گفتار و زبان

چگونه افراد ناشنوا حرف زدن را یاد می‌گیرند

 

ناشنوایی شدید­ترین شکل کم شنوایی است. افرادی که ناشنوا هستند بسیار کم می­‌شنوند یا ممکن است اصلا چیزی نشنوند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده است که 466 میلیون نفر در سراسر جهان نوعی کم شنوایی ناتوان­‌کننده دارند که 34 میلیون نفر آن­‌ها کودک هستند.

برخی از افراد به دلیل مواردی مانند عوامل ژنتیکی یا عفونت‌­های مادر، از بدو تولد یا اوایل کودکی ناشنوا هستند.

سایر افراد ممکن است در طول زندگی خود ناشنوا شوند. این کم شنوایی می­تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • آسیب
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
  • بیماری­­‌های زمینه­‌ای

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که افراد ناشنوا دقیقاً چگونه یاد می­‌گیرند و یا در بعضی موارد، چگونه دوباره یاد می­‌گیرند که چگونه صحبت کنند. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا درمورد این موضوع و موارد دیگر بحث کنیم.

چگونه فرد ناشنوا زبان گفتاری را یاد می­‌گیرد

كودكان بسیار كوچك بسیاری از نشانه‌­های شنیداری در محیط اطراف خود را دریافت کرده و به آن­‌ها پاسخ می­‌دهند، ازجمله صداها و لحن­‌های مختلف.

در واقع، در سن 12 ماهگی، کودکان با شنوایی طبیعی ممکن است شروع به تقلید از صداهایی کنند که والدین تولید می‌­کنند.

مقاله مرتبط
تفاوت کم شنوایی با ناشنوایی چیست؟

برای کسانی که قبل از ناشنوایی صحبت کردن را یاد گرفته‌­اند، راحت‌­تر است

یادگیری صحبت کردن اغلب برای افرادی که پس از کسب مهارت­‌های گفتاری ناشنوا شده‌­اند، آسان‌­تر است.

علت این مسئله آن است که از قبل، با برخی اصوات و کیفیت­‌هایی که با زبان گفتاری مرتبط هستند، آشنایی وجود دارد.

در این افراد، آموزش گفتار ممکن است بر تقویت مهارت­‌های گفتاری و زبانی متمرکز باشد که قبلاً آموخته شده‌­اند.

این موارد می‌­تواند شامل تمریناتی مانند تمرین اصوات مختلف و یادگیری کنترل صدا و بلندی آن باشد.

برای کسانی که از بدو تولد و یا سنین بسیار کم ناشنوا بوده‌­اند، سخت‌­تر است

یادگیری صحبت کردن برای شخصی که از بدو تولد ناشنوا بوده­ است و یا در سن بسیار کم ناشنوا شده است، بسیار دشوار است.

یادگیری صحبت کردن برای آن­‌ها می­‌تواند یک فرآیند طولانی باشد و به تمرینات زیادی نیاز دارد. مداخله زودهنگام ممکن است در نتایج بسیار مفید باشد.وسایل کمکی مانند سمعک و کاشت حلزون می‌­توانند به تقویت شنوایی باقی­مانده در این افراد کمک کنند.

البته گیرندگان هنوز هم باید صداهای مختلف گفتاری را یاد بگیرند و تمرین کنند و در نهایت آن­‌ها را به‌صورت کلمات و جملات درآورند.

استراتژی­‌های یادگیری گفتار

آسیب‌­شناس زبان و گفتار اغلب برای کمک به افراد کم شنوا در یادگیری گفتار کار می‌­کند. چندین استراتژی، اغلب به­‌صورت ترکیبی، ممکن است استفاده شود.

به یاد داشته باشید که یادگیری گفتار شامل درک موثر گفتار دیگران نیز هست؛ بنابراین این استراتژی­‌ها نه تنها بر آموزش چگونگی صحبت کردن، بلکه به گوش دادن و درک آنچه دیگران می‌­گویند نیز متمرکز است.

  • آموزش گفتار. این آموزش شفاهی، متمرکز بر آموزش نحوه تولید اصوات مختلف به افراد و در نهایت، قرار دادن آن­‌ها در قالب کلمات و عبارات است. آموزش همچنین ممکن است شامل آموزش کنترل تُن صدا و بلندی آن باشد.
  • وسایل کمکی. این وسایل به افراد کم شنوا کمک می­‌کنند تا صداهای محیط خود را بهتر دریافت و درک کنند. به‌عنوان مثال می­‌توان به سمعک و کاشت حلزون اشاره کرد.
  • تربیت شنوایی. تربیت شنوایی اصوات مختلفی مانند هجاها، کلمات یا عبارات را به شنوندگان ارائه می‌­دهد. سپس به شنوندگان روش‌هایی برای تشخیص و تمایز این اصوات مختلف از یکدیگر آموزش داده می­‌شود.
  • لب­خوانی. کسی که مبتلا به کم شنوایی است می‌­تواند با استفاده از لب­ خوانی به حرکات لب­‌های طرف مقابل هنگام صحبت کردن او نگاه کند. در شرایط خوب، حدود 40 درصد از صداهای گفتاری انگلیسی بر روی لب دیده می­‌شود.

صرف نظر از استراتژی مورد استفاده، بسیار مهم است که والدین و مراقبان کودک نیز نقش فعالی داشته باشند.

آن­‌ها می­‌توانند این کار را از طریق تسهیل و افزایش استفاده از زبان گفتاری در خانه و کمک به دریافت‌کننده­ آموزش برای تمرین مهارت‌­هایی که یاد می‌گیرد، انجام دهند.

حتی با وجود استراتژی­‌های بالا، فهم گفتار ناشنوایی که درحال صحبت کردن است، برای مردم شنوا هنوز هم دشوار است. به­‌عنوان مثال، فرد ناشنوا ممکن است:

  • در استفاده از صداهایی که آرام‌­تر و شنیدنش برای آن­‌ها سخت­‌تر است، مشکل داشته باشد، مانند “س”، “ش” و “ف”
  • خیلی بلند یا خیلی آرام صحبت کند
  • با زیر و بمی متفاوتی از فرد شنوا صحبت کند
مقاله مرتبط
افراد ناشنوا به چه زبانی فکر می‌کنند؟

چرا همه ناشنوایان از طریق زبان گفتاری ارتباط برقرار نمی­‌کنند

همه ناشنوایان با استفاده از زبان گفتاری ارتباط برقرار نمی‌­کنند. در حقیقت روش‌­های غیرکلامی دیگری نیز وجود دارد که ناشنوایان می‌­توانند از طریق آن­‌ها ارتباط برقرار کنند. مثلا زبان اشاره آمریکایی  (ASL)  که شاید با آن آشنا باشید است.

زبان اشاره آمریکایی، زبانی است که مجموعه قوانین و دستور زبان خاص خود را دارد، دقیقاً مانند زبان‌­های گفتاری. افرادی که از ASL استفاده می­‌کنند، برای برقراری ارتباط با دیگران از اشکال دست، حرکات و اشاره‌­ها و حالت­‌های صورت یا زبان بدن استفاده می­‌کنند.

انتخاب زبان اشاره آمریکایی به­‌جای زبان گفتاری

اما چرا ممکن است کسی زبان اشاره آمریکایی را به­‌جای زبان گفتاری انتخاب کند؟

به خاطر داشته باشید که آموزش گفتار می­‌تواند روندی بسیار طولانی و دشوار باشد، بسته به این­‌که شخص چه زمانی ناشنوا شده باشد.

همچنین ممکن است حتی پس از سال­‌ها آموزش گفتار، فهم گفتار فرد ناشنوا، وقتی که صحبت می‌­کند، برای افراد شنوا همچنان دشوار باشد.

با توجه به این عوامل، ممکن است کسی استفاده از ASL را نسبت به زبان گفتاری ترجیح دهد، زیرا یادگیری زبان گفتاری بیشتر به نفع افراد شنوا است.

مهارت در ASL همراه با موفقیت­‌های آکادمیک بالا

افرادی که از ASL استفاده می‌­کنند، در کسب مهارت­‌های زبانی دیگر و نیز مهارت­‌های آکادمیک مشکلی ندارند.

مطالعه­‌ای روی دانش‌­آموزان ناشنوا و کم شنوا در یک برنامه دوزبانه ASL و انگلیسی متمرکز بود.

این مطالعه نشان داد که مهارت در ASL با نتایج مثبت در زمینه­‌هایی مانند موارد زیر مرتبط بود:

  • استفاده از زبان انگلیسی
  • درک مطلب
  • ریاضی

درحالی‌که ممکن است برخی تمایل به استفاده از گفتار شفاهی نداشته باشند، دیگران ممکن است آن را به ASL ترجیح دهند. در نهایت، فرد ناشنوا انتخاب می­‌کند که چگونه ارتباط برقرار کند و این­که کدام روش بهترین نتیجه را برای او خواهد داشت.

اختلاف‌نظر درباره کاشت حلزون

کاشت حلزون گوش نوعی وسیله کمکی است. درحالی‌که سمعک­ها اصوات را تقویت می­کنند، کاشت حلزون مستقیم عصب شنوایی را تحریک می‌کند.

تخمین زده شده است که حدود 80 درصد از کودکان ناشنوا از بدو تولد، کاشت حلزون شده‌­اند.

نحوه کار کاشت حلزون

کاشت حلزون شامل یک قسمت خارجی، که پشت گوش قرار می­‌گیرد، و یک قسمت داخلی، که طی جراحی تعبیه می­‌شود، می­‌باشد. آن­‌ها این گونه کار می­‌کنند:

  • قسمت خارجی صداها را از محیط جمع‌­آوری کردن و آن­‌ها را به سیگنال­‌های الکتریکی تبدیل می‌کند.
  • این سیگنال­‌های الکتریکی به قسمت داخلی کاشت حلزون منتقل شده و باعث تحریک عصب شنوایی می­‌شوند.
  • عصب شنوایی این سیگنال­‌ها را به مغز، جایی که به­‌عنوان صدا تفسیر می‌شود، منتقل می­‌کند.

آیا موثر است؟

نتیجه کاشت حلزون می‌­تواند بسیار متفاوت باشد. شایان ذکر است که کاشت حلزون به شنوایی کامل و طبیعی منتهی نمی­‌شود.

دریافت­‌کنندگان همچنان برای یادگیری و تمییز صداهایی که می‌­شنوند به آموزش­‌های زیادی نیاز دارند.

بسیاری، اما نه همه، از افرادی که کاشت حلزون دریافت می‌­کنند می­‌توانند:

  • گستره بیشتری از انواع صداها را دریافت کنند
  • بدون نیاز به لب­ خوانی، گفتار را درک کنند
  • تماس تلفنی برقرار کنند
  • تلویزیون تماشا کنند یا به موسیقی گوش دهند
مقاله مرتبط
سمعک

اختلاف‌نظر بر سر چیست؟

درحالی‌که بسیاری از افراد ممکن است از کاشت حلزون بهره‌­مند شوند، اما درمورد کاشت این دستگاه‌­ها در کودکان ناشنوا، مخالفت­‌هایی نیز وجود دارد.

یکی از زمینه­‌های نگرانی شامل رشد و تکامل زبان است. سال­‌های اولیه زندگی برای کسب یک پایه زبانی خوب بسیار مهم و حیاتی است.

اگر کودکی در این مدت مهارت­‌های زبانی را کسب نکند، ممکن است در کسب مهارت­‌های زبانی پیشرفته‌­تر در ادامه با مشکل روبرو شود.

ASL زبانی است که برای همه ناشنوایان قابل دسترسی است. ارتقا یادگیری ASL باعث ارتقای پایه‌­ای قوی و تسلط کامل در زبان می‌شود.

بااین‌حال، برخی از والدین کودکان دارای کاشت حلزون ممکن است ترجیح دهند ASL را به فرزند خود آموزش ندهند. نگرانی در این شرایط این است که این مسئله ممکن است کسب مهارت­‌های زبانی توسط کودک را به تأخیر بیندازد.

جامعه ناشنوایان نیز نگرانی­‌هایی درمورد استفاده از کاشت حلزون دارد. این جامعه، گروهی با هویت فرهنگی، زبان مشترک (ASL)، گروه­‌های اجتماعی و تجربیات مجزا است.

برخی از اعضای جامعه ناشنوایان از این تصور که ناشنوایی مشکلی است که باید برطرف شود، نگران هستند.

برخی دیگر می­‌ترسند که استفاده گسترده از کاشت حلزون ممکن است منجر به کاهش کاربران ASL شود و بر فرهنگ ناشنوایی تأثیر بگذارد.

چکیده

برای افراد ناشنوا این امکان وجود دارد که یاد بگیرند چگونه صحبت کنند. از روش­‌های مختلفی می­‌توان استفاده کرد، ازجمله آموزش گفتار و وسایل کمکی.

این‌­که چقدر یادگیری آسان یا دشوار باشد می‌­تواند به زمان ناشنوا شدن فرد بستگی داشته باشد. یادگیری گفتار برای افرادی که پس از کسب برخی مهارت­‌های زبانی ناشنوا می‌­شوند اغلب ساده‌­تر است.

البته کار و تمرین زیادی لازم است.

برخی از ناشنوایان تصمیم می‌­گیرند با استفاده از زبان گفتاری ارتباط برقرار نکنند و در عوض ترجیح می­‌دهند از ASL، که زبانی غیرکلامی است، استفاده کنند.

در پایان، روشی که فرد ناشنوا برای برقراری ارتباط انتخاب می­‌کند به آنچه که برای او بهترین روش است و همچنین ترجیح شخصی او بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا