم شنوایی ناگهانی نوعی کم شنوایی حسی‌عصبی است که طی چند ساعت تا 3 روز، شنوایی شما 30 دسی‌بل یا بیشتر کاهش می‌یابد. این اتفاق باعث می‌شود که مکالمات عادی مانند نجوا به نظر برسند.

تحقیقات نشان می‌دهد که 92 درصد افراد مبتلا به MS و کم شنوایی حسی‌عصبی ناگهانی، در مراحل اولیه بیماری MS هستند. کم شنوایی ناگهانی همچنین می‌تواند نشانه عود MS باشد.

MS و کم شنوایی یک‌طرفه

معمولاً کم شنوایی در MS فقط روی یک گوش تأثیر می‌گذارد. کمتر پیش می‌آید که فرد دچار کم شنوایی در هردو گوش خود شود.

همچنین ممکن است کم شنوایی ابتدا در یک گوش و سپس در گوش دیگر رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است شما را از نظر بیماری‌های دیگری که ممکن است شبیه MS باشد، ارزیابی کند.

وزوز گوش

وزوز گوش شایع است و مانند زنگ زدن، وزوز کردن، سوت زدن یا صدای هیس‌مانند در گوش‌های شما به نظر می‌رسد.

معمولاً پیری یا قرار گرفتن در معرض صداهای بلند باعث ایجاد وزوز گوش می‌شود. در MS، آسیب عصبی باعث مختل شدن سیگنال‌های الکتریکی می‌شود که از گوش شما به مغز شما فرستاده می‌شوند. این اختلال صدای زنگ‌مانندی را در گوش‌های شما ایجاد می‌کند.

وزوز گوش خطرناک نیست، اما می‌تواند بسیار آزاردهنده و باعث حواس‌پرتی باشد. اکنون هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

سایر مشکلات شنوایی

چند مورد دیگر از مشکلات شنوایی مرتبط با MS عبارتند از:

• افزایش حساسیت به صدا که هایپراکیوزیس (hyperacusis) نامیده می‌شود.
• صدای اعوجاج‌یافته
• مشکل در درک زبان گفتاری (آفازی دریافتی) که در حقیقت مشکل شنوایی نیست

درمان‌های خانگی مالتیپل اسکلروز

تنها درمان کم شنوایی، اجتناب از عوامل ایجادکننده آن است. به‌عنوان مثال، گرما گاهی باعث عود علائم قدیمی، مانند مشکلات شنوایی، در مبتلایان به MS می‌شود.

ممکن است متوجه شوید که در هوای گرم یا بعد از ورزش، مشکلات شنوایی بیشتری دارید. با خنک شدن شما، علائم باید بهبود یابد. اگر گرما بر شنوایی شما تأثیر می‌گذارد، سعی کنید وقتی هوا گرم است تا حد امکان در خانه بمانید.

دستگاه نویز سفید می‌تواند صدای زنگ را خنثی کند تا وزوز گوش شما قابل‌تحمل‌تر باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید

اگر شنوایی خود را از دست داده‌اید یا صدای زنگ‌ یا وزوز در گوش خود می‌شنوید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند شما را از نظر علل کم شنوایی ارزیابی کند، مانند:

  • عفونت گوش
  • تجمع جرم گوش
  • داروها
  • آسیب گوش ناشی از در معرض صداهای بلند بودن
  • کم شنوایی مرتبط با سن
  • آسیب به گوش یا مغز شما
  • ضایعه MS جدید

همچنین به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید که بیماری شما را درمان می‌کند. اِم‌آرآی (MRI) می‌تواند نشان دهد آیا بیماری مالتیپل اسکلروز به عصب شنوایی یا ساقه مغز شما آسیب زده است یا خیر. پزشک شما می‌تواند وقتی عود بیماری MS در شما رخ داده است، داروهای استروئیدی برای شما تجویز کند تا اگر در مراحل اولیه بیماری هستید، کم شنوایی را بهبود ببخشد.

متخصص مغز و اعصاب یا پزشک گوش و حلق و بینی ممکن است شما را به شنوایی‌شناس ارجاع دهد. این متخصص، اختلالات شنوایی را تشخیص داده و درمان می‌کند و می‌تواند شما را از نظر کم شنوایی ارزیابی کند.

مقاله مرتبط
کم شنوایی همراه با ضعف بینایی

درمان‌های کم شنوایی

سمعک می‌تواند به کم شنوایی شما کمک کند. آن‌ها همچنین درمانی برای وزوز گوش هستند.

برای خرید سمعک مناسب به شنوایی‌شناس مراجعه کنید. شنوایی‌شناس همچنین ممکن است دستگاه‌های کمک شنوایی دیگری برای حذف صداهای پس‌زمینه در خانه شما توصیه کند تا به شما کمک کند واضح‌تر بشنوید.

داروهایی مانند ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای گاهی برای کمک به علائم وزوز گوش تجویز می‌شوند.

نتیجه‌گیری

اگرچه MS می‌تواند باعث کم شنوایی شود، اما به‌ندرت شدید یا دائمی است. کم شنوایی ممکن است هنگام عود MS (حمله بیماری) بدتر شود و پس از پایان آن بهبود یابد. پزشک می‌تواند برای کمک به شما در بهبود سریع‌تر، داروهایی تجویز کند و ممکن است شما را برای ارزیابی‌های بیشتر به متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی‌شناس ارجاع دهد.

منبع
msfocushealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا